دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دادگاه صالح در اموال غیر منقول، در دعاوی حقوقی مربوط به مال غیر منقول، اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن، دادگاه محل وقوع مال بوده و در دعاوی کیفری مربوط به مال غیرمنقول، دادگاه محل وقوع جرم می باشد.

 

در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، مقررات مربوط به صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی دادگاه ها، در موضوعات مختلف، مورد بررسی قرار گرفته و تشخیص صلاحیت دادگاه ها، به ویژه در ارتباط با دعاوی اموال غیر منقول، باید با مراجعه به مواد این قانون ها، صورت گیرد.

با این توضیح که قانون گذار، علی رغم اینکه در خصوص امور حقوقی، دادگاه صالح به رسیدگی را دادگاه محل اقامت خوانده می داند، در خصوص دعاوی مربوط به مال غیرمنقول، استثنا قائل شده و دادگاهی، غیر از دادگاه محل اقامت خوانده را صالح به رسیدگی دانسته و از همین رو، اطلاع از قواعد صلاحیت دادگاه دعاوی راجع به اموال غیرمنقول، در طرح دعوا در خصوص این اموال، ضروری است.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم بگوییم، دادگاه صالح در اموال غیر منقول، برای رسیدگی، کدام دادگاه بوده و دعاوی مربوط به مال غیرمنقول، در چه دادگاهی اقامه می شوند؛ سپس، در خصوص اینکه دعوای غیر منقول، از جهت صلاحیت دادگاه، تابع کدام قانون است، توضیح دهیم.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

پیش از آنکه دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول را بررسی کنیم، نخست لازم است به بررسی دعاوی راجع به به مال غیرمنقول پرداخته و انواع و مصادیق آن را نام ببریم. نخستین ماده قانونی، در خصوص دعاوی مربوط به مال غیرمنقول و دادگاه صالح رسیدگی به آن ها، ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی می باشد. این ماده، در ابتدای خود، پیش از اشاره به صلاحیت دادگاه در اموال غیر منقول، دعاوی راجع به اموال غیر منقول، را مورد اشاره قرار می دهد.

صدر ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی، مقرر می دارد: " دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول، اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی .... " هستند. بنابراین، بر طبق این ماده، از جمله انواع دعاوی مربوط به مال غیرمنقول، می توان به دعاوی همچون دعوای مالکیت نسبت به ملک، دعوای مزاحمت دیگری در مال غیر منقول، دعوای ممانعت از حق در اموال غیر منقول و دعوای تصرف عدوانی در خصوص اموالی همچون زمین و خانه اشاره نمود.

پس از اشاره به انواع دعاوی مربوط به مال غیرمنقول، ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی، مقرر می داد: "دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول،....و سایر حقوق راجع به آن، در دادگاهی اقامه می‌ شود که مال غیرمنقول، در حوزه آن، واقع است، اگرچه خوانده، در آن حوزه، مقیم نباشد."

اصل کلی در آیین دادرسی مدنی، آن است که دعوا باید، در محل اقامت خوانده دعوا اقامه شود؛ اما در خصوص دادگاه صالح در اموال غیر منقول، این موضوع متفاوت است و خواهان دعوا، برای اینکه علیه دیگری اقامه دعوا نماید، باید به دادگاهی مراجعه کند که مال غیر منقول، در حوزه آن واقع شده است.

به عنوان نمونه، خواهان دعوا در شهر اصفهان، سکونت دارد و خوانده دعوا ساکن شیراز است؛ اما برای اقامه دعوای تصرف عدوانی ملکی که در اهواز واقع شده است، پرونده دعوای خواهان، در دادگاه شهر اهواز که محل وقوع مال است و صلاحیت محلی برای رسیدگی دارد، بررسی می گردد. با این توضیح که قانون گذار، دو نوع صلاحیت را برای دادگاه ها، در رسیدگی به دعاوی، در نظر می گیرد؛

یکی صلاحیت ذاتی و دیگری، صلاحیت محلی. مقصود از صلاحیت ذاتی، این است که دادگاه، از حیث نوع، صنف و درجه، صالح به رسیدگی به موضوع مطروحه باشد، به عنوان مثال، دادگاه کیفری، حق رسیدگی به دعوای حضانت فرزند را ندارد و این امر، ذاتا در صلاحیت دادگاه خانواده است. بنابراین، دادگاه صالح در اموال غیر منقول، در صورت کیفری بودن موضوع دعوا، دادگاه کیفری و در صورت حقوقی بودن موضوع دعوا، دادگاه عمومی حقوقی است.

مقصود از صلاحیت محلی، صلاحیت دادگاه، از حیث محل و قلمرو مکانی است. به عنوان مثال، در جرایم کیفری راجع به مال غیر منقول، دادگاه محل وقوع جرم، صالح به رسیدگی است اما در موضوعات حقوقی مربوط به مال غیر منقول، دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول، می باشد.

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در چه دادگاهی اقامه می شود

یکی از پرسش های رایج در دعاوی مربوط به اموال غیر منقول، مبنی بر این است که دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در چه دادگاهی اقامه می شود؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، با بررسی های قانونی، به پرسش مطروحه پاسخ دهیم.

در ابتدا، باید گفت، همانگونه که در قسمت های قبلی مقاله گفتیم، از آنجا که دعاوی راجع به مال غیر منقول، به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می گردند، دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی این دعاوی نیز، متفات است. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه محل اقامه دعوای راجع به مال غیر منقول، بسته به حقوقی یا کیفری بودن دعوا، به شرح زیر است:

دعاوی حقوقی مربوط به مال غیر منقول، نظیر دعوای خلع ید، تصرف، اجرت المثل و ...، در دادگاه عمومی حقوقی، مورد رسیدگی قرار می گیرند و در واقع، این دادگاه، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به دعاوی حقوقی مربوط به مال غیر منقول را دارد.

دعاوی کیفری مربوط به مال غیر منقول، مانند تصرف عدوانی کیفری، انتقال و فروش مال غیر و ... در ابتدا، در دادسرا، مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت صدور قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست، به دادگاه کیفری دو، برای رسیدگی بیشتر و صدور حکم، ارجاع می شوند.

دعوای غیر منقول از جهت صلاحیت دادگاه تابع کدام قانون است

در پاسخ به این پرسش که دعوای غیر منقول از جهت صلاحیت دادگاه تابع کدام قانون است؟ لازم به توضیح است که باید، میان دعاوی حقوقی راجع به اموال غیر منقول و دعاوی کیفری راجع به اموال غیر منقول، تفکیک قائل شد؛ چرا که بسته به حقوقی یا کیفری بودن دعوای راجع به غیر منقول، قانونی که دعوا، تابع آن، خواهد بود، متفاوت می باشد:

از حیث آیین و تشریفات رسیدگی، دعاوی حقوقی مربوط به مال غیر منقول، تابع قانون آیین دادرسی مدنی هستند و در رسیدگی ماهوی، قانون گذار، بر مبنای قانون مدنی و سایر قوانین حقوقی، اقدام به صدور رای خواهد نمود.

از حیث آیین و تشریفات رسیدگی، دعاوی کیفری مربوط به مال غیر منقول، تابع قانون آیین دادرسی کیفری هستند و در رسیدگی ماهوی نیز، قانون گذار بر مبنای قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مرتبط کیفری، اقدام به صدور رای در خصوص ماهیت دعوا، خواهد نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول پاسخ دهند.