دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی

موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به نهادهایی گفته می شود که با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد می شود و بیشتر از نیمی از بودجه سالانه آن از محل منابع غیر دولتی تامین می شود و خدماتی را ارئه می دهد که جنبه عمومی دارند . در همین راستا ، مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان قانون فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به تصویب رسانیده است که فهرست اسامی موسسات و نهادهای مذکور در آن بیان شده است .

 

در قوانین موجود در نظام حقوقی ایران ، یکی از انواع دستگاه های اجرایی کشور تحت عنوان " موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی " نامگذاری شده است که در کنار وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکت های دولتی بخشی از وظایف حاکمیت دولت را ایفاء می کنند .

در برخی از قوانین ، همچون قانون محاسبات عمومی کشور و یا قانون مدیریت خدمات کشوری ، مفهوم و ماهیت موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی تعریف شده است و از آن جهت که شناخت این موسسات ممکن است با اشکالاتی همراه باشد ، فهرست اسامی این موسسات نیز در قانون جداگانه ای تحت عنوان قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی با اصلاحات و الحاقات بعدی ، درج شده است .

به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که ماهیت موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی چیست و انواع موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی را بر اساس قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مصوب 1373 به همراه اصلاحات و الحاقات آن را شرح دهیم .

موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی چیست

در ماده 5 قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1366 ، قانونگذار موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی را تعریف کرده است که بر اساس ماده مذکور ، مؤسسات عمومی غیر دولتی : " واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد تشکیل شده و یا می شود " .

علاوه بر این تعریف ، در قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال 1386 به تصویب رسیده است نیز به تعریف موسسه و نهادهای عمومی غیر دولتی پرداخته شده است که به موجب ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری ، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به این صورت تعریف شده اند : " واحد سازمانی مشخصی است که دارای استقلال حقوقی است و با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده یا می شود و بیش از 50 درصد بودجه سالانه آن از محل منابع غیر دولتی تامین می گردد و عهده دار وظایف و خدماتی است که جنبه عمومی دارد " .

همانگونه که ملاحظه می شود ، یکی از مهم ترین ارکان مربوط به ماهیت موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی آن است که بیش از نیمی از بودجه سالانه آنها توسط منابع غیر دولتی تامین می شود و همچنین ، این موسسات به موجب قانون ایجاد می شوند و تنها با مجوز قانون است که یک نهاد یا موسسه ، عنوان " موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی " را می یابد .

فهرست اسامی موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی

در قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 پیش بینی شده بود که فهرست موسسات عمومی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد . به همین منظور ، در سال 1373 مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان " قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی " به تصویب رسانید که به موجب این قانون ، فهرست اسامی تعدادی از موسسات عمومی غیر دولتی بیان شده است که عبارتند از :

1 – شهرداری ها و شرکت های تابعه آنان مادام که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری ها باشد ؛

2 - بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ؛

3 - هلال احمر ؛

4 - کمیته امداد امام ؛

5 - بنیاد شهید انقلاب اسلامی ؛

6 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ؛

7 - کمیته ملی المپیک ایران ؛

8 - بنیاد 15 خرداد ؛

9 - سازمان تبلیغات اسلامی ؛

10 - سازمان تأمین اجتماعی ؛

البته در طی سال های بعدی ، اصلاحیه و الحاقیه هایی نیز به این قانون اضافه شده است و تعداد فهرست اسامی موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به صورت قابل توجهی افزایش یافته است . مواردی که به موجب الحاقیه های بعدی به قانون فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اضافه شده است را می توان شامل موارد زیر دانست :

11 – فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران ؛

12 _ موسسه های جهاد نصر ، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی ؛

13 – شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ؛

14 – کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی ( قم ) ؛

15 – جهاد دانشگاهی ؛

16 – بنیاد امور بیماری های خاص ؛

17 – سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران ؛

18 – صندوق بیمه روستاییان و عشایر ؛

19 – صندوق تأمین خسارت های بدنی ؛

20 – سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح ( اتکا ) .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی پاسخ دهند .