دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / ثبت نام بورس سجام

ثبت نام بورس

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ثبت نام در بورس پیش شرط فعالیت و خرید و فروش در بازار بورس و اوراق بهادار می باشد که به همین منظور لازم است هم در سامانه سجام و هم در یک کارگزاری به انتخاب سرمایه گذار ثبت نام به عمل آمده و سپس نسبت به انجام احراز هویت آن ها اقدام شود . پس از انجام تمام این اقدامات ثبت نام بورس تکمیل شده و یک کد بورسی برای سرمایه گذار صادر می شود .

 

در کشور ما قانون بورس و اوراق بهادار در سال 1345 به تصویب رسید و از سال 1346 بازار بورس شروع به کار کرد. در واقع بازار بورس برای دو گروه از خریداران و فروشندگان بستری را برای معامله و کسب سود و منفعت فراهم می آورد اما ورود به این بازار سرمایه ای تشریفات خاص خودش را دارد.

به عبارت دیگر کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار دارند ابتدا باید کد بورسی دریافت کنند. ثبت نام بورس چند مرحله مجزا را شامل می شود که تمام آن ها باید به صورت کامل انجام شود تا نهایتا ثبت نام کننده بتواند کد بورسی دریافت کرده و در بازار بورس معامله انجام دهد. در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص مراحل و نحوه ثبت نام بورس می پردازیم.

نحوه ثبت نام در بورس

اولین سوالی که شاید ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد آن است که برای ثبت نام در بورس چه باید کرد ؟ برای ثبت نام و فعالیت در بورس باید ابتدا یک کد بورسی دریافت کرد. کد بورسی یا کد اقتصادی یک شناسه متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی شما و پنج عدد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند تشکیل می شود.

نکته مهم در خصوص ثبت نام در بورس آن است که از آنجا که امروزه معاملات بازار بورس از طریق کارگزاری ها انجام می گیرد، سرمایه گذار با استفاده از کد بورسی که با ثبت نام در بورس دریافت می کند، می تواند از طریق پنل کاربری خود در کارگزاری به صورت آنلاین خرید و فروش سهام های مورد نظر خود را انجام دهد.

برای ثبت نام در بورس لازم است ابتدا در سامانه سجام و یک کارگزاری به انتخاب سرمایه گذار ثبت نام به عمل آید. این ثبت نام به صورت اینترنتی انجام شده و تفاوت کارگزاری ها صرفا در خدماتی است که به کاربران خود ارائه می کنند. البته تمام آن ها امکان دسترسی آنلاین کاربر به بازار بورس را فراهم می آورند.

 در ادامه توضیحات کاملی در مورد نحوه ثبت نام بورس ارائه می کنیم :

 

ابتدا باید در مرورگر اینترنتی خود نام کارگزاری مورد نظر خود را جستجو کنید و بعد از ورود به قسمت افتتاح حساب کد ملی ، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه دریافت کد فعالسازی کلیک کنید .

 

 

منتظر بمانید تا یک کد امنیتی برای تلفن همراه شما ارسال شود ، بعد از دریافت کد ، آن را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینه ارسال را فعال کنید ، در صورتی که کد برای شما ارسال نشده گزینه کد دریافت نکرده ام را فعال کنید.

 

 

بخش اول مربوط به تکمیل اطلاعات شناسنامه ای است و باید ابتدا اطلاعات شناسنامه ای خواسته شده را تکمیل کرده و سپس گزینه ادامه - اطلاعات ارتباطی را انتخاب کنید.

 

 

در بخش مربوط به اطلاعات ارتباطی لازم است در قسمت های خالی محل سکونت ، کد پستی ، شماره تلفن و ... خود را وارد کرده و سپس گزینه ادامه - اطلاعات شغلی را فعال نمایید.

 

 

حالا باید اطلاعات مربوط به شغل خود را نمایید و در صورتی که شاغل نیستید می توانید دوباره اطلاعات مربوط به محل سکونت خود را وارد کرده و در انتها گزینه ادامه _ اطلاعات حساب بانکی را انتخاب نمایید.

 

 

بخش چهارم در خصوص اطلاعات بانکی است و دقت داشته باشید حسابی که اطلاعات آن را وارد می کنید باید حتما متعلق به متقاضی ثبت نام باشد.

 

 

در بخش آخر تکمیل اطلاعات ، لازم است اطلاعات مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی متقاضی با بورس وارد شود.

 

 

در آخرین مرحله امکان اسکن صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی برای شما فراهم شده است البته بارگذاری این اسکن ها اختیاری است و سپس مرحله بعد را انتخاب کنید بعد از آن یک پیغام از طرف سایت مبنی بر تکمیل فرآیند ثبت نام به شما داده می شود . ​

 

 

با ثبت نام در بعضی از کارگزاری ها خود به خود اطلاعات کاربر به سامانه سجام ارسال شده و ثبت نام سجام نیز انجام می گیرد . از طریق لینک زیر می توانید ثبت نام کارگزاری و سجام را هم زمان انجام دهید اما اگر موفق نشدید با مطالعه ادامه مقاله می توانید نسبت به ثبت نام سجام بورس به صورت مجزا اقدام نمایید.

 

مراحل ثبت نام در بورس

همانطور که گفته شد برای ثبت نام بورس علاوه بر ثبت نام در یکی از کارگزاری های موجود باید در سامانه سجام بورس نیز ثبت نام انجام شود . سامانه سجام در واقع به وسیله شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار برای یکپارچه سازی اطلاعات تمام سرمایه گذاران بازار بورس و ارائه خدمت به آن ها ایجاد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام بورس از خارج از کشور کلیک کنید.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید به آدرس www.sejam.ir مراجعه کرده و تمام مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل نمود . البته بعضی از کارگزاری ها این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند که بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام ، اطلاعات کاربر را به سامانه سجام ارسال شده و همزمان ثبت نام در این سامانه نیز انجام می گیرد .

در آخرین مرحله سرمایه گذار باید برای انجام احراز هویت اقدام کند . احراز هویت کارگزاری ها فعلا به صورت حضوری انجام گرفته و باید به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت منتخب کارگزاری با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت سجام که در ذیل آورده شده ، مراجعه شود :

اصل و فتوکپی شناسنامه

اصل و فتوکپی کارت ملی

فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام

شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

به غیر از احراز هویت کارگزاری باید احراز هویت سجام نیز انجام شود که هم می توان به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری نسبت به آن اقدام کرد . دقت کنید که اگر امکان انجام احراز هویت آنلاین سجام برای شما وجود ندارد ، در زمان مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای انجام احراز هویت کارگزاری ، فرم احراز هویت سجام را نیز دریافت و تکمیل کنید.

 

مراحل بعد از ثبت نام در بورس

پس از آنکه مراحل ثبت نام به طور کامل صورت گرفت لازم است نسبت به انجام احراز هویت اقدام شود. احراز هویت سجام و کارگزاری به صورت مجزا انجام می شود و در صورتی که می خواهید به صورت حضوری مراجعه کنید بهتر است با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت که در لیست مراکز احراز هویت منتخب کارگزاری می باشند، هر دو را به صورت همزمان انجام دهید .

پس از انجام احراز هویت، ثبت نام بورس تکمیل شده و در این مرحله یک کد بورسی به تلفن همراه سرمایه گذار پیامک می شود. اگر پس از انجام معاملات درصفحه کارگزاری منتخب خود، به هر علتی از آن رضایت نداشتید می توانید نسبت به تغییر کارگزاری بورس خود اقدام کنید.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام بورس سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام بورس پاسخ دهند.