دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / استعلام چک صیاد از طریق پیامک

استعلام چک صیاد از طریق پیامک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

برای دریافت استعلام چک صیاد از طریق پیامک ، باید شماره 16 رقمی درج شده بر روی چک را به سرشماره 701701 پیامک کرده و گزارش مربوط به اعتبار چک را دریافت کرد . همچنین، ذی نفع می تواند با استفاده از کد دستوری (*1*4* شناسه ملی*ذینفع شناسه چک صیادی ) استعلام چک های برگشتی و رفع سواثر شده فرد در سه سال گذشته را ملاحظه نمایند.

 

ار آنجایی که حجم بالایی از معاملات روزانه مردم به واسطه چک ها انجام می شود و همچنین با توجه به میزان بالای ریسک بروز مشکلاتی مانند نا معتبر بودن چک ، مفقودی و یا سرقتی بودن دسته چک ، خوش حساب نبودن صاحب چک و مواردی از این دست که در معاملات با دسته چک وجود دارد ؛ لذا بانک مرکزی اقدام به طراحی و ارائه برنامه ای به منظور متمرکز سازی درخواست های چک افراد با نام سامانه صیاد کرده است .

هدف از ایجاد این سامانه جلوگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری در معاملات تجاری بوده و از دو روش استعلام چک صیاد از طریق پیامک و کد دستوری با استفاده از گوشی موبایل و استعلام الکترونیکی چک صیاد صورت می گیرد . از آنجایی که استفاده از روش پیگیری چک صیاد از طریق اس ام اس گوشی موبایل، ساده ترین و سریع ترین روش دریافت این گزارش می باشد، لذا لازم است تا مشترکین علاقه مند به یادگیری و استعلام گیری از این طریق، با روش آن آشنا شوند.

 از این رو در این مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه دریافت استعلام چک صیاد از طریق پیامک و اس ام اس گوشی موبایل و اپلیکیشن و همچنین ، کد استعلام چک قدیمی و نکات مربوط به آن ، پرداخته شده است .

نحوه دریافت استعلام چک صیاد از طریق پیامک

برای دریافت استعلام چک صیاد از طریق پیامک تلفن همراه و اس ام اس گوشی موبایل در سامانه صیاد تنها کافیست تا شماره 16 رقمی موجود بر روی چک صیاد را به سرشماره 701701 ارسال و استعلام چک مورد نظر را دریافت کنید . این گزارش شامل مواردی مانند عدم مفقودی یا سرقتی بودن چک ، معتبر بودن ، عدم برگشت خوردن چک ، خوش حساب بودن دارنده چک و مواردی از این دست می باشد . لازم به ذکر است که این کد ، کد استعلام چک قدیمی نمی باشد.

نحوه کار این سامانه پیامکی به این صورت می باشد که میزان اعتبار هر چک را به وسیله رنگ های تعریف شده در این سامانه که شامل سفید ، زرد ، نارنجی ، قهوه ای و قرمز می باشد درجه بندی کرده و به این صورت است که هرچه از رنگ سفید به سمت رنگ قرمز پیش برود از درجه اعتبار کمتری برخوردار می باشد . در ادامه به توضیح مفهوم هر یک از این رنگ ها پرداخته شده است .

  سفید : رنگ سفید به این معنا است که چک مورد نظر کاملا معتبر بوده و در حساب بانکی دارنده آن نیز به انداره کافی اعتبار برای وصول چک وجود داشته و همچنین هیچگونه مورد سوء پیشینه در رابطه با چک برگشتی برای وی وجود نداشته است .

 زرد : رنگ زرد به این معنا است که دارنده چک دارای حداقل یک چک برگشتی بوده و یا به میزان 50 میلیون ریال تعهد برگشت خورده دارد .

 نارنجی : چنانچه نتیجه پیگیری چک صیاد رنگ نارنجی را نشان بدهد ، این معنا را می دهد که فرد دارنده چک صیاد بین 2 تا 4 عدد چک برگشتی داشته و یا به مقدار 200 میلیون ریال تعهد برگشت خورده دارد .

 قهوه ای : رنگ قهوه ای در این سامانه نشان دهنده وجود 5 تا 10 چک برگشتی و یا مبلغ 500 میلیون ریال تعهد پرداخت شده در سابقه شخص صاحب چک می باشد .

 قرمز : این رنگ به این معنا است که دارنده چک دارای تعداد چک برگشتی بیش از 10 عدد و یا مبلغی بالاتر از 500 میلیون ریال تعهد پرداخت شده است .

تمامی مشترکین با استفاده از نتیجه مورد نظر و رنگ نشان داده شده می توانند تا حدود زیادی در رابطه با میزان اعتبار و خوش حساب بودن فرد دارنده چک مطمئن گشته و با دقت بالا تری اقدام به انجام معامله مورد نظر با آن فرد کنند .

 

به علاوه، بر اساس اعلام بانک مرکزی، امکان استعلام چک با کد ملی از طریق پیامک، با استفاده از سرشماره دیگری نیز فراهم گردیده که با به کارگیری این روش، گیرنده چک می تواند در همان لحظه دریافت چک، از وضعیت چک، استعلام بگیرد. بدین منظور، متقاضی باید کد دستوری (*1*1* شناسه صیادی) را به سرشماره 4040701701 ارسال نماید.

لازم به ذکر است بانک مرکزی در اقدامی جدید امکان استعلام چک های برگشتی و در راه شخص را صرفا برای ذی نفع چک فراهم آورده است. به این شکل که ذی نفع می تواند با استفاده از کد دستوری (*1*4* شناسه ملی*ذینفع شناسه چک صیادی) و ارسال آن به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ از مجموع مبلغی چک های برگشتی صادرکننده چک اعم از چک‌های برگشتی رفع سواثرشده و نشده و مجموع مبلغی چک‌های در راه که موعد وصول آن ها نرسیده مطلع گردد.

 

نکاتی برای گرفتن استعلام چک صیاد با استفاده از پیامک

مانند تمامی سامانه های ویژه خدمات رسانی به افراد سامانه استعلام چک صیاد نیز دارای ویژگی هایی می باشد که مشترکین آن در هنگام استفاده باید به آن ها دقت کرده و در هنگام ارسال درخواست خود آن ها را لحاظ کنند . از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 ارائه این خدمات، از طریق اس ام اس گوشی موبایل،  از سوی بانک مرکزی رایگان نبوده و افراد باید برای هر تراکنش مبلغ 3500 ریال به عنوان کارمزد و هزینه گرفتن استعلام چک صیاد پرداخت کنند که این هزینه به تعداد اس ام اس های پاسخ ارسالی مرتبط نمی باشد .

 متن پیام ارسال شده در درخواست پیگیری باید تنها شامل شماره 16 رقمی درج شده بر روی چک صیاد در قالب تعریف شده و بدون هیچ عبارت اضافه ای مانند استفاده از حروف ، علامت های مختلف ، خط فاصله و ... باشد . لذا ، از آنجا که چک های قدیمی ، دارای شناسه صیاد نبوده ، کد مذکور ، کد استعلام چک قدیمی نمی باشد .

 تعداد استعلام های مجاز برای هر خط تلفن موبایل تنها 4 عدد در هر روز می باشد .

 در صورتی که متقاضی اقدام به ثبت و ارسال درخواست های متعدد در این سامانه کند تنها نتیجه آخرین درخواست ارسال شده برای او فرستاده می شود .

 اشخاص حقوقی که دارای شناسه ملی نیستند قادر به استفاده از سامانه صیاد نخواهند بود .

 چنانچه در خواست استعلام وضعیت چک​ مربوط به حساب مشترک افراد حقیقی باشد نتیجه اعلام شده مربوط به حساب فردی است که بیشترین تعداد چک برگشتی و یا تعهد پرداخت نشده را در بین سایر شرکا خود دارد .

 

نحوه دریافت استعلام چک صیاد از طریق اپلیکیشن

همانطور که گفته شد، در کنار استعلام چک صیاد از طریق پیامک و اس ام اس گوشی موبایل، یکی دیگر از روش های پیگیری چک صیاد استفاده از اپلیکیشن صیاد به نام ساد 24 و به صورت الکترونیکی می باشد که در این حالت تنها کافیست تا اپلیکیشن مورد نظر از سایت بازار و یا سایر سایت هایی که این امکان را فراهم کرده اند دانلود و بر روی گوشی موبایل خود نصب  کنید ، پس از انجام این کار با وارد شدن به اپلیکیشن صیاد و ثبت شماره صیاد چک مورد نظر اقدام به دریافت گزارش استعلام آن جهت اعتبار سنجی چک و دارنده آن کنید .

برای نصب اپلیکیشن ساد 24 کلیک کنید .

 

 

دریافت اطلاعات چک صیاد از طریق پیامک

در بخش های قبل، نحوه استعلام چک صیاد از طریق پیامک و اپلیکیشن ساد 24 را توضیح داده و گفتیم که معامله کنندگان چک های صیاد، می توانند با دانلود و نصب برنامه ساد 24 بر روی تلفن همراه خود، جهت اعتبارسنجی صادر کننده یا انتقال دهنده چک صیاد اقدام کرده و از وضعیت چک های برگشتی وی، اطلاع حاصل نمایند.

همچنین، همانطور که گفته شد، برای اخذ استعلام چک صیاد از طریق پیامک و اس ام اس گوشی موبایل، در روش مرسوم، گیرنده چک، باید شماره 16 رقمی موجود بر روی چک صیاد را به سرشماره 701701، ارسال و استعلام چک مورد نظر را دریافت نماید. همان طور که ملاحظه می شود، در این روش، اطلاعات چک صیاد، به طور خودکار، برای گیرنده آن، ارسال نشده و دریافت اطلاعات چک صیاد، مستلزم ارسال پیامک، به سرشماره تعیین شده، توسط گیرنده چک می باشد.

اما، به تازگی، مجلس شورای اسلامی، قانونی را تصویب نموده که به موجب آن، در لحظه انجام معامله چک صیادی، اطلاعات مربوط به چک، برای گیرنده آن، ارسال می گردد. به این ترتیب، به محض انجام معامله و ثبت چک در سامانه صیاد، دریافت اطلاعات چک، برای گیرنده، مقدور بوده و بنابراین، نیاز به ارسال پیامک به سرشماره مذکور نمی باشد.

 

لازم به ذکر است که بر اساس قانون جدید دریافت اطلاعات چک صیاد از طریق پیامک و اس ام اس گوشی موبایل، در لحظه انجام معامله و انتقال چک، سه نوع از اطلاعات مرتبط با چک صیاد، برای گیرنده آن ارسال می گردد که این اطلاعات، عبارتند از : چک های برگشتی صادرکننده، ثبت چک در سامانه صیاد و ثبت چک توسط صادرکننده.

 

استعلام چک قدیمی با پیامک

 در بخش قبل، در مورد دریافت اطلاعات چک صیاد از طریق پیامک، توضیح داده و گفتیم که اخیرا، مجلس شورای اسلامی، قانونی را تصویب نموده که به موجب آن، به محض انجام معامله و ثبت چک در سامانه صیاد، استعلام چک صیاد از طریق پیامک، برای گیرنده، مقدور بوده و بنابراین، نیاز به ارسال پیامک به سرشماره  701701 نمی باشد.

اما از آنجا که با وجود صدور چک های صیادی، هنوز هم چک های قدیمی در دست برخی از اشخاص، وجود داشته، ممکن است این سوال مطرح گردد که نحوه استعلام چک قدیمی با پیامک به چه صورت می باشد؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت، با توجه به اینکه چک های قدیمی، برخلاف چک های صیاد در سامانه خاصی ثبت نشده، استعلام چک قدیمی با پیامک، امکان پذیر نمی باشد.

 

کد استعلام چک

در قسمت قبل، در توضیح استعلام چک قدیمی با پیامک، گفتیم که بر خلاف استعلام چک صیاد از طریق پیامک، کد استعلام وضعیت چک، جهت استعلام این نوع از چک، از طریق پیامک، از سوی بانک مرکزی، ارائه نشده و لذا، در حال حاضر، استعلام چک قدیمی با پیامک، امکان پذیر نمی باشد.

اما سوال دیگری که به کرات از سوی معامله کنندگان چک های صیادی، پرسیده می شود، این مساله بوده که کد استعلام چک چیست؟ و با استفاده از چه کد و شماره ای می توان برای استعلام چک صیاد از طریق پیامک اقدام نمود؟ در پاسخ باید گفت، کد استعلام چک، همان شناسه 16 رقمی چک صیاد بوده که باید به سرشماره 701701 ارسال گردد. بدیهی است که این کد، کد استعلام چک قدیمی، نبوده و برای این چک ها، کاربردی ندارد. لازم به ذکر است استعلام چک از طریق کد دستوری نیز امکان پذیر است که در بخش های قبلی شرح داده شد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام چک صیاد از طریق پیامک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام چک صیاد از طریق پیامک پاسخ دهند .