دینا / کیفری / ضرب و جرح / دیه از دست دادن حس بویایی

دیه از دست دادن حس بویایی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در مورد دیه از دست دادن حس بویایی باید گفت، از دست دادن کامل حس بویایی، دیه کامل ۱۴۰۳ را دارد. از دست دادن مقداری از حس بویایی، ارش و از دست دادن کامل حس بویایی یکی از سوراخ های بینی، نصف دیه کامل را خواهد داشت. در صورتی که از دست دادن حس بویایی، در اثر قطع بینی باشد، قطع بینی و حس بویایی، هر یک، دیه جداگانه ای در بر دارد.

 

به طور کلی، مجازات های اصلی، شامل حدود، دیات، تعزیرات و قصاص می باشد. مجازات دیه، در مورد جنایات غیر عمدی و نیز جنایات عمدی که امکان قصاص، در آنها نباشد و یا طرفین دعوا بر پرداخت دیه، به جای قصاص، مصالحه نمایند، اعمال می گردد. دیه در مورد قتل، قطع عضو، جراحات و از دست دادن منفعت عضو، بر حسب مورد، به مجنی علیه یا ولی دم پرداخت می گردد.

 

یکی از منافع عضو، که در مورد آن، دیه ثابت می گردد، حس بویایی می باشد. از آنجا که دیه از دست دادن حس بویایی، می تواند، بر اساس مقدار و میزان آن، دارای مبلغ و مقررات مخصوصی باشد، لازم است، با احکام مربوط به آن، بر اساس قانون مجازات اسلامی، بیشتر آشنا شد.

 

در همین راستا در این مقاله، قصد داریم، ابتدا دیه از دست دادن حس بویایی را در سال ۱۴۰۳ بیان کرده و در ادامه، دیه بویایی را در مورد یکی از دو سوراخ بینی و یا در اثر قطع بینی در سال 1403 بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما، همراه باشید.

دیه از بین رفتن حس بویایی ۱۴۰۳

حواس پنجگانه که خداوند در وجود هر انسان، قرار داده است، باعث شده انسان ها، از منافع زیادی در زندگی روزمره، بهره مند شود. از دست دادن این حواس، موجب سخت شدن زندگی افراد و رویارویی آنها، با بسیاری از مشکلات می شود. یکی از این موارد، از دست دادن حس بویایی است.

 

قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای از دست دادن منافع اعضا، دیه تعیین کرده است. در تمامی این موارد، همچون دیه چشایی، دیه، باید توسط مسئول پرداخت آن و در مهلت قانونی مشخص شده، به مجنی علیه، پرداخت شود، در غیر این صورت، بر اساس ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، ابتدا ملزم به پرداخت شده و در صورت عدم پرداخت، از اموال او وصول خواهد شد، در صورت مالدار نبودن نیز، تا زمان تادیه حبس خواهد شد.

 

طبق ماده 693 قانون مجازات اسلامی، از دست دادن کامل حس بویایی، موجب دیه کامل سال 1403، یعنی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. البته، در صورتی که حس بویایی، به طور کامل، از بین نرفته باشد، دیه آن، به صورت ارش، تعیین خواهد شد. یعنی قاضی، با توجه به نظر کارشناسی در پزشکی قانونی، تعیین خواهد کرد که میزان دیه، چه مقدار است. بنابراین، دیه بویایی، به شرح زیر تعیین می شود:

 

دیه از دست دادن کامل حس بویایی، معادل دیه کامل سال ۱۴۰۳، یعنی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

 

دیه از دست دادن قسمتی از حس بویایی، ارش بوده که مقدار آن، با نظر کارشناس، تعیین خواهد شد. 

 

لازم به ذکر است، مهلت پرداخت دیه، بنابر عمد، شبه عمد یا خطای محض بودن جنایت، متفاوت است. مهلت پرداخت دیه در جرائم عمدی، یک سال قمری و در خصوص جرائم شبه عمد، دو سال قمری و در مورد جرائم خطای محض، سه سال قمری، از زمان وقوع جنایت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

دیه از بین رفتن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی

در بخش قبل، توضیح دادیم، دیه بویایی، در حالت از بین رفتن کامل و از دست دادن بخشی از این حس، در سال ۱۴۰۳ چقدر بوده و چگونه محاسبه می شود. در این بخش، بررسی خواهیم نمود که دیه از دست دادن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی، چقدر می باشد.

 

در تبصره ماده 693 قانون مجازات اسلامی، آمده است که اگر در اثر جنایت، بویایی یکی از دو سوراخ بینی، به طور کامل، از بین برود، نصف دیه کامل را دارد. بنابراین، دیه از دست دادن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی، در سال 1403، نصف دیه کامل یعنی، 600 میلیون تومان خواهد بود. 

دیه از بین رفتن بویایی با قطع بینی 1403

در بخش های قبل، دیه بویایی در صورت از دست دادن کلی و جزئی حس بویایی و نیز از دست دادن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی، را در سال ۱۴۰۳ بررسی نمودیم. در این بخش بیان خواهیم نمود، دیه از دست دادن بویایی با قطع بینی، چقدر بوده و چگونه، محاسبه می شود.

 

بر اساس ماده 694 قانون مجازات اسلامی«هرگاه، در اثر بریدن یا از بین بردن بینی یا جنایت دیگری، بویایی نیز از بین برود یا نقصان یابد، هر جنایت، دیه یا ارش جداگانه دارد.» همچنین، ماده 407 همین قانون در این مورد مقرر داشته: «قطع بینی که موجب زوال بویایی شود، دو جنایت محسوب می شود.»

 

بنابر، این مواد قانونی، هر گاه در اثر بریدن یا از بین بردن بینی یا جنایت فردی بر دیگری، حس بویایی، از بین برود یا فرد قربانی، دچار نقص در حس بویایی شود، هر جنایت، دیه یا ارش جداگانه خود را دارد؛ یعنی، جنایت از بین بردن بینی، دیه جداگانه و نقص بویایی، دیه جداگانه خواهد داشت. در مقاله زیر می توانید، میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی را در سال 1403 مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان دیه از دست دادن حس بویایی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان دیه از دست دادن حس بویایی پاسخ دهند.