دینا / خانواده / نفقه / نفقه دختر عقد کرده

نفقه دختر عقد کرده

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی نفقه زن ، نفقه زن پیش از عقد و نفقه دختر عقد کرده می پردازیم . 

 

همانگونه که می دانیم ، یکی از مهمترین تکالیفی که شوهر در قبال همسر خود بر عهده دارد این است که نفقه زن را بپردازد . پرداخت نفقه زن از منظر قانونگذار به اندازه ای مهم است که دو دسته ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه در قانون پیش بینی شده است . از طرف دیگر ، عدم پرداخت نفقه در یک بازه زمانی ، حتی ممکن است که به زن حق طلاق بدهد . بنابراین ، همانگونه که می بینیم عدم پرداخت نفقه موضوع بسیار مهمی است . اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که نفقه دختر در دوران عقد به او تعلق می گیرد . به عبارت دیگر ، پرداخت نفقه دختر در زمان عقد بر عهده کیست ؟ در پاسخ به این سوال مهم ، قصد داریم که در این مقاله به بررسی نفقه زن ، نفقه زن پیش از عقد و نفقه دختر عقد کرده بپردازیم . 

نفقه زن

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . بر اساس این ماده ، مرد وظیفه دارد که به همسر دائمی خود نفقه بپردازد . در ماده 1107 قانون مدنی نیز نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج دانسته شده است . بنابراین ، مبلغ نفقه زن با توجه به نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن تعیین می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان نفقه زن کلیک کنید . 

نفقه زن پیش از عقد

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . بنابراین ، شرط پرداخت نفقه به زن این است که اولا زن و مرد با هم عقد کرده باشند و ثانیا این عقد هم عقد دائمی باشد . بر این اساس ، در صورتی که زن و مرد هنوز با هم عقد نکرده باشند ، مثلا در دوران نامزدی باشند ، نفقه ای به زن تعلق نخواهد گرفت . بعلاوه اینکه در صورتی هم که عقد از نوع عقد موقت یا همان صیغه ازدواج باشد ، زن حق دریافت نفقه نخواهد داشت ؛ مگر اینکه زن و مرد با هم شرط کرده باشند که مرد نفقه بپردازد و یا اینکه عقد موقت بر مبنای آن واقع شده باشد که مرد به زن نفقه بپردازد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن در عقد موقت کلیک کنید .

نفقه دختر عقد کرده

بر اساس ماده 1102 قانون مدنی ، " همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود " . بنابراین ، بر اساس این ماده همین که عقد نکاح بین طرفین منعقد شد و زن و مرد سند ازدواج را امضا کردند ، حقوق و تکالیف شان در قبال همدیگر برقرار می شود . یکی از این تکالیف الزامی است که مرد برای پرداخت نفقه به همسرش دارد . به همین دلیل ، نفقه دختر کرده به محض عقد نکاح به او تعلق خواهد گرفت . در مقابل ، زن هم موظف به تمکین می شود . البته ، زن می تواند در همین راستا از حق حبس هم استفاده کند و تا زمانی که مهریه اش را به طور کامل دریافت نکرده است ، از تمکین خودداری نماید و نفقه اش را هم دریافت کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق حبس زن در نکاح کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه دختر عقد کرده​ به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه دختر عقد کرده پاسخ دهند .