دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / استعفای قیم

استعفای قیم

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی اینکه قیم کیست ، موارد تعیین قیم و استعفای قیم خواهیم پرداخت . 

 

اهمیت اداره امور محجوران سبب شده است تا قانونگذار در قوانین و مقررات مربوطه موادی را در خصوص نهاد قیمومت ، وظایف و اختیارات قیم و پایان قیمومت پیش بینی نماید . یکی از موارد پایان سمت قیم آن است که خود وی از این کار استعفا بدهد . اما در خصوص استعفای قیم در حقوق ایران مطلبی پیش بینی نشده است . حال سوال این است که آیا قیم می تواند استعفا بدهد ؟ استعفای قیم چگونه است ؟ در پاسخ به این سوالات ، در این مقاله به بررسی اینکه قیم کیست ، موارد تعیین قیم و استعفای قیم خواهیم پرداخت . 

قیم کیست

بر اساس قانون مدنی ، قیم شخصی است که از طرف دادگاه برای حمایت از محجوران تعیین می شود . در واقع ، به دلیل اینکه شخص محجور خودش به تنهایی قادر به انجام برخی از اعمال نمی باشد ، به جهت حمایت از او قانونگذار نهادی تحت عنوان " قیمومت " پیش بینی کرده است تا از طریق شخص قیم اعمال مربوط به محجوران را کنترل کرده تا حق و حقوق آنها ضایع نشود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه قیم کیست و چه شرایطی دارد کلیک کنید .

موارد تعیین قیم

قانون مدنی در ماده 1218 موارد تعیین قیم را نام برده است . بر اساس این ماده ، برای اشخاص ذیل قیم تعیین می شود :

- برای اشخاص صغیر که ولی خاص ( پدر و جد پدری ) ندارند ؛

- برای اشخاص مجنون و غیر رشید ، که جنون یا عدم رشد آنها بعد از سن بلوغ ایجاد شده باشد ؛

- برای اشخاص مجنون و غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها قیب از بلوغ ایجاد شده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد تعیین قیم کلیک کنید . 

استعفای قیم

یکی از مواردی که به سمت قیمومت پایان می دهد ، استعفای قیم می باشد . البته در قانون موضوع استعفای قیم مورد پیش بینی قرار نگرفته است و حکم خاصی در ارتباط با آن مشاهده نمی شود . اما از آنجا که پذیرش قیمومت برای شخص قیم امر اجباری نیست ، ادامه اجباری قیمومت نیز منطقی به نظر نمی رسد . چرا که قیمومت نوعی سمت نمایندگی است و قیم به حکم دادگاه به عنوان نماینده شخص محجور نصب می شود . بنابراین ، استعفای قیم نیز به استناد ملاک بند 2 ماده 678 قانون مدنی ، مانند استعفای وکیل باید پذیرفته شود . ولی چون این نمایندگی نوعی سمت و وظیفه عمومی است که به حکم دادگاه به قیم تفویض می شود ، استعفای او نیز به قبول دادگاه احتیاج دارد . بنابراین ، هرگاه قیم پیش از آنکه دادگاه استعفای او را بپذیرد سمت خود را رها کند و محجور را بی سرپرست گذارد ، مسئول زیانی است که در نتیجه استعفا به اموال محجور وارد می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه بعد از فوت پدر قیم کیست کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعفای قیم به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعفای قیم پاسخ دهند .