دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / انواع اوراق قضایی / نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی

نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

 در این مقاله به بررسی موت فرضی ، موارد صدور حکم موت فرضی و نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی خواهیم پرداخت . 

 

در صورتی که اشخاص برای مدتی از محل سکوت خود غایب شوند و هیچ گونه خبری از ایشان در دست نباشد ، مطابق قانون مدنی به آنها غایب مفقودالاثر گفته می شود . از آن جهت که گاها مدت غیبت آنها طولانی می شود ، قانونگذار این امکان را پیش بینی کرده است تا نزدیکان وی صدور حکم موت فرضی را از دادگاه تقاضا کنند . به این منظور ، باید دادخواست صدور حکم موت فرضی را به دادگاه عمومی ارائه نمود . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی موت فرضی ، موارد صدور حکم موت فرضی و نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی خواهیم پرداخت . 

موت فرضی چیست

بر اساس مقررات قانونی ، پس از گذشت مدت زمان طولانی از آخرین خبری که از شخص بوده است ، ممکن است این تصور ایجاد شود که او فوت کرده است . به همین دلیل ، بعد از گذشت مدتی که شخص غایب عادتا زنده نمی ماند قانونگذار برای رعایت حقوق ورثه ، حکم موت فرضی غایب مفقودالاثر و دادن اموال غایب به ورثه را پیش بینی کرده است . این موضوع در ماده 1019 قانون مدنی پیش بینی شده است . بر اساس این ماده " حکم موت فرضی غایب در موردی صادر می شود که از تاریخ آخرین خبری که از حیات او رسیده است مدتی گذشته باشد که عادتا چنین شخصی زنده نمی ماند " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه موت فرضی چیست کلیک کنید .

موارد صدور حکم موت فرضی

به موجب ماده 1020 قانون مدنی موارد ذیل از جمله مواردی محسوب است که شخص غایب عادتا زنده فرض نمی شود :
-وقتی که ده سال تمام از تاریخ آخرین خبری که از حیات غایب رسیده است ، گذشته و در انقضای مدت مزبور ، سن غایب از 75 سال گذشته باشد .
- وقتی که یک نفر بعنوانی از عناوین ، جزء قشون مسلح بوده و در زمان جنگ مفقود و سه سال تمام از تاریخ انعقاد صلح بگذرد بدون اینکه خبری از او برسد . هرگاه جنگ منتهی به انعقاد صلح نشده باشد مدت مزبور پنج سال از تاریخ ختم جنگ محسوب می شود .
-وقتی که یک نفر حین سفر بحری ( دریایی ) در کشتی بوده که آن کشتی در آن مسافرت تلف شده است ، سه سال تمام از تاریخ تلف شدن کشتی گذشته باشد بدون اینکه از آن مسافر خبری برسد .
همچنین ، بر اساس ماده 1022 قانون مدنی اگر کسی در نتیجه واقعه ای به غیر آنچه در موارد 2 و 3 ماده  1020 قانون مدنی گفته شده است ، دچار خطر مرگ شده و مفقود گردد یا در طیاره ( ماشین ) بوده و طیاره مفقود شده باشد ، وقتی می توان حکم موت فرضی او را صادر نمود که پنج سال از تاریخ دچار شدن به خطر مرگ بگذرد بدون اینکه خبری از حیات مفقود رسیده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم موت فرضی کلیک کنید . 

نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی

ریاست محترم دادگاه عمومی

با سلام

احتراما به استحضار می رساند 
با توجه به اینکه مدت ......... از غیبت آقا / خانم ................. گذشته است و تاکنون هیچ گونه خبری در خصوص حیات یا فوت ایشان به دست نیامده و سن مشارالیه در حال حاضر ......... سال می باشد ، لذا صدور حکم مبنی بر موت فرضی وی مورد استدعاست . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار صدور حکم موت فرضی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی پاسخ دهند .