دینا / خانواده / نفقه / نفقه زن بعد از فوت شوهر

نفقه زن بعد از فوت شوهر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قانون گذار، پرداخت نفقه زنی که شوهرش مرده را توسط اقارب همسر، پیش بینی کرده و از جمله شرایط تعلق نفقه به زن بعد از فوت شوهر، این است که او، در ایام عده وفات به سر ببرد. در صورتی که اقارب مرد، نسبت به پرداخت نفقه زن بیوه، اقدام نکنند، او می تواند، از طریق دادگاه، اقدام کرده تا نفقه، از محل اموال آن ها، پرداخت شود.

 

یکی از تکالیفی که به لحاظ شرعی و قانونی، بر عهده مرد قرار گرفته است، پرداخت نفقه به همسر می باشد. این نفقه، همچون دینی است که به عهده مرد قرار می گیرد و در صورت عدم پرداخت، او را با ضمانت اجراهای قانونی پیش بینی شده، روبرو خواهد کرد.

شرط تعلق نفقه به زن، این است که او، از همسر خود، تمکین عام و خاص داشته باشد و همین امر، سبب طرح این پرسش می گردد که آیا بعد از فوت همسر، با وجود عدم امکان تمکین، به زن، نفقه تعلق می گیرد؟ پاسخ این پرسش، مثبت است اما، باید، شرایط پیش بینی شده مورد نظر قانون گذار، وجود داشته باشد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم قصد داریم تعلق نفقه به زن بعد از فوت شوهر را در قانون مدنی، بررسی کرده، شرایط پرداخت نفقه زنی که شوهرش مرده را توضیح داده و در خصوص میزان و نحوه محاسبه نفقه زن بعد از فوت شوهر، همچنین، نفقه زن بیوه صحبت کنیم.

آیا نفقه بعد از فوت شوهر به زن تعلق میگیرد

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی، "در عقد دائم، نفقه زن، بر عهده شوهر است." بنابراین، هنگامی که به موجب صیغه عقد دائم، زن و مردی، به زوجیت یکدیگر در می آیند، مرد ملزم به پرداخت نفقه به همسر خود می شود. سوالی که مطرح می گردد این است که آیا بعد از فوت شوهر نیز همچنان، زن، مستحق دریافت نفقه است یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا نفقه بعد از فوت شوهر به زن تعلق میگیرد یا خیر؟ باید به قانون مدنی، مراجعه کرد. در سال 1381، قانون گذار، با اصلاح برخی از مواد قانون مدنی، در خصوص نفقه زنی که شوهرش مرده، یعنی نفقه زن بیوه، تعیین تکلیف نمود.

ماده 1110 اصلاحی قانون مدنی، تحت شرایطی، پرداخت نفقه زن بعد از فوت شوهر را جایز می داند که در ادامه، در خصوص این شرایط، توضیح خواهیم داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق زن بعد از فوت شوهر، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

شرایط پرداخت نفقه به زن بعد از مرگ همسر

همانگونه که توضیح دادیم، قانون گذار، تحت شرایطی، پرداخت نفقه زنی که شوهرش مرده را جایز می داند؛ برای صحبت در خصوص شرایط پرداخت نفقه بعد از مرگ همسر، باید، ماده 1110 اصلاحی سال 1381 قانون مدنی را مد نظر قرار داد که مقرر می دارد:

"در ایام عده وفات، مخارج زندگی زوجه، عندالمطالبه، از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (درصورت عدم پرداخت)، تامین می‌ گردد." از شروط پرداخت نفقه زن بیوه، این است که اولا، زنی که شوهرش مرده، در عده وفات که مدت آن، 4 ماه و ده روز است باشد، ثانیا، اقارب متوفی، نظیر فرزندان او، از پرداخت نفقه زن بیوه، در عده وفات، خودداری کنند.

البته، ذکر این نکته ضروری است که چنانچه زنی که شوهرش مرده، در گذشته، همواره از همسرش تمکین عام و خاص داشته ولیکن، شوهر، از پرداخت نفقه او، خودداری می نموده، بعد از فوت همسر نیز، می تواند، نسبت به ثبت شکایت صدور حکم بر محاسبه و پرداخت نفقه معوقه، البته به طرفیت وراث، اقدام نماید و از دادگاه بخواهد، در خصوص این خواسته، اقدام به صدور رای نماید.

دادگاه پس از بررسی ادله اثبات کننده وجود تمکین زن از مرد، در زمان حیات وی و ترک انفاق شوهری که فوت شده، در ایام حیات، اقدام به صدور رای مقتضی، در این خصوص خواهد نمود. شایان ذکر است، هم در نفقه عده وفات و هم در نفقه معوقه ایام زوجیت، زوجیت زن و مرد، باید، به موجب عقد دائم باشد، مگر اینکه در عقد موقت، بر پرداخت نفقه، شرط شده و یا بر آن، توافقی صورت گرفته باشد.

میزان و نحوه محاسبه نفقه زن بعد از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص نفقه زن بیوه یا نفقه زنی که شوهرش مرده، ممکن است مطرح گردد، این است که میزان و نحوه محاسبه نفقه زن بعد از فوت شوهر، به چه صورت خواهد بود و آیا امکان محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز وجود دارد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، این پرسش را بررسی و به آن، پاسخ دهیم.

در پاسخ به پرسش های مطروحه باید گفت، نفقه زن بیوه، مبلغ و نرخ مشخصی نداشته، چرا که این امر، کاملا تابع نیازهای زن، شان خانوادگی او و وضعیت تحصیلی وی و... خواهد داشت و باید، توسط کارشناس دادگستری و پس از بررسی موارد موثر در میزان نفقه، مشخص گردد؛ بنابراین، امکان محاسبه آنلاین آن به نرخ روز نیز، وجود نخواهد داشت.

در صورتی که زنی که شوهرش مرده، با اقارب مرد که پرداخت نفقه بر عهده آن ها بوده، به توافق برسند، مبلغ مورد توافق، به عنوان نفقه در عده وفات، به زن، داده خواهد شد و در غیر این صورت، زن باید، اقدام به طرح دعوای مطالبه نفقه، با جلب نظر کارشناس نماید تا کارشناس، میزان نفقه وی را تعیین کند و قاضی، بر اساس این نظر، حکم نهایی را صادر نماید. 

 

نفقه زن بیوه

پس از توضیح در خصوص میزان و نحوه محاسبه نفقه زنی که شوهرش مرده، همچنین، توضیح شرایط تعلق نفقه به زن بعد از فوت همسر، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص نفقه زن بیوه و شرایط آن، صحبت کنیم.

قبل از صحبت پیرامون نفقه زن بیوه، لازم به توضیح است که در عرف، به زنی که شوهرش مرده، بیوه می گویند و باید، بلافاصله بعد از فوت همسر، به مدت 4 ماه و ده روز، عده نگه داشته و با هیچ کس، ازدواج دائم یا موقت، ننماید.

در ایام عده وفات شوهر، قانون گذار، تعلق نفقه به زن بیوه را پیش بینی کرده که و همانطور که در قسمت های قبلی نیز توضیح دادیم، از جمله شرایط تعلق و پرداخت نفقه زنی که شوهرش مرده، این است که در ایام عده باشد. البته، مطالبه نفقه معوقه نیز، ممکن است، منوط بر اینکه اثبات شود، زن از مرد، تمکین عام و خاص داشته اما مرد در ایام حیات، نفقه وی را پرداخت نمی کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و میزان نفقه زن بعد از فوت شوهر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و میزان نفقه زن بعد از فوت شوهر پاسخ دهند.