دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / آزادی مشروط و شرایط اعمال آن

آزادی مشروط و شرایط اعمال آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی تعریف آزادی مشروط و شرایط اعمال آن می پردازیم . 

 

آزادی مشروط برای اولین بار در سال 1337 وارد حقوق کیفری ایران شد . آزادی مشروط نوعی آزادی است که در صورت وجود شرایط قانونی می توان آن را اعمال کرد . تخفیف هایی از این دست در قانون به صورت نظام نیمه آزادی و عفو قانونی پیش بینی شده است . البته آزادی مشروط و نیمه آزادی همانطور که از نام آنها بر می آید درباره مجازات حبس هستند و درباره سایر مجازاتها نمی توان آنها را اعمال کرد . آزادی مشروط امروز در ماده 58 قانون مجازات اسلامی سال 92 شناخته شده است . از این رو در این مقاله به بررسی تعریف آزادی مشروط ، شرایط اعمال آزادی مشروط و مدت آزادی مشروط می پردازیم .

تعریف آزادی مشروط

آزادی مشروط ، آزادی ای است که قبل از تمام شدن دوره محکومیت به برخی از محکومان داده می شود تا در صورت رعایت شروط دادگاه ، مابقی مجازات خود را در زندان نباشند . در ماده 58 قانون مجازات درباره تعریف آزادی مشروط آمده است که : " در مورد محکومیت به حبس تعزیری ، دادگاه صادر کننده حکم می تواند در مور  محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط قانونی ، حکم آزادی مشروط صادر کرد " . 

شرایط اعمال آزادی مشروط

در ادامه ماده 58 شرایط اعمال آزادی مشروط به ترتیب زیر آمده است :


 الف – محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد . 

ب – حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی ، دیگر مرتکب جرمی نمی شود . 

پ – به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد . 

ت – محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد .

مدت آزادی مشروط

مدت آزادی مشروط شامل بقیه مدت مجازات می شود اما دادگاه می تواند آن را تغییر دهد . به طور کلی آزادی مشروط نمی تواند از یک سال کمتر و از پنج سال بیشتر باشد به جز در مواردی که مدت باقی مانده از حبس ، کمتر از یک سال باشد که در این صورت مدت آزادی مشروط معادل بقیه مدت حبس است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعریف آزادی مشروط و شرایط اعمال آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تعریف آزادی مشروط و شرایط اعمال آن پاسخ دهند .