دینا / کیفری / ضرب و جرح / میزان دیه شنوایی و کر شدن

میزان دیه شنوایی و کر شدن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

با از بین رفتن شنوایی دو گوش، دیه کامل ۱۴۰۳ و با از بین رفتن شنوایی یک گوش، حتی در صورت تفاوت در شنوایی دو گوش، نصف دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان، ثابت می شود. در مورد کاهش شنوایی نیز در صورت تشخیص مقدار آن، به همان میزان، مبلغ دیه، ثابت می گردد. در مورد کودکی که کر شدن، موجب نقص در تکلم او شود، علاوه بر دیه شنوایی، دیه گفتار نیز اضافه خواهد شد.

 

شنوایی، یکی از حواس پنجگانه است که اکثر افراد، به طور طبیعی، از آن برخوردار می باشند و به وسیله آن، از نعمت بزرگ شنیدن، بهره مند می شوند. از این رو، برای صدمه، آسیب و از بین بردن این حس، در قانون مجازات اسلامی، مجازات مقرر شده است. بدین معنی که اگر حس شنوایی، در اثر جنایتی از بین رود یا دچار نقصان شود ، بر اساس شرایط، برای آن، دیه در نظر گرفته می شود.

 

مجازات دیه، یکی از انواع مجازات اصلی است که در قانون، پیش بینی شده است . دیه شنوایی، مانند سایر مبالغ دیه، از جمله دیه اعضای بدن و دیه نفس، بر اساس فقه، مقرر شده است. از آنجا که میزان این دیه، بر حسب شرایط و نحوه آسیب، متفاوت است، لازم است در این مورد، بیشتر کسب آگاهی شود.

 

از این رو، در این مقاله قصد داریم، به بررسی مبلغ دیه شنوایی ۱۴۰۳​​، پرداخته و مسائل مربوط به آن، از جمله از بین بردن یا کاهش شنوایی و دیه کر شدن کودک را بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید .

دیه از بین بردن شنوایی 1403

به طور کلی، دیه، شامل دیه نفس، دیه جراحت، دیه اعضای بدن و دیه منافع اعضا می باشد. همچنین، دیه در سه مورد، پرداخت می گردد؛ اول، در مورد جرایم غیر عمد، دوم، در مورد جرایم عمدی که امکان قصاص در آنها وجود ندارد و آخر، مواردی که در جرایم عمدی، طرفین دعوا، بر پرداخت دیه، مصالحه می نمایند.

 

همچنین، لازم به ذکر است، دیه در تقسیم دیگری، شامل دیه مقدر و غیر مقدر می شود. دیه مقدر، به دیه ای گفته می شود که مقدار آن، در قانون، ذکر شده است مانند دیه پارگی و از بین بردن نرمه گوش که مقدار دیه آن در قانون بیان شده است و نیازی به نظر کارشناس ندارد. اما، در مواردی که طبق قانون، قاضی، مکلف به تبعیت از نظر کارشناس می باشد، دیه غیر مقدر یا همان ارش دریافت می شود. 

 

همانطور که گفته شد، دیه منافع اعضا، یکی از انواع دیه می باشد. منافع اعضا، شامل شنوایی، بویایی، چشایی و بینایی می شود. بر حسب مواد 682 و 683 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که شنوایی هر دو گوش از بین برود، مبلغ دیه کامل و در صورتی که شنوایی یک گوش، از بین برود، فارغ از تفاوت در شنوایی گوش ها، به میزان نصف دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان، محاسبه و تعیین می شود. 

 

همچنین ماده 686 قانون مجازات اسلامی در تایید این موضوع می گوید« هرگاه در اثر جنایتی در مجرای شنوایی، نقص دائمی ایجاد شود به نحوی که به طور کامل مانع شنیدن گردد، دیه شنوایی ثابت است و درصورتی که نقص موقتی باشد ارش تعیین می شود.» بر اساس این ماده، در صورت نقص موقتی گوش نیز می بایست، ارش پرداخت شود.

دیه کاهش شنوایی ۱۴۰۳

در بخش قبل، دیه از بین بردن شنوایی و مبلغ آن در سال ۱۴۰۳ را بررسی نمودیم، اما سوالی که در این بخش، مطرح می شود، این است که، دیه کاهش شنوایی، به چه صورت است و چگونه، محاسبه می شود؟ به همین دلیل، در این بخش، دیه کاهش شنوایی را بررسی خواهیم نمود.

 

مجازات دیه کاهش شنوایی، در ماده 684 قانون مجازات اسلامی، مشخص شده است. بر اساس این ماده، «کاهش شنوایی، در صورتی که مقدار آن، قابل تشخیص باشد، به همان نسبت، دیه دارد.» بنابراین برای تعیین مبلغ دیه کاهش شنوایی، باید مقداری که شنوایی، کاهش یافته است، قابل اندازه گیری باشد، که در این صورت، به همان نسبت از دیه کر شدن، محاسبه شده و به مجنی علیه، پرداخت می گردد.

دیه کر شدن کودک

در بخش های قبل، پس از بررسی انواع دیه، مبلغ دیه از بین بردن شنوایی و در ادامه، دیه کاهش شنوایی را در سال 1403، بررسی نمودیم. اما موضوع قابل طرح در این بخش، دیه کر شدن کودک می باشد. زیرا، کر شدن کودکان، قبل از تکلم، می تواند به گفتار وی نیز آسیب بزند و موجب از بین رفتن تکلم یا نقص در آن شود. بنابراین، لازم است در این بخش، دیه یا ارش کر شدن کودک را بر اساس موارد قانونی، بررسی نماییم.

 

دیه کر شدن کودک، در ماده 687 قانون مجازات اسلامی، بدین ترتیب آمده است: " هر گاه، کودکی که زمان سخن گفتن او، فرا نرسیده است، در اثر کر شدن، نتواند سخن بگوید و یا کودکی که تازه، زمان سخن گفتن او فرا رسیده است، در اثر کر شدن، نتواند کلمات دیگر را یاد بگیرد و بر زبان آورد، علاوه بر دیه شنوایی، دیه یا ارش زوال یا نقص گفتار نیز، حسب مورد، باید پرداخت شود " . بنابراین اگر کر شدن کودک، منجر به این مساله شود که کودک نتواند دیگر کلماتی را به زبان بیاورد، علاوه بر دیه کر شدن، دیه یا ارش گفتار نیز باید، پرداخت شود. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان دیه شنوایی و کر شدن در سال 1403، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان دیه شنوایی و کر شدن در سال ۱۴۰۳ پاسخ دهند.