دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / حکم معامله در مستی و بیهوشی

حکم معامله در مستی و بیهوشی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی حکم معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی می پردازیم . 

 

یکی از مهم ترین حقوق مدنی افراد معامله کردن و قرارداد بستن است . از این رو همه باید بدانند که در چه شرایطی می توانند معامله کنند . علاوه بر این باید بدانند که قرارداد بستن بر حقوق و تکالیف آنها تاثیر خواهد داشت و منجر به تعهداتی می شود .

از این رو قرارداد باید در شرایطی منعقد شود که فرد با اراده و اختیار خودش تعهدی را بپذیرد . در ماده 190 قانون مدنی درباره شرایط صحت معامله صحبت شده است و بیان شده است که برای درست بودن یک معامله باید شرایطی وجود داشته باشد که در صورت نبود یا نقص هر یک از آنها معامله می تواند صحت یا نفوذ خود را از دست بدهد و در نتیجه باطل یا غیر نافذ شود .

یکی از این شرایط قصد و رضایت طرفین قرارداد است . موارد متعددی هستند که می توانند قصد و رضایت یکی از اطراف قرارداد را از بین ببرد یا خدشه دار کند ، از جمله اکراه در معامله یا اشتباه در معامله یا معامله در حالتی که فرد مست ، خواب یا بیهوش است . ما در این مقاله می خواهیم که آخرین این موارد یعنی حکم معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی را بررسی کنیم .

قصد و رضایت برای انعقاد قرارداد

در ماده 191 قانون مدنی در توضیح شرایط اساسی صحت معامله و به طور دقیق بند 1 ماده 190 قانون مدنی بیان شده است که :  " عقد محقق می شود به قصد انشاء به شروط مقرون بودن چیزی که دلالت بر قصد کند . "

در توضیح این ماده باید به قصد انشاء اشاره کرد که اراده ی طرفین قرارداد ، ایجاد عقد است . یعنی دو طرف به دنبال ایجاد اثر حقوقی هستند . از طرفی باید توجه داشت که نبود قصد مثل معامله صوری ، باعث باطل شدن معامله می شود ولی نبود رضایت ، مثل معامله اکراهی و معامله فضولی ، باعث عدم نفوذ می شوند . 

همانطور که در مواد قانونی مشاهده می کنیم ، قانونگذار قصد را برای انعقاد عقد ضروری دانسته است . چرا که فرد برای انعقاد قرارداد باید آگاهی و اختیار داشته باشد و با اراده تعهدی را بپذیرد تا نه به حقوق خود و نه به حقوق دیگری صدمه ای وارد نکند . یکی از موارد نبود قصد معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت .

معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی

بر اساس آنچه گفته شده قانونگذار در ماده 195 قانون مدنی مقرر داشته است که : " اگر کسی در حال مستی و بیهوشی یا در خواب معامله نماید آن معامله به واسطه فقدان قصد باطل است " . بنابراین می بینیم که در حالاتی که فرد برای انجام معامله قصد نداشته است ، حکم معامله باطل است .

به عبارتی در صورتی که معامله ای در یکی از حالات فوق یا هر حالت دیگری که منجر به از بین رفتن قصد یکی از اطراف قرارداد شود ، باطل است . البته باید توجه داشته باشید که اصل در معاملات بر صحت است و کسی که ادعا کند در هنگام معامله مست ، بیهوش یا خواب بوده است باید این ادعا را ثابت کند . برای مطالعه بیشتر به مقاله اصل صحت مراجعه کنید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم معامله در حالت مستی ، خواب یا بیهوشی پاسخ دهند .