دینا / خانواده / ازدواج / اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، در قالب واخواهی، تجدیدنظر خواهی و اعاده دادرسی ممکن و است و نحوه انجام این امر، با ثبت دادخواست و تنظیم لایحه دفاعیه اعتراض و ارسال آن به مرجع صالح، از طریق دفاتر خدمات قضایی می باشد. هزینه دادرسی واخواهی و تجدیدنظر از رای استرداد جهیزیه، 4/5 درصد محکوم به خواهد بود.

 

دعوای استرداد جهیزیه، یکی از دعاوی مربوط به حوزه خانواده است که اغلب، میان زوجینی که قصد متارکه از یکدیگر را دارند، مطرح می گردد، با این حال، الزامی به وجود قصد طلاق، برای طرح این دعوا نبود و از آنجا که تکلیف تهیه جهیزیه با مرد است، این امر، در هر شرایطی که زن، قصد استرداد جهیزیه را داشته باشد، میسر و ممکن است.

با توجه به اینکه در برخی موارد، زنان از مدارک کافی برای اثبات مالکیت خود بر جهیزیه برخوردار نبوده و یا در مواردی، مردان، بخشی از جهیزیه ای که زن، قصد مسترد کردن آن را دارد، تهیه کرده اند، قانون گذار، امکان اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را پیش بینی کرده تا طرفین این دعوا بتوانند، به رای صادره، اعتراض کنند و با اثبات مالکیت خود بر وسایل مورد ادعا، موفق به نقض رای مورد اعتراض و صدور رای به نفع خود شوند که این اعتراض، شرایط و مراحل مخصوص به خود را دارد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را مورد بررسی قرار داده و در خصوص شرایط، مراحل و نحوه، مدارک و هزینه، همچنین، قواعد تبادل لوایح در اعتراض به رای استرداد جهیزیه، صحبت کنیم و نمونه دادخواست و لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را ارائه هیم.

انواع و موارد اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

در بسیاری از موارد، زنان، قصد دارند تا جهیزیه ای که با کمک پدر و مادر یا با خرج خود، تهیه کرده و به منزل مشترک برده اند را در پی دعوای طلاق یا به هر علت دیگری، از منزل شوهر، مسترد کرده و به مکان دیگری منتقل کنند. در مواردی که زوجین، بر سر استرداد جهیزیه، به توافق نرسند، زن می تواند با ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، از دادگاه صالح، تقاضای صدور حکم در این خصوص را داشته باشد.

در پاسخ به این سوال که انواع و موارد اعتراض به حکم استرداد جهیزیه چیست، باید گفت، پس از صدور حکم، قانون گذار، امکان اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را برای طرفین این دعوا، پیش بینی کرده و زن یا مرد، بسته به اینکه کدام یک از رای صادره، متضرر شده باشند و خود را صاحب حق بدانند، همچنین، بسته به مرحله ای که دعوی در آن قرار دارد، می توانند با کمک یکی از طرق عادی یا فوق العاده اعتراض به آرای دادگاه، شامل واخواهی، تجدیدنظرخواهی و اعاده دادرسی، به رای صادره، اعتراض کنند.

در ادامه، در خصوص شرایط و مراحل و نحوه اعتراض به رای استرداد جهیزیه، صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که هزینه این اعتراض، چقدر خواهد بود. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره استرداد جهیزیه و روش های آن، می توانند نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

شرایط اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

همانگونه که گفتیم، امکان اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، پیش بینی شده است اما این امر، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط اعتراض به حکم استرداد جهیزیه وجود داشته باشد که در این تیتر، به بررسی این شرایط، خواهیم پرداخت. شرایط اعتراض به رای استرداد جهیزیه عبارتند از:

اعتراض کننده، زوج یا زوجه یا هر شخصی باشد که از نتیجه دعوا، متضرر شده یا خود را در صورت صدور حکم، ذی نفع بداند.

اعتراض، با توجه به نوع آن (تجدیدنظر خواهی، واخواهی و اعاده دادرسی)، در مهلت قانونی آن اعتراض صورت گیرد و شرایط شکلی اعتراض، در آن، رعایت شود.

در هر یک از شیوه های اعتراض به رای، جهات اعتراض وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در تجدیدنظر خواهی، رای بر خلاف مستندات قانونی، صادر شده باشد یا در واخواهی، رای به صورت غیابی و در نبود خوانده یا وکیل وی، بدون اینکه لایحه ای ارسال کرده باشند، همچنین، در اعاده دادرسی، رای بر خلاف شرع بین بوده یا موضوع حکم، مورد ادعای خواهان نباشد.

اعتراض کننده، از مدارک مثبت ادعای خود، همچنین، حساب کاربری سامانه ثنا، برخوردار بوده و اهلیت قانونی لازم (عقل، بلوغ و رشد)، برای ثبت دادخواست و لایحه اعتراض را داشته باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن، می توانند، مقاله ارائه شده در قسمت بیشتر بخوانید را مطالعه کنند.

مراحل و نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

اعتراض به رای استرداد جهیزیه، تنها در صورتی مورد پذیرش مرجع رسیدگی کننده به اعتراض قرار خواهد گرفت که مطابق نحوه و مراحل ثبت این اعتراض انجام شود؛ لذا، در این بخش، مراحل و نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را توضیح خواهیم داد که به شرح زیر می باشد:

در ابتدا، شخصی که قصد اعتراض به رای استرداد جهیزیه را دارد باید، حساب کاربری سامانه ثنای خود را تشکیل داده و اقدام به احراز هویت در سامانه احراز هویت ثنا نماید که انجام این امر، با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا مراجعه به آدرس sana.adliran.ir ممکن و میسر است.

سپس، فرد باید، دادخواست و لایحه اعتراض خود را برای (واخواهی، تجدیدنظر خواهی یا اعاده دادرسی ) تنظیم کرده و آن را به صورت فایل ورد، بر روی یک حافظه، اعم از تلفن، رم یا سی دی، ذخیره کند.

در مرحله بعد، متقاضی اعتراض به رای استرداد جهیزیه، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و نسبت به ثبت و ارسال دادخواست و لایحه اعتراض خود، اقدام کند و مدارک لازم را به دادخواست خود، ضمیمه نماید.

 

مدارک لازم برای اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

هنگامی که متقاضی اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، قصد ثبت اعتراض را دارد، باید، از مدارک لازم برای انجام این امر، برخوردار باشد تا اعتراض وی به رای، مورد پذیرش قرار گرفته و رسیدگی در محکمه، صورت پذیرد. مدارک لازم برای اعتراض به حکم استرداد جهیزیه عبارتند از:

نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا

اصل یا کپی مصدق دادنامه مورد اعتراض

مدارک مثبت سمت، در صورتی که وکیل یا نماینده قانونی شخص، اقدام به اعتراض به حکم استرداد جهیزیه می نماید.

هر مدرکی، اعم از استشهادیه، سیاهه، فاکتور و.... که فرد، با کمک آن، قصد اثبات ادعای خویش و متقاعد کردن دادگاه، بر نقض رای مورد اعترض و صدور حکم به نفع وی را دارد. در ادامه مقاله، در خصوص هزینه اعتراض به رای استرداد جهیزیه، توضیح خواهیم داد.

 

هزینه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

در قسمت های قبلی مقاله، در خصوص امکان، شرایط، مراحل و نحوه و مدارک لازم برای اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، توضیح دادیم. از آنجا که این اعتراض، رایگان نبوده، در این بخش از مقاله، می خواهیم هزینه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه را مورد بررسی قرار دهیم که به شرح زیر است: 

هزینه دادرسی اعتراض به رای استرداد جهیزیه، با توجه به مالی محسوب شدن این دعوا، در تجدید نظر خواهی و واخواهی، 4/5 درصد و در اعتراض ثالث و اعاده دادرسی، 5/5 درصد محکوم به می باشد. همچنین، هزینه برگه های دادخواست نیز، جزو هزینه دادرسی محسوب و برای هر برگه در سال 1401، از قرار 2 هزار تومان است.

هزینه مربوط به تعرفه خدمات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مبلغی در حدود 50 هزار تومان می باشد که سالانه، بر اساس نرخ مصوب کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تغییر کرده و به روز رسانی می گردد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص هزینه دادرسی استرداد جهیزیه می توانند نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

 

تبادل لوایح در اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

یکی از پرسش هایی که در بحث اعتراض به رای استرداد جهیزیه مطرح می گردد، پیرامون نحوه تبادل لوایح در اعتراض به حکم استرداد جهیزیه می باشد. لذا، در این بخش، قصد توضیح در این خصوص را داریم. ماده 346 قانون آیین دادرسی مدنی مقرر می دارد:

"مدیر دفتر دادگاه بدوی، ظرف دو روز از تاریخ وصول دادخواست و ضمائم آن و یا پس از رفع نقص، یک نسخه از دادخواست و پیوست‌ های آن را برای طرف دعوا می‌ فرستد که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، پاسخ دهد، پس از انقضای مهلت یاد شده، اعم از اینکه پاسخی رسیده یا نرسیده باشد، پرونده را به مرجع تجدیدنظر می‌ فرستد."

بنابراین ماده، هنگامی که یکی از طرفین دعوای استرداد جهیزیه، نسبت به رای صادره، تجدید نظر خواهی ثبت می کند، طرف دیگر، ابلاغی با موضوع تبادل لوایح، دریافت خواهد نمود که ده روز از تاریخ ابلاغ، فرصت دارد تا به تجدیدنظر خواهی فرد مقابل، پاسخ دهد و پس از انقضای مهلت ده روزه، پرونده در هر حال، به مرجع تجدیدنظر، ارسال می گردد.

نحوه ارسال تبادل لوایح استرداد جهیزیه، با تنظیم لایحه و سپس، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای ارسال آن، به مرجع صالح است که برای انجام این امر، فرد باید نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنای خود را به همراه داشته باشد.

 

نمونه دادخواست اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

همانطور که گفتیم، فرد برای ثبت اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، باید دادخواست این امر را شخصا یا با کمک یک وکیل، تنظیم نموده باشد و آن را از طریق دفاتر قضایی، به دادگاه صالح، ارسال کند. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم یک نمونه دادخواست اعتراض به حکم استرداد جهیزیه در قالب تجدید نظر خواهی را به همراه فایل دانلود آن، ارائه کرده تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن، استفاده کنند.

نمونه دادخواست اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

تجدیدنظر خواه: نام- نام خانوادگی- آدرس - شغل

تجدیدنظر خوانده:نام- نام خانوادگی- آدرس - شغل

موضوع: تجدیدنظر خواهی از رای شماره...............

دلایل و منضمات: کپی مصدق رای مورد اعتراض- سیاهه جهیزیه

شرح

ریاست محترم دادگاه...... شعبه ....................

احتراما اینجانب، ................، به کد ملی.......................، اعتراض تجدیدنظر خواهی خود، در خصوص دادنامه شماره ...................، با موضوع استرداد جهیزیه را به علت عدم اعتبار مستنداتی که رای با استناد بر آن ها صادر شده، به شرح زیر، خدمت آن مقام محترم، عرض داشته و از آن مرجع، تقاضای صدور حکم بر نقض دادنامه صادره را دارم:

در دادنامه صادره، قاضی محترم، بر اساس سیاهه جهیزیه ای که سرکار خانم .... ارائه کرده اند و امضای بنده نیز ذیل آن است، اقدام به صدور رای به نفع ایشان بر استرداد تمام لیست سیاهه نموده اند. این در حالی است که تاریخ لیست سیاهه ارائه شده، .../..../.... می باشد و خانواده بنده و سرکار خانم ...........، در مورخ .../..../....، بعد از لیست سیاهه قبلی، اقدام به تهیه لیست دیگری کردیم که در آن، اثاثیه ای که بنده، تهیه نموده ام، جداگانه، ذکر شده و ایشان و خانواده محترمشان، همچنین بنده و خانواده ام، ذیل آن را امضا کرده ایم.

لذا با استناد به این مدرک که تاریخ تنظیم آن، بعد از مدرک ارائه شده توسط تجدیدنظر خوانده است، ایشان، مستحق استرداد تمام اشیای لیست نبوده و صرفا، می توانند، نسبت به استرداد برخی از آن ها، اقدام کنند. 

 

نمونه دادخواست اعتراض به حکم استرداد جهیزیه
  • نمونه دادخواست اعتراض به حکم استرداد جهیزیه
  • حجم فایل: 447KB
  • منبع: دینا

 

برای استرداد جهیزیه، فرد باید، از مدارک بخصوصی برخوردار باشد تا در صورت بروز اختلاف و طرح دعوا در محکمه، رای به نفع وی، صادر گردد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مدارک، مطالعه مقاله زیر، به علاقمندان این موضوع، توصیه می شود.

 

نمونه لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

هنگامی که فردی، قصد دارد اعتراض خود به حکم استرداد جهیزیه را در قالب واخواهی، تجدیدنظر خواهی یا اعاده، اعلام دارد، باید لایحه دفاعیه این امر را تنظیم کرده باشد و آن را ضمیمه دادخواست اعتراض خود کند. در زیر، متن و فایل دانلود نمونه لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، ارائه شده است تا خوانند گان محترم، در صورت نیاز، از آن، استفاده کنند.

نمونه لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

ریاست محترم دادگاه...... شعبه ....................

احتراما اینجانب، ................، به کد ملی.......................، واخواهی خود، نسبت به رای شماره ........، صادره از دادگاه .................، ابلاغی در تاریخ.................. را، خدمت آن مقام محترم، عرض می دارم و تقاضای صدور حکم بر نقض رای را از آن مرجع عالی قدر دارم:

عالیجناب، همسر بنده، در جلسه اول دادرسی که متاسفانه، بنده و وکیلم، در آن، غایب بوده و لایحه ای نیز ارسال نکرده بودیم، لباسشویی، یخچال و 3 تخته فرش دستبافت را از اقلام جهیزیه خود نام برده اند، این درحالی است که بنده، فاکتور خرید و چک خرید تمامی آن ها را داشته و دست نویسی نیز، از همسر خود دارم که بر تعلق این اقلام به بنده، اقرار نموده اند.

 

نمونه لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه
  • نمونه لایحه دفاعیه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه
  • حجم فایل: 447KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه پاسخ دهند.