دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / خواهان کیست و شرایط او برای اقامه دعوی

خواهان کیست و شرایط او برای اقامه دعوی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی خواهان کیست و شرایط او برای اقامه دعوی می پردازیم .

 

زمانی که فردی می خواهد دعوی حقوقی را اقامه کند ، اولین اقدام و مهمترین اقدام دادن دادخواست است به دلیل آنکه باید شرایط شکلی و محتوای آن رعایت شود در واقع خواسته اشخاص با دادن دادخواست معین می گردد . بسیاری از مردم در نوشتن دادخواست با مشکل مواجه می شوند و یا در ادامه دادرسی مسائلی برای آنان پیش می آید . برای مثال : فردی که دادخواست را می دهد باید اهلیت داشته باشد یعنی صغیر ، سفیه یا مجنون نباشد و یا اگر هرکدام از این ها است ولی یا قیم وی باید اقدام کند و مسائلی مشابه آن ذهن افراد را مشغول می نماید . در این مقاله به بررسی خواهان کیست و شرایط خواهان برای دادن دادخواست می پردازیم . 

خواهان کیست

برای بررسی اینکه خواهان کیست ابتدا لازم است گفته شود ، خواهان به فردی گفته می شود که دعوای حقوقی را در دادگاه طرح می کند و شاکی به فردی گفته می شود که دعوای کیفری را در دادسرا و مراجعه کیفری طرح می کند در واقع خواهان در لغت به معنای متقاضی ، مدعی ، شاکی و خواستار می باشد و شخصی است که خواسته خود را در برگ دادخواست تنظیم می کند و در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی دارد دعوی را طرح می کند و خواهان باید در دعوی که مطرح می کند خود ذینفع باشد و دارای شرایط لازم برای دادن دادخواست باشد .

 

شرایط خواهان برای اقامه دعوی

از شرایط خواهان برای اقامه دعوی که از قانون آیین دادرسی مدنی استنباط می گردد می توان به داشتن اهلیت خواهان اشاره کرد ، اهلیت یعنی داشتن شرایطی که توانایی دادن دادخواست را داشته باشد به عبارت دیگر خواهان نباید صغیر ، عدم رشد ، جنون و یا ممنوع از تصرف در اموالش باشد برای مثال ورشکسته نباشد و در صورتی که هر یک از موارد فوق وجود داشت شخصی که از جانب او دادخواست می دهد سمت او محرز باشد مثلا اگر ولی کودک از جانب او اقامه دعوا می کند سمت او محرز باشد . 
نکته قابل توجه این است که برای دادن دادخواست سن مشخصی توسط قانونگذار مشخص نشده است اما اینطور از قوانین مشخص است که به سن بلوغ باید رسیده باشد در غیر این صورت ولی وی می تواند از جانب وی دادخواست را ارائه نماید . 
همچنین خوانده باید ذینفع باشد یعنی اینکه از طرح دعوا و اثبات حق از آن ، نفعی به او برسد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خواهان کیست و شرایط او برای اقامه دعوی به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون خواهان کیست و شرایط او برای اقامه دعوی پاسخ دهند .