دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / مهلت فرجام خواهی و زمان آغاز آن

مهلت فرجام خواهی و زمان آغاز آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

یکی از مهم ترین مراحل اعتراض به حکم صادر شده از دادگاه ها ، فرجام خواهی است که احکام و شرایط مربوط به آن در قانون مشخص شده است . با این وجود ، فرجام خواهی از حکم تنها در بازه زمانی تعیین شده در قانون مجاز است و خارج از این مهلت ، امکان پذیر نخواهد بود .

 

فرجام خواهی به عنوان یکی از روش های فوق العاده شکایت از آراء دادگاه ها است که با شرایط ویژه ای صورت می پذیرد . فرجام خواهی که از طریق دیوانعالی کشور انجام می شود ، بایستی حتما در مهلت خاص فرجام خواهی که در قانون ذکر شده است انجام بشود . بنابراین ، در قانون آیین دادرسی مدنی ، مهلت فرجام خواهی و زمان شروع آن هم پیش بینی شده است .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ابتدا اینکه مهلت فرجام خواهی چقدر است را مورد بررسی قرار داده و در ادامه نیز به بررسی این مطلب که مهلت فرجام خواهی از چه زمانی آغاز می شود خواهیم پرداخت .

فرجام خواهی چیست

شاید اصطلاح فرجام خواهی از حکمی که دادگاه صادر کرده است را شنیده باشید . فرجام خواهی یکی از مهم ترین روش هایی است که می توان با استفاده از آن ، به برخی از آراء دادگاه ها اعتراض نمود که مرجع رسیدگی به این نوع اعتراض ، دیوان عالی کشور است و احکام مربوط به فرجام خواهی در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری مورد توجه قرار گرفته است .

با این حال ماده 336 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص رسیدگی فرجامی قابل توجه است که بر اساس آن فرجام خواهی " عبارت است از تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی " .

لازم به ذکر است که دیوان عالی کشور رایی که از آن فرجام خواهی شده است را یا تایید و یا رد می کند و در صورتی که رای صادر شده از دادگاه را رد نماید ، چون صلاحیت رسیدگی مجدد به آن دعوا را ندارد ، پرونده را برای صدور رای به مرجع پایین تر می فرستد تا رسیدگی ماهوی دوباره انجام شود .

مهلت فرجام خواهی

در قانون آیین دادرسی مدنی ، مهلت فرجام خواهی مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس ماده 397 این قانون ، مهلت درخواست فرجام خواهی برای اشخاص ساکن ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج دو ماه می باشد .

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد  ، این است که مهلت بیست روز یا دو ماهه مذکور مانند سایر مواعد قانونی اعمال می شوند . بنابراین در شرایطی ممکن است که در عمل حتی بیشتر از این زمان نیز به طول انجامد . 

مهلت فرجام خواهی از چه زمانی شروع می شود

بر اساس ماده 398 قانون آیین دادرسی مدنی ، ابتدای مهلت فرجام خواهی به قرار زیر است : 

الف – برای احکام و قرارهای قابل فرجام خواهی از دادگاه تجدید نظر استان ، از روز ابلاغ . بنابراین ، در صورتی که رأی فرجام خواسته از دادگاه تجدیدنظر استان صادر شده باشد ، مهلت فرجام خواهی از تاریخ ابلاغ رأی آغاز می شود . 

ب – برای احکام و قرار های قابل تجدید نظر دادگاه بدوی که نسبت به آن تجدیدنظر خواهی نشده ، از تاریخ انقضای مهلت تجدید نظر . بنابراین ، در صورتی که رأی فرجام خواسته از دادگاه نخستین صادر شده باشد ، مهلت فرجام خواهی از تاریخ پایان یافتن مهلت تجدید نظر خواهی آغاز می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت فرجام خواهی و زمان آغاز آن​ در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت فرجام خواهی و زمان آغاز آن​  پاسخ دهند .