دینا / اخبار مرتبط با سرمایه گذاری / راه اندازی سامانه صدور کد های PRX

راه اندازی سامانه صدور کد های PRX

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دیه چشم در سال ۱۴۰۳​، در صورتی که دو چشم بینا، درآورده شده و از بروند، دیه کامل و برای یک چشم، نصف دیه کامل می باشد. دیه درآورن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد، بسته به اینکه چشم دیگر، بر اثر قصاص یا جنایت، نابینا شده یا به طور مادرزاد، نصف دیه کامل یا یک دیه کامل بوده و دیه از بین بردن چشم نابینا، یک ششم دیه کامل خواهد بود.

 

دیه، هم در صورت صدمه به اعضای بدن، مثل بینی، گردن، دست و هم در صورت از بین رفتن منافع اعضای بدن، نظیر از بین رفتن شنوایی، بینایی، از دست دادن عقل و سایر موارد، به فرد، تعلق می گیرد. دیه، چه مربوط به قتل باشد، چه دیه صدمه به عضو یا از بین رفتن منفعت، باید در مهلت پرداخت دیه، به قربانی پرداخته شود. 

 

چشم، یک عضو ضروری بدن است و بدون آن، زندگی، بسیار دشوار می باشد. صدمه به این عضو حساس از بدن نیز دارای مجازات دیه یا قصاص است. مجازات از بین بردن چشم، در مواد قانون مجازات اسلامی بیان شده است. میزان دیه چشم در سال 1403، بسته به اینکه یک چشم از بین رفته باشد یا هر دو چشم و چشم از بین رفته، بینا بوده یا نابینا، متفاوت است.

 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم در خصوص دیه از بین بردن چشم در سال ۱۴۰۳​، صحبت کنیم و بگوییم، دیه از بین بردن چشم بینا، دیه درآوردن چشم کسی که صرفا یک چشم بینا دارد و همچنین، دیه درآوردن چشم نابینا، چه مبلغی خواهد بود. چنانچه پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

دیه در آوردن و از بین بردن چشم بینا 1403

گاهی در تصادفات، حوادث و ضرب و جرح، یکی از اعضایی که مورد آسیب واقع می شود، چشم است. در قانون مجازات، همانند دیه شکستن گردن، دیه چشم در سال ۱۴۰۳​ نیز در حالت های مختلف، مورد پیش بینی قرار گرفته است. میزان دیه از بین بردن چشم در سال 1403 و دیه درآوردن چشم، بسته به بینا بودن یا نبودن آن و بسته به اینکه یک چشم، آسیب دیده یا هر دو چشم، متفاوت خواهد بود. در این قسمت، قصد داریم در خصوص دیه درآوردن چشم بینا و دیه از بین بردن چشم بینا صحبت کنیم.

 

دیه در آوردن چشم بینا و دیه از بین بردن چشم بینا، بسته به اینکه، یک چشم بینا از بین رفته باشد یا دو چشم بینا، متفاوت است. شایان ذکر می باشد، قانون گذار، دیه چشم کسی که صرفا، یک چشم بینا دارد را به طور جدا گانه، تعیین کرده است. بر مبنای ماده 587 قانون مجازات اسلامی، دیه از بین بردن دو چشم بینا یا هر یک از آن ها، به شرح زیر می باشد:

 

دیه در آوردن چشم و یا دیه از بین بردن چشم در سال 1403، در خصوص دو چشم بینا، دیه کامل است و بر اساس نرخ دیه، معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد.

 

دیه در آوردن چشم و یا دیه از بین بردن چشم در سال ۱۴۰۳​، در خصوص یکی از چشم های بینا، نصف دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه، دیه درآوردن چشم در این حالت، 600 میلیون تومان می باشد. 

 

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که در این ماده، آنچه مد نظر است، بینایی چشم است و اینکه میزان بینایی چقدر است یا اینکه چشم، مشکلاتی، مانند شب کوری یا انحراف دارد، مهم نیست.

دیه ۱۴۰۳​ در آوردن و از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد

در قسمت قبل، گفتیم که دیه چشم در سال ۱۴۰۳​، همانند دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است و توضیح دادیم که دیه چشم در سال 1403، چنانچه دو چشم بینای کسی از بین رفته باشد یا یکی از آن ها، متفاوت است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه چشم، زمانی که فرد، تنها یک چشم بینا دارد، صحبت کنیم.

 

میزان دیه چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد، بسته به اینکه چشم دیگر وی، به طور مادرزاد، نابینا است یا بر اثر جنایت یا قصاصی که استحقاق دیه داشته است، نابینا شده، متفاوت خواهد بود. ماده 588 قانون مجازات اسلامی، دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد را پیش بینی نموده است. طبق این ماده، دیه درآوردن چشم و دیه از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد، به ترتیب زیر است:

 

دیه ۱۴۰۳​ در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش، به صورت مادرزاد و یا به یک علت غیر جنایی از بین رفته است، موجب دیه کامل است که دیه درآوردن چشم در سال 1403 در این حالت، برابر با 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد.

 

دیه از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد، اما چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است، از دست داده باشد، نصف دیه کامل است و مبنای محاسبه ، نرخ دیه کامل انسان، در سال 1403می باشد که دیه درآوردن چشم در سال ۱۴۰۳​، در این حالت، برابر با 600 میلیون تومان می باشد.

دیه در آوردن و از بین بردن چشم نابینا 1403

در قسمت های قبل، درخصوص دیه از بین بردن چشم در سال ۱۴۰۳​، برای کسی که هر دو چشم او بینا هستند، همچنین، دیه درآوردن چشم یا دیه از بین بردن چشم در سال 1403، برای چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد، توضیح دادیم. همانطور که قانون گذار، برای کوچک ترین آسیب ها، نظیر حارصه یا همان خراشیدگی جزئی، دیه تعیین نموده است، در خصوص چشم نیز، حالات مختلف آسیب آن را در نظر داشته و برای هر کدام، میزان دیه جداگانه ای تعیین کرده است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه از بین بردن چشم نابینا و دیه درآوردن چشم نابینا، صحبت کنیم.

 

در ماده 589 قانون مجازات اسلامی، دیه درآوردن چشم نابینا یا دیه از بین بردن چشم نابینا، ذکر شده و دیه چشم نابنیا، در صورت درآوردن و از بین بردن دو چشم نابینا یا یکی از آن ها، پیش بینی شده است. طبق این ماده، دیه در آوردن چشم نابینا یا دیه از بین بردن چشم نابینا، مطابق توضیحات زیر خواهد بود:

 

دیه درآوردن چشم نابینا و دیه از بین بردن چشم نابینا، در خصوص یک چشم، یک ششم دیه کامل خواهد بود که بر اساس نرخ دیه، برابر با 200 میلیون تومان می باشد.

 

دیه درآوردن چشم نابینا و دیه از بین بردن چشم نابینا، در خصوص هر دو چشم، بر اساس نرخ دیه، مبلغ 400 میلیون تومان خواهد بود.

 

چنانچه، قصد کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص دیه پارگی پلک را دارید، مطالعه مقاله ای که در قسمت بیشتر بخوانید آمده است، به شما، پیشنهاد می شود.

 

دیه پارگی قرنیه چشم

در قسمت های قبل، درباره دیه چشم در سال 1403، زمانی که چشم، درآورده شود یا از بین برده شود، صحبت کردیم و گفتیم که میزان دیه از بین بردن چشم در سال ۱۴۰۳​، بسته به این دارد که چشم از بین برده شده، بینا باشد یا نابینا. یکی دیگر از آسیب هایی که ممکن است، بر اثر جنایات عمدی یا غیر عمدی، برای چشم اتفاق بیفتند، پارگی قرنیه چشم می باشد. لذا در این قسمت، قصد داریم، در خصوص ارش و دیه پارگی قرنیه چشم در سال 1403 توضیح دهیم که به شرح زیر است:

 

دیه پارگی قرنیه چشم در سال ۱۴۰۳​، بستگی به این دارد که این پارگی، سبب نابینایی فرد گردد یا سبب کاهش بینایی او شود. چنانچه پارگی قرنیه چشم، سبب نابینایی بشود، مبلغ دیه چشم در سال 1403، برای این نابینایی، در خصوص هر دو چشم، یک دیه کامل و در خصوص یک چشم، نصف دیه کامل می باشد.

 

چنانچه، پارگی قرنیه چشم، سبب کاهش بینایی بشود ، مبلغ دیه چشم در سال ۱۴۰۳​، برای این کاهش، با توجه به ماده 690 قانون مجازات، بسته به این دارد که مقدار کاهش بینایی، قابل تشخیص باشد یا خیر. اگر بتوان، مقدار کاهش بینایی را تشخیص داد، به مقدار بینایی کاسته شده، دیه تعیین می گردد و در صورت عدم تشخیص، قاضی، با توجه به نظر پزشکی قانونی، ارش، تعیین می کند.

 

دیه پارگی قرنیه چشم ، در صورتی که جراحت ، حارصه باشد ؛ یعنی ، صرفا در حد خراش بوده و خون ریزی به همراه ندارد ، یک صدم دیه کامل که مبلغ  12 میلیون تومان می شود ، می باشد .

 

دیه پارگی قرنیه چشم، در صورتی که جراحت ، دامیه باشد ؛ یعنی ، جراحت ، وارد قرنیه شده و خونریزی کم یا زیادی را به همراه دارد ، دو صدم ، دیه کامل ، که 24 میلیون تومان می شود.

 

در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان دیه کوری چشم و کم شدن بینایی را دارید، مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید، آمده است، به شما پیشنهاد می شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن در سال ۱۴۰۳​ در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن در سال 1403 پاسخ دهند.