دینا / اخبار مرتبط با سرمایه گذاری / بکار گیری سه ابزار برای متعادل کردن بازار سرمایه

بکار گیری سه ابزار برای متعادل کردن بازار سرمایه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دیه از بین بردن پلک بالا، یک ششم دیه کامل 1402، یعنی 200 میلیون تومان، دیه از بین بردن پلک پایین، یک چهارم دیه کامل، یعنی 300 میلیون تومان و دیه از بین بردن تمام پلک ها، معادل دیه کامل، یعنی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد. دیه فلج کردن پلک نیز، دو سوم دیه پلک می باشد.

 

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات ها به اصلی، تبعی و تکمیلی تقسیم می شوند. مجازات های اصلی، شامل دیه، تعزیر، حد و قصاص هستند. مجازات دیه نیز در مورد جنایات غیر عمدی و جنایات عمدی که امکان قصاص در آنها وجود ندارد یا طرفین دعوا بر پرداخت دیه به جای قصاص، مصالحه کرده اند، لحاظ می شود.

یکی از جنایاتی که برای آن، دیه در نظر گرفته شده است، از بین بردن پلک می باشد. از آنجا که مبلغ دیه از بین بردن پلک بالا و پایین، متفاوت بوده و دارای احکام و شرایط مربوط به خود می باشد، لازم است با مقررات مربوط به آن، بر اساس قانون مجازات اسلامی، آشنا شد.

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم، دیه پلک بالا، دیه پلک پایین و دیه فلج شدن این عضو را با توجه به قانون مجازات اسلامی، بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه پلک در سال ۱۴۰۲ در این مقاله، با ما همراه باشید.

دیه از بین بردن هر دو پلک 1402

مجازات دیه، یک مجازات اصلی است که به چهار دسته کلی دیه قتل نفس، دیه قطع عضو، دیه جراحات و دیه از بین رفتن منافع تقسیم می شود. مجازات های دیه، زمانی اعمال می شوند که مجازات قصاص، قابل اعمال نباشد. یا جرم، از جنایات غیر عمدی باشد.

مسئول پرداخت دیه، باید آن را در مهلت قانونی پرداخت دیه، به مجنی علیه پرداخت نماید و در صورت امتناع از پرداخت دیه، می توان طبق ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، او را، از طریق دادگاه صالح ، الزام به تادیه دیه نمود و در صورتی که، مالی از او در دسترس باشد، آن را ضبط و مبلغ دیه را از آن مال، وصول نمود و‌ در صورت مال دار نبودن و تقاضای محکوم له و عدم اعسار محکوم به پرداخت دیه، وی را تا زمان پرداخت دیه، حبس کرد.

در مورد دیه از بین بردن هر دو پلک، باید دانست، اگر کسی به هر دو پلک یک نفر، آسیب برساند، دیه آن، بر اساس ماده 590 قانون مجازات اسلامی، این گونه تعیین می گردد: «دیه مجموع چهار پلک دو چشم، دیه کامل می باشد» طبق این ماده، اگر کسی هر چهار پلک ، هر دو چشم فردی را از بین ببرد، می بایست، دیه کامل انسان در سال 1402، یعنی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان، پرداخت کند.

دیه از بین بردن پلک بالا ۱۴۰۲

در بخش قبل، دیه از بین بردن دو پلک را بیان نمودیم و گفتیم که دیه دو پلک، معادل دیه کامل 1402 می باشد. ممکن است، این سوال مطرح شود که دیه از بین بردن هر یک از پلک های بالا و پایین به طور مجزا، چقدر است؟ به همین دلیل، در این بخش، دیه از بین بردن پلک بالا را توضیح خواهیم داد.

در ادامه ماده 590 قانون مجازات اسلامی آمده است که دیه پلک های بالا، یک ششم دیه کامل است. از آنجا که، دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد، یک ششم آن، که دیه از بین بردن پلک بالا می باشد، 200 میلیون تومان خواهد بود. 

دیه از بین بردن پلک پایین

در بخش های قبل، دیه دو پلک و دیه پلک بالا را بررسی نمودیم. نکته قابل توجه، این می باشد که دیه پلک بالا و پایین، برابر نبوده و بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای این دو، دیه متفاوتی، لحاظ شده است. لذا، در این بخش، دیه از بین بردن پلک پایین را در سال 1402 بررسی خواهیم نمود.

برای پلک های پایین نیز، در ادامه ماده 590 قانون مجازات اسلامی، دیه ای، معادل یک چهارم دیه کامل، تعیین شده است. از آنجا که دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد، یک چهارم این مبلغ، 300 میلیون تومان، خواهد بود. 

 

دیه فلج شدن پلک

در بخش های قبل، دیه از بین بردن دو پلک، دیه از بین بردن پلک بالا و پایین را بررسی نمودیم. اما سوالی که در این بخش، مطرح می شود، این است که در صورت فلج شدن پلک، چه میزان دیه، قابل پرداخت است. بنابراین، در این بخش، دیه فلج شدن پلک را در سال ۱۴۰۲ بررسی خواهیم نمود.

بر اساس ماده 564 قانون مجازات اسلامی: « فلج کردن عضو دارای دیه معین، دو سوم دیه آن عضو و از بین بردن عضو فلج، یک سوم دیه همان عضو را دارد. در فلج کردن نسبی عضو که درصدی از کارایی آن از بین می رود، با توجه به کارایی از دست رفته، ارش تعیین می گردد.»

بنابر، این ماده، با توجه به اینکه پلک در قانون مجازات اسلامی، دارای دیه تعیین شده می باشد، در صورت فلج شدن پلک، می بایست، دو سوم دیه پلک پرداخت شود که بر اساس نرخ دیه سال 1402، در مورد پلک بالا، 133 میلیون تومان و 333 هزار تومان و در مورد پلک پایین، 200 میلیون تومان خواهد بود. در صورتی که فلج پلک، به طور جزئی باشد و مقداری از توانایی خود را از دست بدهد، به همان میزان، ارش پرداخت می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان دیه از بین بردن پلک​ در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان دیه از بین بردن پلک​​ پاسخ دهند.