دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / اصلاح رای و حکم دادگاه

اصلاح رای و حکم دادگاه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله تصحیح رای دادگاه ، شرایط تصحیح رای دادگاه و آثار تصحیح رای دادگاه را بررسی می نماییم .

 

در قانون آیین دادرسی مدنی ، روش هایی برای اعتراض به رای صادر شده توسط دادگاه ، همچون تجدیدنظر خواهی ، واخواهی ، اعاده دادرسی و فرجام خواهی پیش بینی شده است . اما ممکن است رایی که دادگاه صادر کرده است ، با موازین قانونی منطبق بوده اما به دلایلی ، صرفا در نگارش آن ، اشتباهی رخ داده باشد . در چنین مواردی ، می توان از دادگاه صادر کننده رای ، اصلاح رای دادگاه را درخواست نمود . در صورتی که دادگاه چنین اشتباهی را ملاحظه نماید و یا ذی نفع حکم این اشتباه را تشخیص دهد ، حکم دادگاه تصحیح خواهد شد . بنابراین ، در این مقاله قصد داریم به بررسی تصحیح حکم دادگاه بپردازیم و شرایط و آثار آن را بیان کنیم . بنابراین ، ابتدا به توضیح تصحیح رای دادگاه و شرایط تصحیح رای دادگاه پرداخته و سپس آثار تصحیح رای دادگاه را بررسی می نماییم .

تصحیح رای دادگاه

علاوه بر روش های عادی و فوق العاده اعتراض به رای دادگاه ، در ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی ، در مواردی تصحیح رای دادگاه ، لازم و ضروری است . بر اساس این ماده ، " هرگاه در تنظيم و نوشتن رأي دادگاه سهو قلم رخ دهد ، مثل از قلم افتادن كلمه‌ اي يا زياد شدن آن و يا اشتباهي در محاسبه صورت گرفته‌ باشد تا وقتي كه از آن درخواست تجديدنظر نشده ، دادگاه رأساً يا به درخواست ذي‌ نفع ، رأي را تصحيح مي‌ نمايد " .

شرایط تصحیح رای دادگاه

از جمله شرایط تصحیح رای دادگاه بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، آن است که اصلاح حکم دادگاه در مواردی به عمل می آید که اشتباهی املایی یا نگارشی در متن رای صادر شده ملاحظه شود یا در اعداد و ارقام اشتباهی محاسبه ای صورت گرفته باشد ؛ ولی اساس حکم مورد تایید باشد . علاوه بر این ، تصحیح رای ، می تواند به تقاضای ذی نفع باشد و یا اینکه خود دادگاهی که رای را صادر کرده است ، با ملاحظه اشتباه در رای ، آن را تصحیح نماید . نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که تصحیح رای دادگاه تا زمانی امکان پذیر است که از رای صادر شده تقاضای تجدیدنظر خواهی نشده باشد . چرا که در صورت تجدیدنظر خواهی از رای ، دادگاه تجدیدنظر رای صادر شده را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت لزوم آن را تصحیح می نماید . برای آشنایی با شرایط اصلاح رای دادگاه کلیک کنید .

آثار تصحیح رای دادگاه

بر اساس ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی از جمله آثار تصحیح رای دادگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رأي تصحيح شده به طرفين ابلاغ خواهد‌ شد . علاوه بر این ، رأی دادگاه در قسمتي كه مورد اشتباه نبوده در صورت قطعيت ، اجرا خواهد شد . در مواردی هم كه اصل حكم يا قرار دادگاه قابل واخواهي يا تجديدنظر يا فرجام است ، تصحيح آن نيز در مدت قانونی قابل واخواهی يا‌ تجديدنظر يا فرجام خواهد بود . علاوه بر این ، چنانچه رأی مورد تصحيح به واسطه واخواهي يا تجديدنظر يا فرجام نقض گردد ، رأی اصلاح شده نيز از اعتبار خواهد افتاد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تصحیح حکم دادگاه در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تصحیح حکم دادگاه پاسخ دهند .