دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / صدور شناسنامه المثنی

صدور شناسنامه المثنی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

صدور شناسنامه المثنی از طریق مراجعه حضوری به ثبت احوال و با ارائه مدارک لازم بوده یا ثبت درخواست از طریق یکی از دفاتر پیشخوان و یا روش اینترنتی و در سایت سازمان ثبت احوال امکانپذیر بوده، که درخواست وی مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه متقاضی شرایط دریافت شناسنامه المثنی را داشته باشد، با درخواست او موافقت خواهد شد.

 

 

شناسنامه اصلی ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می شود و تا پایان عمر خواهد داشت. به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند. البته گاهی اوقات بر حسب شرایط مختلف ممکن است افراد اقدام به تغییر اطلاعات مندرج در شناسنامه کنند.

 

تغییر اطلاعاتی نظیر؛ نام کوچه، تغییر نام خانوادگی، تغییر سن در شناسنامه در صورتی که متقاضی شرایط لازم را دارا باشد، حذف نام همسر از شناسنامه مرد، حذف نام همسر از شناسنامه زن و مواردی از این قبیل. با این حال از اعتبار شناسنامه کاسته نشده و اهمیت نگهداری آن برای فرد به همان میزان قبل از تغییر مهم است.

 

لذا در این مقاله به صدور شناسنامه المثنی و مدارک لازم و شرایط صدور شناسنامه المثنی پرداخته؛ سپس درخواست و صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام شناسنامه از ثبت احوال توضیح داده شده، و در پایان هزینه صدور شناسنامه المثنی و پیگیری از پست با کد ملی بررسی شده است. 

شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت گم شدن شناسنامه، در صورت تحویل آن به اداره ثبت احوال می توان با وارد کردن کد ملی آن را دریافت کرد اما در غیر این صورت باید درخواست شناسنامه المثنی کرد. هم چنین در صورتی که شناسنامه به طریق مثل آتش سوزی از بین برود نیز می توان درخواست تعویض شناسنامه کرد. افراد زیر می توانند برای تقاضای صدور شناسنامه المثنی به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کنند. شرایط صدور شناسنامه المثنی به شرح زیر است:

 

اشخاص بالای 18 سال.

 

افراد بالای 18 سال که حکم رشد دارند. 

 

پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال خود. 

 

مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر صاحب شناسنامه ( فرد کمتر از 18 سال ) باشد با ارائه شناسنامه خود. 

 

سرپرست قانونی ( قیم، امین، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد. 

 

ضمنا ضرورتی ندارد که درخواست صدور شناسنامه المثنی در محل صدور شناسنامه اولیه باشد و اقدامات لازم در همه ادارات ثبت احوال صورت خواهد گرفت. همچنین، در روش اینترنتی، درخواست شناسنامه المثنی و پیگیری صدور شناسنامه از طریق سایت سازمان احوال کشور نیز امکان پذیر می باشد.

 

شرایط صدور شناسنامه المثنی برای ایرانیان خارج از کشور نیز میسر می باشد. ایرانیان مقیم خارج از کشور در صورت مفقود شدن شناسنامه ایرانی خود می توانند از طریق نمایندگی کنسولی جمهوری اسلامی ایران در کشوری که حضور دارند، نسبت به ارائه درخواست صدور المثنی شناسنامه اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی

درخواست شناسنامه المثنی برای برای متقاضیان زیر 18 سال باید از سوی ولی و سرپرست قانونی انجام بگیرد. یعنی درخواست شناسنامه المثنی برای افراد زیر 18 سال باید از طریق پدر یا جد پدری و یا قیم قانونی آنها صورت بگیرد. مادر هم تا زمانی که در قید زوجیت پدر متقاضی بوده، می تواند درخواست دهد.

 

درخواست شناسنامه المثنی نیز مانند طی کردن سایر مراحل قانونی نیاز به ارائه مدارک دارد، که این مدارک شامل: تکمیل فرم استشهادیه، ارائه عکس و پرداخت تعرفه واریز خدمات کنسولی و...می شود، که در ادامه مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی ارائه شده است:

 

دریافت فرم استشهادیه از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور.

 

تکمیل فرم استشهادیه مذکور و تصدیق فرم توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا تصدیق امضاء یکی از گواهان در دفتر خانه اسناد رسمی در داخل کشور.

 

دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام، نام خانوادگی)، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل صدور ) در ظهر آن برای اشخاص 15 سال به بالا.

 

اصل و کپی مدارک عکس دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است.

 

اصل و کپی سند ازدواج و طلاق (حسب مورد) وشناسنامه فرزندان درصورت تاهل که پس از تطبیق، اصل مدرک مسترد می گردد. 

 

پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری.

 

پس از تطبیق اصل و کپی مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد. چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند 4 باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی، درخواست تایید عکس خواهد شد.

صدور شناسنامه المثنی فوری

در قسمت قبل در رابطه با درخواست شناسنامه المثنی و همچنین مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه، توضیحاتی ارائه شد و گفتیم صدور شناسنامه المثنی برای افراد زیر 18 سال منوط به درخواست پدر یا جد پدری و یا قیم قانونی و مادر در صورتی که در زوجیت پدر متقاضی باشد، قابل صدور خواهد بود.

 

شاید تا به حال پیش آمده باشد که شخصی شناسنامه المثنی خود را گم کرده باشد و بخواهد المثنی دریافت کند. در صورت مفقودی شناسنامه و صدور شناسنامه المثنی فوری باید به اداره ثبت احوال محل زنگی خود مراجعه کرده و در خواست صدور شناسنامه المثنی را بدهد.

 

شاید سوال بسیاری از متقاضیان شناسنامه این باشد که صدور شناسنامه المثنی فوری به چه صورت می باشد؛ برای صدور شناسنامه المثنی تمامی ادارات ثبت احوال سراسر کشور آماده دریافت مدارک مورد نیاز در ساعات اداری می باشند و صرف نظر از اینکه محل صدور شناسنامه کجا بوده، طی مهلت مقرر نسبت به صدور آن اقدام می نمایند.

 

درخواست شناسنامه المثنی

در قسمت قبل به توضیح صدور شناسنامه پرداختیم و گفتیم جهت صدور شناسنامه المثنی کلیه ادارات ثبت احوال کشور موظف به دریافت مدارک مورد نیاز متقاضی برای انجام اقدامات لازم جهت صدور و تحویل خواهند بود.

 

از آنجایی که شناسنامه جز مدارک شناسایی مهم می باشد. لذا اگر فردی شناسنامه خود را گم کرد، باید در اسرع وقت نسبت به اعلام مفقودی آن اقدام نماید، تا از سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود، برای درخواست شناسنامه المثنی باید چه اقدامی صورت بگیرد؟

 

یکی از راه های درخواست شناسنامه المثنی مراجعه به سازمان ثبت احوال می باشد. راه دیگر، مراجعه به سایت پست است، که به نام پست یافته فعالیت می کند. متقاضی به سامانه پست یافته مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات، از پیدا شدن یا نشدن شناسنامه خود اطلاع پیدا می کند. راه دیگر مراجعه به سامانه سهیم ثبت احوال به آدرس اینترنتی sahim.sabteahval.ir می باشد. متقاضی با ورود به این سایت روی گزینه صدور شناسنامه مجدد (تعویض و المثنی) کلیک می کند.

 

صدور شناسنامه المثنی

 

در گذشته افرادی که شناسنامه خود را گم می کردند؛ اعلام مفقودی شناسنامه خود را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می کردند، ولی امروزه اعلام مفقودی در روزنامه کثیر الانتشار دیگر الزامی نبوده، اقدام فوری بعد از گم شدن بسیار مهم بوده تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود، فرد متقاضی به اداره ثبت احوال در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز درخواست شناسنامه المثنی را ثبت می کند.

 

مراحل گرفتن شناسنامه المثنی

گفتیم افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند، می توانند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و با ارائه مدارک درخواست المثنی بدهند. روش های دیگری هم برای صدور المثنی وجود دارد؛ نظیر اینکه متقاضی یه سایت ثبت احوال مراجعه نماید و پس از تکمیل فرم صدور المثنی، درخواست خود را ثبت کند.

 

مراحل گرفتن شناسنامه المثنی هم به همین صورت بوده که متقاضی به یکی از ادارات ثبت احوال و یا سایت اینترنتی به آدرس sahim.sabteahval.ir که همان سایت سهیم بوده، وارد شده و درخواست شناسنامه المثنی داده و کد پیگیری دریافت می نماید، که این کد برای مشاهده نتیجه درخواست لازم خواهد شد. 

 

سپس درخواست توسط سازمان ثبت احوال بررسی خواهد شد، جهت پیگیری وضعیت درخواست برای گرفتن شناسنامه المثنی، مراجعه به سایت ثبت احوال و ورود به قسمت پیگیری و وارد کردن کد می باشد، تا متقاضی از وضعیت صدور شناسنامه المثنی اطلاع یابد.

 

گرفتن شناسنامه المثنی برای فرزند

بر اساس قوانین و مقررات ثبت احوال کشور، تولد هر نوزاد اعم از اینکه اتباع ایران باشد یا اتباع خارجی، باید به ثبت احوال اطلاع دهد. حتی در رابطه با نوزادان تبعه ایرانی که در خارج از کشور متولد می شوند؛ نیز باید به اطلاع کنسولگری ایران برسد.

 

در رابطه با مفقود شدن شناسنامه لازم به ذکر است؛ اعلام مفقودی و گرفتن شناسنامه المثنی برای فرزند زیر 18 سال، در مرحله اول پدر نوزاد و در مرحله دوم بر عهده مادر می باشد. در صورتی که کودک ولی یا قیم دارد، بر عهده شخصی خواهد بود که قانونا نزد او نگهداری می شود، که این لفراد مسئول اعلام مفقودی و ثبت درخواست شناسنامه المثنی برای کودک خواهند بود.

 

این افراد باید مدارکی نظیر اصل شناسنامه پدر و مادر و اصل گواهی ولادت فرزند و همچنین فیش تعرفه بانکی برای درخواست المثنی را به اداره ثبت احوال ارائه دهند. اگر کودکی پدر یا جد پدری نداشته باشد، مادر وی می تواند برای گرفتن شناسنامه المثنی اقدام کند، که البته ازدواج وی به لحاظ قانونی به ثبت رسیده باشد. مادر مدارک ازدواج خود اعم از اینکه عقد دائم باشد یا موقت، به اداره ثبت احوال ارائه داده و درخواست خود را اعلام میکند. 

 

راه دیگر ثبت درخواست شناسنامه المثنی برای فرزند مراجعه به سایت ثبت احوال می باشد. لازم به ذکر می باشد که ثبت درخواست المثنی برای فرزند زیر 18 سال باید در وهله اول پدر بعد مادر و در نبودن والدین توسط ولی یا قیم قانونی صورت بگیرد. چنانچه فرد بالای 18 سال باشد، توسط خود فرد امکانپذیر می باشد.

 

استعلام شناسنامه از ثبت احوال

در قسمت های قبل، به توضیح درخواست و دریافت شناسنامه المثنی توسط افراد زیر 18 سال که باید درخواستشان توسط پدر و مادر و یا قیم قانونی آنان ثبت شود، پرداخته شد. این امر، در حالی که افراد بالای 18 می توانند خودشان درخواست شناسنامه المثنی بدهند. به منظور استعلام شناسنامه از ثبت احوال، شخص باید مطابق تصویر زیر وارد سامانه سهیم sahim.sabteahval.ir شده و روی گزینه پیگیری کلیک کند وپیگیری را انجام دهد.

 

صدور شناسنامه المثنی

 

شاید برای بسیاری از متقاضیان این سوال مطرح گردد که آیا استعلام شناسنامه از ثبت احوال وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت؛ برای متقاضیانی که درخواست شناسنامه المثنی ثبت نموده اند، این امکان وجود دارد که با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال با استفاده از شماره پیگیری درخواست خود، استعلام شناسنامه را بگیرند. 

 

سایت استعلام شناسنامه از ثبت احوال، همان سایت سهیم سازمان ثبت احوال به آدرس اینترنتی sahim.sabteahval.ir بوده که علاوه بر استعلام و پیگیری شناسنامه، امکانات دیگری را نیز به روش اینترنتی ارائه می دهد؛ ثبت نام کار ملی هوشمند، صدور گواهی تجرد، در صورت امکان تغییر نام و نام خانوادگی و در مواردی تغییر سن نیز امکانپذیر می باشد.

 

هزینه دریافت شناسنامه المثنی

در قسمت های قبل به توضیح و بررسی صدور شناسنامه المثنی پرداختیم و گفتیم افراد بالای 18 سال می توانند خودشان درخواست شناسنامه المثنی بدهند، و ثبت درخواست خود را در سامانه ثبت احوال ثبت نمایند، ولی افراد زیر 18 سال در صورت داشتن حکم رشد، خودشان درخواست داده و در صورت نداشتن حکم پدر، مادر و یا قیم قانونی برای فرد اقدام به ثبت درخواست نماید.

 

همانطور که گفته شد، برای درخواست صدور شناسنامه المثنی باید هزینه تعرفه به ثبت احوال پرداخت شود، و در واقع جز مدارک ارائه شده برای صدور المثنی می باشد، که در کنار باقی مدارک نظیر فرم درخواست، و دیگر مدارک هویتی مثل گذرنامه، کارت پایان خدمت و یا گواهی ولادت و...باید ارائه گردد.

 

طبق تعرفه تعیین شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور هزینه صدور شناسنامه مجدد 50 هزار تومان بوده و دریافت شناسنامه المثنی در صورت گم شدن در نوبت اول 100 هزار تومان خواهد بود و چنانچه مجدد شناسنامه مفقود شود، یعنی در نوبت دوم این متعرفه 150 هزار تومان و در نوبت سوم و پس از آن 350 هزار تومان خواهد شد.

 

پیگیری شناسنامه المثنی از پست با کد ملی

پیگیری صدور شناسنامه به روش؛ حضوری، مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت و هم چنین پیگیری صدور شناسنامه از پست می باشد. پیگیری صدور شناسنامه المثنی از طریق سایت ثبت احوال به نشانی اینترنتی sabteahval.ir، از قسمت درخواست صدور شناسنامه چه برای تعویض باشد و چه برای المثنی، با استفاده از کد پیگیری امکانپذیر می باشد.

 

پیگیری شناسنامه المثنی از پست با کد ملی یکی از روش های پیگیری صدور شناسنامه المثنی می باشد، سامانه رهگیری محصولات شرکت ملی پست به آدرس tracking.post.ir می باشد که افراد متقاضی دریافت شناسنامه المثنی با مراجعه سایت مورد نظر می توانند روند پیگیری شناسنامه خود را انجام دهند، که در زیر این سامانه نشان داده شده است.

 

صدو رشناسنامه المثنی

 

مدتی طول خواهد کشید تا شناسنامه المثنی از طریق پست، به نشانی متقاضی ارسال گردد. متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه رهگیری محصولات شرکت ملی پست از طریق شماره مرسوله، برای پیگیری صدور شناسنامه المثنی خود، اقدام نمایند. پیگیری شناسنامه از طریق پست فقط با کد رهگیری امکانپذیر می باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صدور شناسنامه المثنی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صدور شناسنامه المثنی پاسخ دهند.