دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / وظایف سرپرست کودک

وظایف سرپرست کودک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله  به بررسی سرپرستی کودک و تکالیف سرپرست کودک بر اساس قانون خواهیم پرداخت .

 

در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست نوعی از قرابت یا خویشاوندی بین کودک و سرپرستان وی پیش بینی شده است که ناشی از فرزند خواندگی است . این وضعیت سبب به وجود آمدن آثار حقوقی میان طفل و سرپرست می شود و حقوق و تکالیفی را به عهده آنان قرار می دهد . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که سرپرستان کودک چه تکالیف قانونی در مقابل کودک تحت سرپرستی خود دارند ؟ به همین دلیل ، ابتدا به بررسی سرپرستی کودک پرداخته و در ادامه تکالیف سرپرست کودک بر اساس قانون را مورد بررسی قرار می دهیم .

سرپرستی کودک چیست

تامین منافع مادی و معنوی کودکانی که فاقد سرپرست هستند ، همواره به عنوان موضوعی مهم مدنظر قانونگذار قرار داشته است . به همین دلیل ، در سال 1392 قانونی تحت عنوان قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تصوب شد تا وضعیت فرزندخواندگی و احکام و آثار آن را معین نماید . در این قانون ، کسانی که قصد به عهده گرفتن سرپرستی کودک را دارند ، باید شرایط آن را داشته باشند و به سازمان بهزیستی تقاضا دهند . علاوه بر این ، کودک تحت سرپرستی هم باید حایز شرایط قانونی باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط سرپرست کودک و شرایط کودکان تحت سرپرستی کلیک کنید .

تکالیف سرپرست کودک

بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، سرپرستان کودک باید تکالیفی را در قبال کودکان تحت سرپرستی انجام دهند . بر اساس ماده 17 این قانون ، تکالیف سرپرست نسبت به کودک یا نوجوان از لحاظ نگهداری ، تربیت و نفقه و احترام ، نظیر تکالیف والدین نسبت به اولاد است . بنابراین ، نگاهداری و تربیت اطفال و نوجوانان تحت سرپرستی با سرپرستان وی می باشد و پرداخت نفقه به کودک تحت سرپرستی همچون فرزندان طبیعی لازم و ضروری است . البته بر اساس همین ماده ، کودک یا نوجوان تحت سرپرستی نیز مکلف است نسبت به سرپرست خود احترام متناسب با شان وی را رعایت نماید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تکالیف سرپرست کودک به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تکالیف سرپرست کودک پاسخ دهند .