دینا / حقوقی / مالکیت / الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به تنظیم سند رسمی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی الزام به تنظیم سند رسمی می پردازیم .

 

یکی از راه های اثبات مالکیت ، سند رسمی است . هر فردی ملزم به ثبت نقل و انتقال و کلیه عقود و معاملات در دفاتر اسناد رسمی است . در واقع قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت در جامعه افراد را به موجب قانون ملزم به ثبت اسناد کرده است و ضمانت اجرای استنکاف و خودداری از انجام و تنظیم سند رسمی را در قانون تعیین کرده است . در صورتی که فردی از تنظیم سند امتناع کند ، طرف قرارداد می تواند با مراجعه به مرجع قضایی و تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ، الزام فرد را بخواهد . قانونگذار الزام به تنظیم سند رسمی را در قانون ثبت اسناد و املاک بیان کرده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی الزام به تنظیم سند رسمی می پردازیم .

الزام به تنظیم سند رسمی

قانونگذار ضرورت و الزام به تنظیم سند رسمی را در موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرده است و استنکاف از این امر را از موجبات طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک دانسته است. این قانون مقرر می دارد: به محض ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی ، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده است و یا کسی را که ملک مزبور به او ‌منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت . 
لازم به ذکر است که قانونگذار در این قانون ثبت اسناد ذیل را اجباری دانسته است :  

1) کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد . 
 2) کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع کلیک نمایید.

بر طبق مواد این قانون در هر جا که اداره یا دفاتر اسناد رسمی وجود داشته باشد ثبت اسناد زیر اجباری است :

1) کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیر منقوله که در دفتر املاک
ثبت نشده .
 2) صلح نامه و هبه ‌نامه رسمی و شرکت‌نامه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزام به تنظیم سند در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پاسخ دهند .