دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / طرح دعوای نفی ولد در دادگاه

طرح دعوای نفی ولد در دادگاه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی اقامه دعوای نفی ولد ، اقرار به ابوت و مدت زمان دعوای نفی ولد خواهیم پرداخت .

 

در مواردی ممکن است پدر ، انتساب فرزند متولد شده از همسرش به خود را قبول نداشته باشد که بر اساس قانون ، وی می تواند اقدام به اقامه دعوای نفی ولد در دادگاه نماید . البته قانونگذار در راه مصلحت خانواده و به ویژه به منظور رعایت حال طفلی که با نفی ولد دچار سرنوشت رقت باری خواهد شد ، قبول دعوای نفی ولد را از دو راه محدود کرده است . اولا اقرار به ابوت مانع استماع دعوای نفی ولد است ، ثانیا مرور زمان دعوای نفی ولد کوتاه و حداکثر دو ماه است . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که دعوای نفی ولد چیست و چه شرایطی دارد . برای پاسخ دادن به این سوال ، نخست به بررسی شرایط اقامه دعوای نفی ولد پرداخته و سپس محدودیت های دعوای نفی ولد از جمله اقرار به ابوت و مرور زمان دعوای نفی ولد را بررسی می کنیم .

اقامه دعوای نفی ولد

ممکن است مردی کودک متولد شده از همسرش را به خود منتسب نداند و به عبارت دیگر ، نسبت پدری – فرزندی با وی را انکار کند . چنین مسئله ای در فقه تحت عنوان نفی ولد شناخته شده است . به همین منظور ، پدر برای نفی ولد فرزند خود باید به دادگاه مراجعه نموده و به اثبات دعوای نفی ولد اقدام نماید . لذا اقامه دعوای نفی ولد باید توسط پدر صورت گیرد . همچنین ، گفتنی است که دعوای نفی ولد را نمی توان به طرفیت طفل صغیر اقامه کرد و به همین دلیل ، دادگاه تا روشن شدن موضوع برای طفل قیم موقت تعیین می کند . علاوه بر این ، چون مادر در این موضوع ذی نفع است و نفی ولد از جانب شوهر به حیثیت و شرافت او لطمه وارد می کند ، می توان دعوا را علیه وی نیز اقامه کرد و اگر دعوا به طرفیت مادر اقامه نشده باشد ، وی می توان به عنوان شخص ثالث وارد دعوا شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفی ولد کلیک کنید .

اقرار به ابوّت

هرگاه شوهر صریحا یا ضمنا اقرار به ابوت یا پدری خود کرده باشد ، دیگر نمی تواند نفی ولد کند . ماده 1161 قانون مدنی در این زمینه می گوید : " هرگاه شوهر صریحا یا ضمنا اقرار به ابوت خود نموده باشد ، دعوی نفی ولد از او مسموع نخواهد بود " . مثلا اگر برای فرزند اقدام به گرفتن شناسنامه کرده و طفل را فرزند خود خوانده باشد و یا پس از تولد طفل در بیمارستان حاضر شده و با تقدیم دسته گلی به مادر رضایت خود را از ولادت طفل اعلام کرده باشد ، دعوای نفی ولد از او قابل رسیدگی در دادگاه نخواهد بود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقرار به نسب کلیک کنید .

مرور زمان دعوای نفی ولد

قانونگذار بر اساس مصلحت طفل و خانواده یک مرور زمان کوتاه مدت برای دعوای نفی ولد قایل شده است . ماده 1162 قانون مدنی در این باره می گوید : " دعوای نفی ولد باید در مدتی که عادتا پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی می باشد ، اقامه می گردد و در هر حال دعوی مزبور پس از انقضای دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود " . بنابراین ، پذیرفتن دعوای نفی ولد بسته به این است که اولا از تاریخ اطلاع شوهر از تولد طفل بیش از دو ماه نگذشته باشد ؛ ثانیا هرگاه در خلال مدت دو ماه پس از تولد طفل اقامه دعوی شده باشد ، قاضی تشخیص دهد که شوهر بیش از مدتی که بر حسب عادت برای اقامه دعوی لازم است ، تاخیر نکرده است . البته ، بر اساس ماده 1163 قانون مدنی ، " در موردی که شوهر مطلع از تاریخ حقیقی تولد طفل نبوده و تاریخ تولد را بر او مشتبه نموده باشند ، به نوعی که موجب الحاق طفل به او باشد و بعدها شوهر از تاریخ حقیقی تولد طفل مطلع شود ، مدت مرور زمان دعوای نفی ولد دو ماه از تاریخ کشف خدعه خواهد بود " .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دعوای نفی ولد و شرایط آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای نفی ولد و شرایط آن پاسخ دهند .