دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / هزینه شکایت کیفری

هزینه شکایت کیفری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی هزینه شکایت کیفری می پردازیم . 

 

زمانی که افراد به مراجع قضایی شکایت می کنند و قصد شکایت کیفری را دارند برای رسیدگی به درخواستشان نزد مراجع باید هزینه های را با عنوان هزینه دادرسی پرداخت نمایند ، هم در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی کیفری افراد باید هزینه های را پرداخت نمایند و در هر صورت پرداخت هزینه بر عهده مدعی یا شاکی می باشد و در امور کیفری قانونگذار در قانون آیین دادرسی کیفری به هزینه دادرسی و سایر موارد مربوط به هزینه دادرسی در امور کیفری پرداخته است . در این مقاله به بررسی هزینه شکایت کیفری می پردازیم .

هزینه دادرسی در امور کیفری

دعاوی به دو دسته دعوای حقوقی و دعاوی کیفری تفسیم می گردد در هر دو دعاوی مدعی باید هزینه های دادرسی را پرداخت نماید . علی الاصول هزینه دعوا های کیفری کمتر از دعاوی حقوقی می باشد . 
در دعاوی و مراجع کیفری شاکی باید هزینه های دادرسی را از شروع تنظیم شکواییه پرداخت نماید .
بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری " شاکی باید هزینه شکایت کیفری را برابر قانون در هنگام طرح شکایت تادیه کند . مدعی خصوصی هم که به تبع امر کیفری مطالبه ضرر و زیان می کند ، باید هزینه دادرسی را مطابق مقررات مربوط به امور مدنی بپردازد . "

هزینه دادرسی در امور کیفری شامل چیست ؟

در پاسخ به این سوال که هزینه دادرسی در امور کیفری شامل چیست ؟ باید گفت شاکی و متهم بابت هزینه انتشار آگهی ، ایاب و ذهاب شاهدان ، حق‏ الزحمه کارشناسان ، مترجمان و پزشکان و سایر اشخاصی که به تشخیص مقام قضائی احضار می شوند ، هزینه ای نمی‏ پردازند و هزینه های مذکور از اعتبارات مربوط به قوه قضائیه پرداخت می شود .
اما اگر اقدامات مذکور بنا به درخواست شاکی صورت بگیرد ، شاکی باید هزینه های فوق را طبق قوانین در مهلت معین پرداخت کند و در صورتی که شاکی از پرداخت هزینه دادرسی امتناع کند ، هزینه مذکور از اعتبارات مربوط به قوه قضائیه پرداخت می شود و مراتب به اطلاع دادستان می رسد تا به دستور وی و از طریق اجرای احکام مدنی ، با توقیف و فروش اموال شاکی ، با رعایت مستثنیات دین ، معادل هزینه پرداخت شده اخذ و به حساب مربوط در خزانه‏ داری کل واریز شود . در هر صورت از متهم هیچ هزینه ای اخذ نمی شود . برای اطلاع از مراحل شکایت در کلانتری کلیک کنید .

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه شکایت کیفری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه شکایت کیفری پاسخ دهند.