دینا / خانواده / حضانت / جرم ترک حضانت فرزند

جرم ترک حضانت فرزند

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله تکلیف حضانت فرزندان و جرم ترک حضانت فرزند را بررسی می نماییم .

 

بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزندان ناظر بر مراقبت ها و حمایت های جسمی از کودکان است . لزوم مراقبت از کودکان به ویژه در نخستین سال های تولد ، بر کسی پوشیده نیست و شاید به همین دلیل است که حضانت فرزندان بر اساس مقررات قانونی مختلف ، به نوعی تکلیفی برای والدین محسوب می گردد . اما ممکن است در مواردی هیچ یک از پدر و مادر به تکلیف قانونی خود در باب حضانت فرزند عمل نکنند و از این نظر مصلحت طفل به خطر افتد . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم ترک حضانت فرزند توسط والدین و جرم ترک حضانت فرزند را مورد بررسی قرار دهیم . لذا ابتدا به بررسی تکلیف حضانت فرزندان پرداخته و سپس جرم ترک حضانت فرزند را بررسی می نماییم .

تکلیف حضانت فرزندان

یکی از مهم ترین تکالیفی که در ارتباط با فرزندان به عهده والدین قرار داده شده است ، به عهده گرفتن حضانت فرزندان می باشد . مطابق ماده 1168 قانون مدنی « نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است » . به این معنا که والدین حق دارند که به نگهداری و تربیت فرزند خود بپردازند و همچنین به لحاظ قانونی ، والدین مکلف به این امر شده اند . پس در صورتی که یکی از والدین از انجام این کار خودداری کند ، دیگری می تواند الزام او مبنی بر به عهده گرفتن حضانت فرزند را از دادگاه بخواهد .در پاسخ به این سوال که حضانت به چه معناست ، باید گفت حضانت فرزندان به معنای مراقبت و حمایت جسمی از کودکان است و با تربیت فرزند که ناظر بر مراقبت های روحی و اخلاقی از کودکان است ، تفاوت دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه حضانت فرزند یعنی چه ، تربیت کودکان به چه معناست و تفاوت حضانت و تربیت فرزندان کلیک کنید .

جرم ترک حضانت فرزند

همانگونه که اشاره شد ، حضانت فرزندان و مراقبت از آنها تکلیف پدر و مادر است ، فلذا آنها حق ندارند از حضانت فرزند خودداری نموده و ترک حضانت نمایند . ترک حضانت فرزند به معنای عدم انجام تکلیف حضانت و نگهداری از فرزند می باشد . در قانون مجازات اسلامی ضمانت اجرای خاصی در مورد جرم ترک حضانت فرزند پیش بینی نشده است . با این وجود ماده 1172 قانون مدنی در مورد ترک حضانت فرزند حایز اهمیت است . بر اساس این ماده ، هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنهاست ، از نگاهداری او امتناع کنند . در صورت امتناع یکی از ابوین ، حاکم باید به تقاضای دیگری ، یا به تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم ، نگاهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد ، حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد ، به خرج مادر تامین کند .

بر اساس این ماده ، دادگاه فقط می تواند پدر یا مادری را که قانونا حضانت فرزند به عهده اوست به انجام وظیفه الزام نماید . لیکن اگر آن شخص بر خلاف حکم دادگاه همچنان از حضانت خودداری نماید ، دادگاه طبق قانون مدنی نمی تواند جز واگذار کردن نگاهداری طفل به دیگری با هزینه پدر و در صورت فوت پدر یا عدم تمکن مالی وی ، به خرج مادر ضمانت اجرای دیگری مقرر کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت حضانت فرزند و ضمانت اجرای حضانت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم ترک حضانت فرزند چیست در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ترک حضانت فرزند چیست پاسخ دهند .