دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / ضمانت اجرای عدم انجام وظایف توسط قیم

ضمانت اجرای عدم انجام وظایف توسط قیم

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ضمانت اجرای عدم انجام وظایف توسط قیم می پردازیم . 

 

 

بر طبق قانون مدنی افراد محجور عبارتند از صغیر ( فردی که به سن بلوغ نرسیده است ) ، سفیه ( فردی که به سن رشد نرسیده است ) و مجنون  که این افراد از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می باشند . افراد محجور براساس قانون توانایی انجام برخی از امور خود را ندارد به همین دلیل قانونگذار برای حفظ منافع آنان و حمایت از محجوران اشخاصی را تعیین کرده تا امور مربوط به آنان را اداره نمایند که این افراد قیم نام دارند و که وظیفه تعیین و نصب قیم را دادگاه بر عهده دارد . نصب قیم برای محجوران زمانی انجام می گردد که پدر و جد پدری محجور فوت کرده باشد و تحت ولایت آنان نباشد و فردی هم در وصیت نامه خود تحت عنوان وصی انتخاب نکرده باشند دادگاه کسی را تعیین می کند که با قیم می گویند که دارای وظایف و مسئولیت های می باشد که در صورت قصور از آن وظایف ، مقام قضایی او را از سمتش عزل می کنند ، حدود اختیارات و وظایف و مسئولیت قیم در قانون بیان شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی حدود وظایف قیم و ضمانت اجرای عدم انجام وظایف قیم می پردازیم . 

حدود وظایف قیم

نصب قیم و تعیین آن برای اشخاصی انجام می شود که از تصرف در اموال و حقوق مالی خود به موجب قانون ممنوع هستند به همین دلیل قانونگذار برای حفظ حقوق محجورین در صورت وجود شرایطی قیم تعیین می کند و برای قیم مسئولیت های در قانون بیان کرده است که از جمله مسئولیت های قیم برطبق ماده 1235 و 1236 این است که قیم باید مواظب شخص محجور یا فردی که قیمومت او را بر عهده دارد باشد و همچنین نمایندگی قانونی او در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی او با قیم است و قیم نیز مکلف است که قبل از مداخله و انجام امور مالی محجور صورتی از کلیه اموال و دارایی محجور تهیه کند و یک نسخه از آن را به امضای خود برای نزدیک ترین دادستانی که در محدوده سکونت آنان ارسال نماید در این صورت دادستان نیز تحقیقات لازم را در خصوص میزان دارایی و اموال محجور انجام می دهد و همچنین قیم باید سالی یکبار نیز حساب تصدی محجور را به دادستان ارائه کند . 
لازم به ذکر است که بعد از اینکه فرد محجور یا مولی علیه بعد از اینکه به سن بلوغ رسید در صورت صغیر بودن و یا اگر سفیه بوده پس از رشد یا به طور کلی بعد از رفع حجر باید حساب های دوران تصدی خود را به محجور بدهد و در صورتی که قبل از حجر قیمومت او خاتمه پیدا کرده باشد باید حساب های دارای و اموال زمان تصدی خود را به قیم بعد از خود بدهد .
به عنوان مثال اگر پسر 7 ساله پدر و جد پدری فوت کرده باشند و به موجب وصیت فردی را برای اداره اموال طفل و مواظبت از او تعیین نکرده باشد دادگاه اقدام به نصب قیم می کند به دلیل آنکه طفل عقل معاش و توانایی اداره اموال را ندارد و قیم به موجب قانون باید مسئولیت های که در قانون بیان شده را انجام دهد و در صورتی که طفل به سن بلوغ رسید باید صورت دارایی ها را به وی ارائه کند . 

ضمانت اجرای عدم انجام وظایف قیم

قیم موظف است وظایفی که به او سپرده شده است را به درستی انجام دهد ولی اگر قیم در انجام وظایف خود قصور بکند و در حفظ اموال تقصیر داشته باشد مسئول ضرر و زیانی است که از نقص مال یا تلف آن به وجود امده است اگرچه نقص یا تلف مال مستند به تفریط یا تعدی قیم نباشد و در همین خصوص در ماده 1239 قانون مدنی آمده است که اگر قیم با عمد و آگاهی مالی را که به فرد محجور اختصاص دارد را در صورت دارایی قید نکرده است مسئول خسارت و ضرر و زیانی است که به محجور یا مولی علیه وارد می گردد و در صورتی که ثابت شود قید نکردن اموال و دارایی به دلیل سوء نیت بوده است از سمت قیمومت خود عزل می گردد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت اجرای عدم انجام وظایف توسط قیم ، در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت اجرای عدم انجام وظایف توسط قیم پاسخ دهند .