دینا / آیین دادرسی / ادله اثبات دعوی / آثار و پیامد های سوگند نسبت به اشخاص ثالث

آثار و پیامد های سوگند نسبت به اشخاص ثالث

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله آثار و پیامد های سوگند نسبت به اشخاص ثالث را بررسی نماییم .

 

یکی از انواع سوگند قضایی ، سوگند قاطع دعوا نام دارد که به موجب ماده 272 قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه مدعی ، دلیل و شاهد دارای شرایط مقرر در قانون را نداشته باشد و مدعی علیه نیز ادعای مدعی را انکار کند ، به تقاضای مدعی ، منکِر ادای سوگند می نماید که به موجب این سوگند ادعا ساقط می شود ؛ اما اتیان این سوگند که سبب قاطعیت بخشیدن به دعوا شده و نتیجه نهایی دعوا را مشخص خواهد کرد ؛ با این وجود ، قطعی شدن نتیجه دعوا صرفا در خصوص طرفین دعوا و قائم مقام قانونی آنها به وجود خواهد آمد و در خصوص دیگران یا اشخاص ثالث که در رسیدگی به دعوا دخالتی نداشته اند اثری نخواهد داشت . به همین مناسبت در این مقاله پس از بررسی پیامد سوگند نسبت به طرفین دعوا ، آثار قسم نسبت به دیگران یا پیامد های سوگند نسبت به اشخاص ثالث را توضیح خواهیم داد .

پیامد سوگند نسبت به طرفین دعوا

همانگونه که اشاره شد ، هرگاه ادعای خواهان یا مدعی متکی به هیچ دلیلی نباشد و خوانده یا مدعی علیه منکر این ادعا باشد ، تکلیف رد یا اثبات ادعا منوط به سوگند می شود که به چنین سوگندی ، سوگند بتی یا قاطع دعوا گفته می شود ؛ چرا که با ادای این نوع سوگند از سوی مدعی علیه یا خوانده ، حقی برای مدعی به اثبات نمی رسد و ادعای مدعی ساقط خواهد شد و دعوا خاتمه می یابد . البته مدعی علیه این امکان را نیز دارد که سوگند را به طرف مقابل یعنی مدعی رد کند که در این صورت اگر مدعی برای اثبات ادعایش سوگند یاد کند ، حق وی به اثبات رسیده و حکم به ادای حق مدعی صادر می شود و باز هم تکلیف نهایی دعوا روشن و مشخص می شود  . بنابراین ، می توان گفت پیامد سوگند یا قسم نسبت به طرفین دعوا آن است که با ادای این سوگند از سوی مدعی علیه و یا مدعی ، تکلیف نهایی پرونده مشخص شده و بی حقی مدعی یا ذی حق بودن وی به اثبات می رسد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه پیامد ها و آثار سوگند بتی یا قاطع دعوا کدامند کلیک کنید .

پیامد سوگند نسبت به اشخاص ثالث

در قسمت قبل به بررسی پیامد سوگند نسبت به طرفین دعوا پرداخته شد ؛ اما در این قسمت قصد داریم به بررسی یک موضوع مهم در مورد پیامد های سوگند یا قسم بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا قسم نسبت به دیگران اثری دارد ؟ به عبارت دیگر اگر یکی از طرفین دعوا در دادگاه سوگند یا قسم یاد کند ، این سوگند یا قسم نسبت به اشخاص دیگر که در جریان دعوا مداخله ای نداشته اند نیز تاثیری دارد یا خیر ؟ این موضوع را می توان تحت عنوان آثار و پیامدهای سوگند نسبت به اشخاص ثالث نیز مورد بررسی قرار داد .

در خصوص تاثیر قسم نسبت به اشخاص دیگر یا پیامد های سوگند نسبت به اشخاص ثالث ماده 1332 قانون مدنی حایز اهمیت است که بر اساس این ماده : " قسم فقط نسبت به اشخاصی که طرف دعوا بوده اند و قائم مقام آنها موثر است " . منظور از " اشخاصی که طرف دعوا بوده اند " شامل خواهان و خوانده دعوا یا مدعی و مدعی علیه است که در جریان رسیدگی به دعوا در دادگاه حضور داشته اند و منظور از " قائم مقام آنها " اشخاصی است که جانشین طرفین دعوا محسوب می شوند ؛ مثل وراث هر یک از طرفین دعوا که در صورت فوت او جانشین وی می گردند و همچنین منتقل الیه که با انتقال مال مورد اختلاف به وی در جریان رسیدگی به دعوا ، جانشین هر یک از طرفین دعوا خواهد شد .  لذا همانگونه که در این ماده بیان شده است قسم یا سوگند فقط نسبت به طرفین دعوا و قائم مقام آن ها ( مثل وراث یا منتقل الیه ) موثر خواهد بود و علی القاعده سوگند یا قسم که در خلال دادرسی مطرح شده است در خصوص سایر اشخاصی که در فرایند رسیدگی به دعوا حضور نداشته اند و به نوعی شخص ثالث محسوب می شوند ، تاثیری نخواهد داشت . به بیان دیگر می توان گفت سوگند هر یک از طرفین دعوا نسبت به اشخاص ثالث ، پیامد و اثری در بر نخواهد داشت .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار و پیامدهای سوگند نسبت به اشخاص ثالث در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آثار و پیامدهای سوگند نسبت به اشخاص ثالث پاسخ دهند .