دینا / آزمون های حقوقی / قضاوت / شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

آزمون قضاوت هر ساله توسط مرکز آزمون های جهاد دانشگاهی و زیر نظر قوه قضاییه برای گزینش داوطلبان تصدی منصب قضا برگزار می شود. کسانی که دارای مدرک کارشناسی مرتبط با رشته های حقوقی هستند، می توانند در این آزمون ثبت نام کنند. همچنین لازم است داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون قضاوت ۱۴۰۳ در روز ثبت نام حداقل 22 و حداکثر 36 سال تمام داشته باشند.

 

قوه قضاییه هر ساله برای استخدام قضات عده ای را از طریق برگزاری آزمونی تحت عنوان آزمون قضاوت مورد سنجش و انتخاب قرار می دهد. البته صرفا قبولی در آزمون کتبی به منزله پذیرش قطعی نیست و داوطلبان در چند مرحله مصاحبه علمی، عقیدتی، روانشناسی و تحقیقات محلی نیز باید شرکت کنند و در صورت پذیرش در این مراحل و تایید صحت اطلاعات و مدارک داوطلب، وی به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی می شود.

 

برای ثبت نام در این آزمون شرایطی لازم است و اطلاع از این شرایط اولین قدم برنامه ریزی برای شرکت در آزمون می باشد. لذا، داوطلبان برای اینکه در زمان ثبت نام آزمون قضاوت و نیز برای شرکت در مراحل بعد از ثبت نام تصدی منصب قضا دچار مشکل نشوند،می بایست با دانلود دفترچه ثبت نام از شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در آزمون قضاوت 1403 مطلع شوند، تا بتوانند ثبت نام خود را به درستی انجام دهند. به همین منظور در این مقاله به جزئیات شرایط ثبت نام در آزمون قضاوت ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون قضاوت ۱۴۰۳

برای شرکت در هر آزمونی شرایطی وجود دارد که علاقه مندان پیش از اقدام برای ثبت نام باید از آن ها مطلع شوند. داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون قضاوت سال جاری نیز باید برای ثبت نام در این آزمون شرایط تعیین شده را داشته باشند. اولین گروه از شرایط این آزمون به عنوان شرایط عمومی ثبت نام در آزمون قضاوت ۱۴۰۳ و در زمان ثبت نام آزمون قضاوت اعلام می شود. در ادامه شرایط عمومی ثبت نام در آزمون قضاوت 1403 را ارائه داده ایم.

 

تابعیت ایرانی

 

اعتقاد و التزام به دین اسلام

 

ایمان و عدالت، حسن شهرت، اخلاق و امانت داری داشته باشد.

 

طهارت مولد

 

سابقه محکومیت کیفری موثر نداشته باشد.

 

اعتیاد به دخانیات، موادمخدر و روانگردان نداشته باشد.

 

در روز ثبت نام حداقل 22 و حداکثر 36 سال تمام داشته باشد.

 

تبصره: سن داوطلبانی که شامل سهمیه ایثارگر و نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند به مدت 2 سال اضافه خواهد شد. همچنین، برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری، سن ارفاقی 4 سال در نظر گرفته شده است (لازم به ذکر است که متقاضیان آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا می بایست تنها یکی از موارد ذکر شده در تبصره را استفاده نمایند).

 

در گروه های هواداری غیرقانونی یا مخالف اسلام وابستگی، عضویت، سابقه فعالیت یا هواداری نداشته باشد مگر آنکه توبه او محرز شود.

 

التزام به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه

 

کارت پایان خدمت، معافیت تحصیلی یا معافیت دائم داشته باشد.

 

حالا که با شرایط ثبت نام آزمون قضاوت آشنا شدیم لازم است در مورد خود این آزمون، ظرفیت ها، زمان ثبت نام و نکات دیگر نیز اطلاعات لازم را به دست آوریم. از آنجا که رقابت در این آزمون بسیار زیاد است کسانی که با اطلاعات کامل اقدام به برنامه ریزی می کنند احتمال قبولی خود را افزایش می دهند. این مقاله توضیحات کاملی در مورد ثبت نام آزمون قضاوت ۱۴۰۳ را به شما ارائه می دهد.

شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون قضاوت 1403

به غیر از شرایط عمومی که در بالا ذکر کردیم چند شرط اختصاصی هم برای ثبت نام جذب عمومی آزمون قضاوت سال ۱۴۰۳ وجود دارد که داوطلبان لازم است وجود آن ها را قبل از زمان برگزاری آزمون قضاوت در خود احراز کنند یا دارای این شرایط باشند و سپس در آزمون ثبت نام کنند. شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون قضاوت 1403 سال از قرار زیر هستند :

 

مدرک کارشناسی حقوق، کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق، کارشناسی فقه و حقوق، کارشناسی ارشد معارف و حقوق در تمام گرایش ها، کارشناسی ارشد پیوسته الهیات معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک سطح دو حوزوی و بالاتر مورد پذیرش است.

 

داوطلب سلامت جسمی و روانی برای انجام کار قضایی داشته باشد.

 

دقت کنید که تنها کسانی که " مدرک کارشناسی " آن ها حقوق، کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق، کارشناسی فقه و حقوق، کارشناسی ارشد معارف و حقوق در تمام گرایش ها، کارشناسی ارشد پیوسته الهیات معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک سطح دو حوزوی و بالاتر مورد پذیرش است می توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند. به این معنا که داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در هر یک از گرایش های حقوق بدون آنکه تحصیلات کارشناسی شما در رشته ای به غیر از حقوق باشد مورد قبول نیست و صرفا مدرک مقطع کارشناسی ملاک است.

 

داوطلبان شرکت در آزمون قضاوت ۱۴۰۳ قبل از اقدام برای ثبت نام ابتدا باید دفترچه ثبت نام را به صورت کامل مطالعه کنند. اصولا در دفترچه ثبت نام تمام اطلاعات مربوط به شرایط ثبت نام، نحوه ثبت نام، ظرفیت آزمون در هر محل، زمان و نحوه ثبت نام آورده شده است.

سهمیه ها و امتیازات قانونی آزمون قضاوت ۱۴۰۳

به لحاظ قانونی 30 درصد از سهمیه پذیرش آزمون تصدی منصب قضا ۱۴۰۳ به افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند تعلق می گیرد. طبق اطلاعیه مرکز آزمون های جهاد دانشگاهی در سال 1403 برای داوطلبان دارای سهمیه آزمون مجزایی برگزار نمی شود و لذا این افراد نیز باید در جذب عمومی یا جذب اختصاصی قضاوت سال ۱۴۰۳ ثبت نام کنند. در ادامه سهمیه ها و امتیازات قانونی آزمون قضاوت 1403 را ارائه داده ایم.

 

جانبازان با حداقل ده درصد جانبازی و بالاتر

 

آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و بالاتر

 

رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و بالاتر

 

همسران و فرزندان شهدا

 

همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر

 

همسران و فرزندان آزادگان

 

فرزندان رزمندگانی که حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.

 

هر ساله قوه قضاییه از دو طریق جذب عمومی و جذب اختصاصی اقدام به استخدام قضات می کند. جذب عمومی از طریق برگزاری آزمون قضاوت انجام می شود و جذب اختصاصی مختص داوطلبانی است که دارای شرایط ویژه ای هستند که برای اطلاع از این شرایط می توانید مقاله ذیل را مطالعه کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ثبت نام آزمون قضاوت ۱۴۰۳ در کانال تلگرام آزمون های حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط ثبت نام آزمون قضاوت 1403 پاسخ دهند.