دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / نحوه احراز هویت سجام

نحوه احراز هویت سجام

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بر طبق مصوبه جدید سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افرادی که تصمیم به شروع فعالیت در بازار سرمایه را دارند ملزم به ثبت نام در سامانه سجام می باشند. این فرایند از دو مرحله ثبت نام اینترنتی و مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت به جهت انجام احراز هویت می باشد.

 

سامانه سجام که در واقع مختصر شده سامانه جامع اطلاعات مشتریان می باشد در سال 1397 توسط سازمان بورس با هدف نظم بخشی و جمع آوری اطلاعات تمامی سرمایه گذاران در زمینه بورس و اوراق بهادار به صورت یکپارچه ایجاد شد .

تا قبل از طراحی و ارائه این سامانه افراد برای ثبت نام در بازار سرمایه و یا دریافت سود حاصل از سرمایه گذاری سهام خود باید به صورت حضوری مراجعه می کردند اما از سال 97 دولت امکاناتی را برای این افراد فراهم کرده است که بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند به صورت اینترنتی در سامانه سجام و کارگزاری ها بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نام کنند .

لازم به ذکر است که تمامی متقاضیان برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بازار بورس لازم است تا بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت کد پیگیری از طرف سامانه، برای انجام فرایند احراز هویت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند .

همچنین دولت در نظر دارد تا امکان انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سجام را نیز فراهم کند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص احراز هویت سامانه سجام از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق الکترونیکی می پردازیم .

انواع روش های احراز هویت سامانه سجام

ثبت نام در سامانه سجام (sejam) به صورت کاملا اینترنتی انجام شده و در طول این فرآیند از فرد متقاضی درخواست اسکن مدارک اصلی نمی شود . بنابراین نیاز به وجود مرجعی است که احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید کند . به همین منظور با تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام، کد بورسی برای ثبت نام کننده صادر نمی شود که در نتیجه آن امکان فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار برای وی وجود نخواهد داشت. سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام، باید با داشتن مدارک مورد نیاز برای انجام فرآیند احراز هویت اقدام نمایند. جهت انجام احراز هویت کاربران سجام به دو صورت می توانند فرآیند اهراز هویت را انجام دهند در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

 

۱ احراز هویت حضوری سجام

 

۲احراز هویت الکترونیکی سجام

 

نحوه احراز هویت حضوری سامانه سجام

سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای انجام فرآیند احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند .

لازم به ذکر است که لیست مراکز احراز هویت سجام در سایت سامانه سجام موجود می باشد . مدارک جهت احراز هویت حضوری در ادامه آورده شده است.

۱ ارائه اصل و فتوکپی کارت ملی

۲ نسخه اصل و فتوکپی شناسنامه

۳ ارائه فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری ) فرد متقاضی

۴ کد پیگیری ده رقمی سجام

لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست بلکه پس از انجام موفقیت آمیز این کار فرد سرمایه گذار باید در یک کارگزاری معتبر نیز ثبت نام نماید. برای این منظور شرکت های کارگزاری فراوانی جهت ارائه خدمات مورد نیاز در زمینه فعالیت های بورسی وجود دارند.

می بایست سرمایه گذاران با توجه به میزان امکاناتی که این شرکت ها ارائه می نمایند یکی از آن ها را برای ثبت نام بر گزینند. همچنین این کارگزاری ها علاوه بر امکان دریافت کد بورسی ، ثبت نام افراد در سامانه سجام را نیز انجام داده و نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای ثبت نام سجام نیست .

 

نحوه ثبت نام احراز هویت سامانه سجام غیرحضوری در منزل

با ثبت نام در سامانه سجام ، اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی و بانکی ثبت نام کننده به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت می گردد . از آنجا که هر روزه افراد زیادی برای انجام احراز هویت سامانه سجام به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه می نمایند و به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از هدر رفتن وقت مراجعان در صف های انتظار ترتیبی داده شده و امکان ثبت نام احراز هویت غیر حضوری در منزل فراهم گردیده است. در ادامه مراحل ورود به سایت برای ثبت نام احراز هویت غیر حضوری در منزل آورده شده است.

کاربران سامانه سجام جهت ثبت نام احراز هویت غیر حضوری در منزل ابتدا می بایست عبارت احراز هویت الکترونیک در مرورگر های اینترنتی جستجو نمایند.

 

احراز هویت سجام

 

ثبت نام کنندگان در تصویر زیر صفحه اصلی جهت ورود به مرجع های رسمی برای ثبت نام احراز هویت غیر حضوری در منزل را مشاهده می نمایند.

 

نحوه احراز هویت سجام

 

کاربران در تصویر زیر لینک یکی از کارگزاری های رسمی برای احراز هویت غیر حضوری در این سایت را ملاحظه می نمایند.

 

احراز هویت حضوری سجام

 

انجام فرآیند احراز هویت در منزل ثبت نام کنندگان بدین صورت می باشد که اطلاعات تکمیل شده توسط متقاضی ، از طریق ثبت احوال ، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان های رسمی با داده های موجود در این ارگان ها تطبیق داده می شود .

بعد از آن فرد با استفاده از کد پیگیری سجام که از سوی سامانه سجام برای او ارسال می شود  را وارد نموده و سپس عکس سلفی که فرد از خود می گیرد با تصویر بر روی کارت ملی تطبیق داده می شود . 

در مرحله بعد از شخص ثبت نام کننده درخواست می شود تا یک فایل حاوی فیلم سلفی از خود گرفته و در آن متنی که به صورت تصادفی برای او ظاهر می شود را بخواند و نهایتا کاربر یک امضای الکترونیکی انجام داده و برای سامانه سجام می فرستد . بعد از طی کردن تمام این مراحل اطلاعات مخاطب توسط ارگان ها ، اپراتورها و ... چک شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد احراز هویت به صورت موفقیت آمیز انجام می گیرد .

 

لزوم احراز هویت سجام برای ثبت نام بورس

لزوم احراز هویت سجام به این دلیل می باشد که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نمی باشد بلکه ثبت نام کنندگان پس از انجام موفقیت آمیز ثبت اطلاعات در قسمت ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام الزام به احراز هویت در سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی می باشند.
احراز هویت به این معناست که فرد ارسال کننده اطلاعات در سامانه سجام با ارائه مدارک شناسایی خود تصدیق می کند ، اطلاعات ارسال شده توسط او معتبر و مستند می باشند. بنابراین نیاز به وجود مرجعی است که احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید نماید و  پس از انجام احراز هویت یک پیامک حاوی کد بورسی به شماره تلفن همراه ثبت نام کنندگان ارسال خواهد شد که پس از آن می توانند در بازار سرمایه فعالیت خود را برای معاملات آغاز نمایند.

 

 

احراز هویت سجام برای سهام عدالت

با فراهم شدن امکان آزاد سازی سهام عدالت به روش مستقیم و انتخاب روش غیر مستقیم سهام عدالت برای دارندگان این سهم تعداد زیادی از مشمولان این سهام به فکر اقدام برای فروش و یا دریافت سود سهام عدالت افتادند.  ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت به منظور فروش سهام عدالت و یا دریافت سود سهام عدالت الزامی می باشد. دارندگان سهام عدالت نیز می توانند به راحتی به صورت اینترنتی در سامانه سجام ثبت نام و از بین دو روش احراز هویت حضوری و غیر حضوری در منزل برای احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد احراز هویت سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون احراز هویت سجام پاسخ دهند .

 

 

آخرین اخبار مرتبط با احراز هویت سجام

 

10 آبان 1400

 

با توجه به اطلاعیه های رسمی تعداد احراز هویت شده‌ ها نیز در آخرین ماه شش ماهه اول سال با عبور از 222 هزار سهامدار به 222 هزار و 748 مورد رسیده و با رشدی بیش از 123 هزار نفری مواجه شده است.

 

4  اردیبهشت 1400

 

با توجه به اطلاعیه شرکت سپرده گذاری مرکزی در صورت داشتن سهام عدالت می بایست در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی ثبت نام و احراز هویت صورت گیرد.

 

29 فروردین 1400

 

بنابر اعلام بانک آینده، امکان احراز هویت سجام در سامانه کیلید بانک آینده برای دارندگان این سامانه فراهم گردیده و این افراد می توانند بدون مراجعه حضوری، از طریق این سامانه، مراحل احراز هویت سجام را انجام دهند.