دینا / کیفری / سرقت / سرقت تعزیری و شرایط آن

سرقت تعزیری و شرایط آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، یکی از انواع تقسیم بندی های سرقت ، سرقت تعزیری در مقابل سرقت حدی است . با این توضیح که اگر سرقتی مشمول شرایط سرقت حدی نباشد ، با  رعایت شرایطی می توان آن را سرقت تعزیری نامید که مجازات تعزیر مرتکب را نیز در پی خواهد داشت .

 

با توجه به شرایطی که قانون برای سرقت در نظر گرفته است ، سرقت به دو دسته سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم می شود . این دو نوع سرقت از پایه و اساس با هم تفاوت دارند ، علاوه بر اینکه در مجازات نیز با هم فرق دارند . در واقع ، سرقت حدی به تحقق شرایط سخت تری نسبت به سرقت تعزیری نیاز دارد و علت این امر هم این است که برای سرقت حدی ، مجازات حدی در نظر گرفته شده که بسیار سنگین تر از مجازات تعزیری پیش بینی شده برای سرقت تعزیری است .

در مقابل ، سرقت تعزیری به نوعی از سرقت گفته می شود که سرقت حدی نبوده و در صورت وجود شرایط خاصی ، سرقت تعزیری نامیده می شود . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی مفهوم سرقت تعزیری پرداخته و  سپس شرایط سرقت تعزیری را مورد توضیح و بررسی قرار دهیم . 

تعریف سرقت تعزیری

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، سرقت عبارت است از " بردن مال متعلق به غیر بدون اجازه او " . بنابراین " ربایش مال دیگران " می تواند مشمول یکی از عناوین جرم سرقت شود ؛ مانند سرقت طلا از منزل . سرقت تعزیری همانطور که از نام آن بر می آید ، نوعی از سرقت است که مجازات پیش بینی شده برای آن ، مجازات تعزیری است .

لازم به ذکر است که سرقت حدی به نوعی از سرقت گفته می شود که شرایط مربوط به آن ، بر اساس موازین شرعی مشخص شده است و سرقتی که این شرایط را نداشته باشند ، سرقت تعزیری می باشد . به عبارت دیگر ، سرقتی که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد ، سرقت تعزیری خواهد بود . برای اینکه بتوانیم جرم سرقت تعزیری را شناسایی کنیم ، باید مصادیق آن را بشناسیم .

شرایط سرقت تعزیری

درباره شرایط سرقت تعزیری در ماده 651 قانون مجازات اسلامی ، بخش تعزیرات آمده است که هرگاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ( سرقت حدی نباشد ) ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد ، سرقت تعزیری خواهد بود :

1 - اگر سرقت در شب باشد .

2 - سارقین دو نفر یا بیشتر باشند . 

3 - یک یا چند نفر از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند . منظور از سلاح موارد زیر است :

4 - سارق از دیوار بالا رفته باشد ، یا حرز را شکسته ( یعنی مکانی متناسبی که عرفآ مال برای جلوگیری از سرقت در آن نگهداری می شود را از بین ببرد و مال را بردارد ) ، یا کلید بسازد یا اینکه از عنوان یا لباس ماموران دولتی استفاده کند و یا برخلاف حقیقت خود را مامور دولتی مثلا پلیس معرفی کند یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا توابع آن است ، سرقت کرده باشد .

5 - سارق یا سارقان در حین سرقت به کسی آزار رسانده باشند و یا تهدید کرده باشند . 

مجازات سرقت تعزیری

در قسمت های قبل به توضیح مفهوم سرقت تعزیری و شرایط پیش بینی شده برای تشخیص سرقت تعزیری پرداخته شد ؛ با این حال بررسی اینکه سرقت تعزیری چه مجازاتی دارد ، ضروریست .

البته پاسخ به این سوال ، نیازمند شناسایی مصادیق سرقت تعزیری می باشد ؛ به این صورت که مجازات انواع سرقت تعزیری ممکن است که در خصوص سرقت های تعزیری مختلف ، متفاوت باشد . به عنوان مثال می توان به سرقت تعزیری همراه با اسلحه ، سرقت تعزیری در خیابان ها و راه ها و یا سرقت تعزیری از مناطق حادثه دیده و کیف قاپی و سرقت از محل کار اشاره کرد که در مقاله ای جداگانه به توضیح موارد مذکور پرداخته شده است . با این حال تنها می توان این نکته را ذکر کرد که سرقت تعزیری مجازات حد نداشته و صرفا به مجازات تعزیری اکتفا خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرقت تعزیری و شرایط آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سرقت تعزیری و شرایط آن پاسخ دهند .