دینا / سایر موضوعات / / پیگیری گواهینامه

پیگیری گواهینامه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

پیگیری گواهینامه، از روش هایی چون، رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی و اطلاعاتی چون کد مرسوله پستی، استعلام از طریق اینترنت با مراجعه به سایت هایی چون، پیشخوان 24، همچنین، ارسال کد رهگیری پستی به سر شماره 2000441 و یا رهگیری، با استفاده از کد دستوری و پیامک، میسر می باشد که البته، امروزه، بعضی از این روش ها، غیر فعال شده اند.

 

گواهینامه رانندگی، پس از شرکت کردن در آزمون به صورت کتبی و عملی و قبولی در آن ها، برای اشخاص متقاضی دریافت این کارت، صادر گردیده و معمولا، 1 الی 2 ماه به طول می انجامد تا از طریق شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، به درب منزل متقاضیان، ارسال شود.

 اما، از آنجا که امکان بروز تاخیر در هنگام ارسال گواهینامه رانندگی، وجود داشته، این ضرورت، ایجاد می شود که افراد، با روش های پیگیری گواهینامه، آشنا باشند؛ تا بتوانند در صورت نیاز، اقدام به رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی و استعلام آن از طریق اینترنت نموده و از آخرین وضعیت صدور گواهینامه رانندگی خود، آگاه گردند.

لذا در مقاله حاضر، نحوه پیگیری گواهینامه و استعلام آن از طریق اینترنت، مورد بررسی قرار گرفته و در رابطه با چگونگی پیگیری آن از طریق سامانه پیامکی، با استفاده از کد دستوری و با کمک کد ملی، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

نحوه پیگیری گواهینامه

پلیس راهنمایی و رانندگی، پس از قبولی متقاضیان دریافت گواهینامه در آزمون عملی و تئوری رانندگی، اقدام به صادر کردن گواهینامه، برای آن ها می کند. گواهینامه رانندگی، در انواع مختلف آن، من جمله گواهینامه پایه یک، یکی از مهم ترین مدارکی است که می بایست، هنگام رانندگی با وسیله نقلیه، در دست رانندگان باشد، در غیر این صورت، برای اشخاص، در هنگام تردد، تخلف رانندگی لحاظ شده و جریمه می شوند.

از همین رو، ضروری است با روش های نحوه پیگیری گواهینامه، آشنا بود که عبارتند از: پیگیری گواهینامه از طریق سامانه پیامکی؛ پیگیری گواهینامه از طریق کد دستوری؛ رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی؛ استعلام گواهینامه از اینترنت؛ پیگیری از طریق پیشخوان ۲۴؛ رهگیری از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا و پیگیری از طریق اپلیکیشن هایی چون، فرمون و سایت هایی چون، قبضینو ghabzino.com یا سایر سایت های ارائه دهنده این خدمت.

در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، نحوه پیگیری گواهینامه از طریق پیشخوان ۲۴؛ سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا و سایت‌ هایی چون قبضینو ghabzino.com، بررسی گردیده و در تیتر های دو، سه و چهار مقاله، به ترتیب، پیگیری انواع گواهینامه، اعم از گواهینامه پایه سه، دو و یک، از طریق سامانه پیامکی؛ از طریق کد دستوری و از طریق کد ملی، بررسی خواهند شد.

 

نحوه پیگیری گواهینامه از طریق پیشخوان 24، بدین صورت خواهد بود که فرد باید، آدرس pishkhan24.com را جستجو، بر روی دسته بندی سرویس ها در بالای صفحه کلیک و گزینه استعلام گواهینامه را انتخاب کند.

 

پیگیری گواهینامه

 

در این مرحله، فرد باید، شماره همراه و کد ملی خود را وارد نماید.

 

 رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی

 

در این مرحله، فرد باید شماره همراه به نام خود را برای احراز هویت، وارد و گزینه ارسال کد را انتخاب کند.

 

 استعلام گواهینامه از طریق اینترنت

 

در این گام، متقاضی باید، کد ارسالی به شماره همراه خود را در کادر مربوطه، وارد نماید.

 

 پیگیری گواهینامه با کد ملی

 

در این مرحله، متقاضی باید، وجه لازم برای استعلام گواهینامه را پرداخت و به مرحله بعدی برود.

 

پیگیری گواهینامه

 

با طی شدن تمامی مراحل، فرد موفق به استعلام گواهینامه خود از طریق سایت پیشخوان 24 شده و از آخرین وضعیت صدور و ارسال آن، توسط سازمان راهنمایی و رانندگی، آگاه می گردد. در ادامه، رهگیری صدور گواهینامه از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا بررسی می گردد.

 

 رهگیری صدور گواهینامه از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا، با مراجعه به آدرس سامانه به نشانی najatracking.post.ir امکان پذیر می باشد و خوانندگان باید مد نظر داشته باشند که در صورت در دسترس نبودن این سایت، می توانند برای پیگیری صدور گواهینامه رانندگی از سایر روش های مذکور در مقاله استفاده کنند.

رهگیری صدور گواهینامه از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا، بدین صورت بوده که ابتدا متقاضی باید آدرس سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا najatracking.post.ir را جستجو کرده و پس از ورود به این سامانه از منو کشویی انواع اسناد، گزینه گواهینامه را انتخاب کند.

 

 پیگیری گواهینامه

 

حال، کافی است که متقاضی، کد ملی خود را برای پیگیری گواهینامه، در قسمت مشخص شده، وارد کرده و پس از درج اعداد امنیتی، بر روی گزینه جستجو، کلیک کند تا بدین ترتیب، موفق به استعلام گواهینامه خود از طریق اینترنت و سایت ناجا، شود.

 

رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی

 

از دیگر طرقی که افراد، می توانند اقدام به رهگیری صدور گواهینامه خود و استعلام این امر از طریق اینترنت نمایند، مراجعه به سایت هایی چون، قبضینو یا سایر سامانه هایی بوده که برای این امر، راه اندازی شده است. برای این امر، کافی است فرد، آدرس هریک از سایت های مذکور یا سامانه های مدعی این امر را جستجو و با درج اطلاعات لازم، وضعیت صدور گواهینامه خود را رهگیری کند. که در زیر، به عنوان مثال، راهنمای تصویری پیگیری صدور گواهینامه از قبضینو، ارائه شده است.

در ابتدا، فرد باید، آدرس سایت قبضینو ghabzino.com را جستجو نموده و بر روی گزینه موارد بیشتر، کلیک کند.

 

 استعلام گواهینامه از طریق اینترنت

 

در این مرحله، فرد باید گزینه استعلام وضعیت گواهینامه را انتخاب نماید.

 

پیگیری گواهینامه با کد ملی

 

در این گام، باید کد ملی و شماره موبایل صاحب گواهینامه، در کادرهای مربوطه، وارد گردند.

 

پیگیری گواهینامه

 

در این مرحله، فرد باید، کد ارسالی به شماره همراه خود را در کادر مربوطه، وارد نماید.

 

رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی

 

در این قسمت، فرد باید، قوانین و مقررات را مطالعه و برروی گزینه پرداخت هزینه کلیک کند.

 

پیگیری گواهینامه با کد ملی

 

با پرداخت هزینه، فرد موفق به استعلام و رهگیری صدور گواهینامه خود گردیده و می تواند، در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه گرفتن گواهینامه می توانند، مقاله پیشنهادی در قسمت حتما بخوانید را مطالعه نمایند.

پیگیری گواهینامه از طریق سامانه پیامکی

همانطور که ذکر شد، روش های مختلفی برای پیگیری گواهینامه موتور سیکلت یا خودرو، وجود دارد که اشخاص، در صورت تاخیر در ارسال گواهینامه و مواجه شدن با این سوال که، "گواهینامه شما تحویل پست شد یعنی چه؟"، می توانند از آن ها، استفاده کرده و از آخرین وضعیت ارسال و صدور گواهینامه رانندگی خود، مطلع شوند.

در گذشته، امکان پیگیری گواهینامه از طریق سامانه پیامکی، وجود داشت تا چنانچه افراد، برای استعلام، به اینترنت دسترسی نداشتند؛ از طریق سامانه پیامکی، اقدام به پیگیری گواهینامه خود نمایید. انجام این امر، از طریق سامانه پیامکی 1100 و ارسال عدد 1 به این سامانه، بود. اما در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله (تیر ماه 1402)، سامانه پیامکی، از دسترس، خارج شده و می توان گفت، سامانه پیامکی خاصی از سوی ناجا و فراجا، برای استعلام آخرین وضعیت صدور گواهینامه رانندگی، وجود ندارد. 

با این وجود، در صورتی که رانندگان، کد پیگیری مرسوله پستی خود را از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، دریافت کرده باشند، می توانند به صورت پیامکی، از آخرین وضعیت ارسال گواهینامه خود، مطلع شوند. بدین منظور، لازم است که افراد، کد مرسوله پستی خود را به سرشماره پیامکی 2000441، ارسال کرده و حتما، قبل از ارسال عدد، حرف R را در ابتدای کد مرسوله خود، وارد نمایند.

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، پیامکی حاوی اطلاعات مرسوله، به شماره تلفن همراه فرد، ارسال خواهد شد که در آن، آخرین وضعیت مرسوله پستی، نمایش داده می شود.

 

رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی

 

 علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه پیگیری کارت موتورسیکلت، می توانند مقاله لینک داده شده در قسمت بیشتر بخوانید را مطالعه نمایند. در ادامه مقاله، یکی دیگر از روش های پیگیری گواهینامه، یعنی پیگیری گواهینامه از طریق کد دستوری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیگیری گواهینامه از طریق کد دستوری

با توجه به اینکه در صورت گم شدن گواهینامه رانندگی و درخواست صدور المثنی، افراد می توانند، از طریق برخی کد های دستوری، اقدام به پیگیری وضعیت صدور گواهینامه المثنی نمایند، این پرسش، مطرح می گردد که آیا برای پیگیری صدور گواهینامه، پس از آزمون نیز، کد دستوری مخصوصی وجود دارد یا خیر و در صورت موجود بودن، نحوه پیگیری گواهینامه از طریق کد دستوری، به چه شکل است؟

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت؛ در سال های گذشته، یک کد دستوری مشخص، برای رهگیری مرسولات پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس +10 وجود داشت و آن کد دستوری *110# بود؛ اما در حال حاضر، در زمان نگارش این مقاله (تیر ماه 1402)، این کد دستوری از دسترس خارج شده و امکان پیگیری مرسولات پلیس +10 و پلیس راهنمایی و رانندگی، با کد ملی از طریق این سامانه، وجود ندارد.

بنابراین، باید گفت، در حال حاضر، هیچ کد دستوری مشخصی برای رهگیری گواهینامه با کد ملی، وجود نداشته و لازم است که اشخاص، حتما برای رهگیری گواهینامه با کد ملی، از سایر روش ها و سامانه هایی که در تیتر اول مقاله ذکر شد، استفاده نمایند. 

شایان ذکر است، در صورتی که رانندگان، کد رهگیری پست خود را از سوی شرکت ملی پست، دریافت کرده باشند، می توانند از طریق کد دستوری شرکت ملی پست، اقدام به پیگیری گواهینامه رانندگی خود، نمایند. بدیهی است که در این روش، فقط می توان با کد مرسوله پستی و نه با کد ملی، اقدام به رهگیری گواهینامه رانندگی، نمود.

برای استفاده از این روش، ابتدا فرد باید، کد دستوری #193* را از طریق تلفن همراه هوشمند و یا غیر هوشمند خود، شماره گیری و سپس، گزینه اول، یعنی رهگیری مرسوله را انتخاب و ارسال کند.

 

پیگیری  گواهینامه

 

در مرحله بعدی، از فرد درخواست می شود که کد رهگیری گواهینامه رانندگی اش را که یک عدد 20 تا 24 رقمی بوده، در قسمت مشخص شده، وارد کند. پس از وارد کردن کد مرسوله، یک پیامک حاوی اطلاعات مرسوله مورد نظر، ارسال شده که آخرین وضعیت ارسال گواهینامه را نشان می دهد.

 

نحوه پیگیری گواهینامه با کد ملی

همانگونه که ذکر شد، معمولا، یک مدت زمان 1 ماهه تا 2 ماهه، طول می کشد تا گواهینامه رانندگی اشخاص، به درب منزل آن ها پست شود؛ اما ممکن است که این بازه زمانی، به دلایل مختلفی، طولانی تر از حد معمول شود و یا به هر حال، افراد تمایل داشته باشند که از طریق روش های مختلفی، از آخرین وضعیت صدور و ارسال گواهینامه رانندگی خود، مطلع شوند.

سوالی که مطرح می گردد، مبنی بر این است که آیا امکان رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی، وجود دارد یا خیر و در صورت امکان، نحوه پیگیری گواهینامه با کد ملی، چگونه است؟ لذا در این تیتر، پرسش مطروحه، بررسی و به آن، پاسخ داده خواهد شد.

در وهله اول، باید گفت که این امر، از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا najatracking.post.ir که در تیتر یک، راهنمای تصویری آن، ارائه شد، میسر می باشد و تنها با درج کد ملی، فرد می تواند، اقدام به رهگیری صدور گواهینامه خود با کد ملی نماید.

در صورتی که این سایت در دسترس نباشد افراد باید، از روش های دیگر، برای رهگیری صدور گواهینامه با کد ملی، استفاده کنند که در آن روش ها، صرف داشتن کد ملی برای رهگیری صدور گواهینامه، کافی نبوده و افراد به اطلاعات دیگری نیز برای پیگیری صدور گواهینامه خود نیاز دارند.

با این توضیح که؛ کلیه رانندگان می توانند با داشتن کد ملی و سایر اطلاعات لازم نظیر کد رهگیری مرسوله پستی، از هریک از طرق ذکر شده در تیترهای قبلی مقاله، اقدام کرده و بدین ترتیب، با کمک کد ملی و سایر اطلاعات، صدور گواهینامه خود را پیگیری نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش ها و نحوه پیگیری گواهینامه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون روش ها و نحوه پیگیری گواهینامه پاسخ دهند.