دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی کیفری / افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی

افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی می پردازیم . 

 

طبق مقررات بین المللی و داخلی هر کشور ، افراد برای اینکه بتوانند از مرزهای یک کشور خارج و به مرزهای یک کشور دیگر وارد شوند باید یک سری مدارک داشته باشند . یکی از مهمترین این مدارک ، گذرنامه است . ایرانیان برای خروج از کشور به گذرنامه ایرانی نیاز دارند . علاوه بر این برای اقامت خارج از کشور و با مسافرت از خارج به ایران باید گذرنامه داشته باشند . این گذرنامه مخصوص ایرانیان است . بنابراین گذرنامه یک سند بین المللی است که به معنای اجازه ورود و خروج از کشور است . این سند از حساسیت بالایی برخوردار است ؛ به دلیل همین حساسیت ، صدور آن نیز با وسواس زیادی صورت می گیرد و در مواردی باعث می شود برخی از افراد برای خروج از کشور با ممنوعیت مواجه شوند . از این رو در این مقاله به بررسی افراد ممنوع الخروج ، مدت زمان ممنوع الخروجی و اعتراض به قرار ممنوع الخروجی می پردازیم . 

افراد ممنوع الخروج

طبق قانون گذرنامه افراد ممنوع الخروج مشخص شده اند . این افراد عبارتند از :


1- کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند . 
2- کسانی که در خارج از ایران به سبب تکدی و یا ولگردی و یا ارتکاب سرقت و کلاهبرداری و یا به عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند .
3- کسانی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی صالح جمهوری اسلامی ایران باشد . 
4- بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفین از انجام تعهدات ، در صورتی که بدهی آنها محرز شود . 

5- متهمان ممنوع الخروج بر اساسا ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری 

 

از آنجا که ممکن است اشخاص پس از تهیه مقدمات سفر و در فرودگاه متوجه شوند که ممنوع الخروج هستند، برای رفع این مشکل و صیانت از حقوق شهروندی با تصویب مجلس، قوه قضاییه ممنوع الخروجی کارآفرینان و فعالان اقتصادی که ممنوع الخروجی آنها توسط محاکم قضایی صادر شده را ظرف 24 ساعت و از طریق سامانه ثنا و با ذکر علت به آنان ابلاغ نماید.

 

همچنین فرماندهی انتظامی نیز مکلف است با رعایت ماده ۱۶ بند ث قانون گذرنامه ممنوعیت خروج از کشور افراد را که توسط محاکم یا سایر مراجع قانونی صورت گرفته است را به فرد مورد نظر ابلاغ نماید.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

در ماده 248 قانون آیین دادرسی کیفری ، مدت اعتبار قرار منع خروج از کشور تعیین شده است . بر اساس این ماده مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی از کشور شش ماه است . این شش ماه قابل تمدید است . در صورتی که این مدت شش ماهه سپری شود ، دستو منع خروج منتفی می شود و مراجع مربوطه نمی توانند مانع از ممنوع الخروجی شوند . 

برای استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی کلیک کنید . 

اعتراض به قرار ممنوع الخروجی

اعتراض به قرار ممنوع الخروجی به دو صورت است :


اگر قرار ممنوع الخروجی توسط بازپرس صادر شود : تا 10 روز قابلیت اعتراض دارد و می توان در دادگاه صالح نسبت به صدور این قرار اعتراض کرد . 
اگر قرار ممنوع الخروجی توسط دادگاه صادر شود : کسی که ممنوع الخروج شده است می تواند به مدت 10 روز به صدور این قرار در دادگاه تجدیدنظر استان اعتراض نماید .

 

برای سهولت اطلاع از ممنوع الخروجی سایتی در این زمینه طراحی شده است که افراد می توانند به راحتی و با وارد کرد اطلاعات شخصی در سامانه استعلام ممنوع الخروجی به آدرس exitban.ssaa.ir ، از وضعیت خروج خود مطلع شوند .

 

طبق اعلام سخنگوی قوه قضاییه در صورتی که ماده مرتبط با ممنوع الخروجی در برنامه هفتم توسعه نهایی شود، نیروی انتظامی مکلف می شود ممنوع الخروجی افراد را در همان لحظه و از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه به افراد اعلام نماید.

 

از آنجا که مراجع متعددی نظیر محاکم دادگستری، اجرائیه های ثبت و مالیات اقدام به ممنوع الخروجی میکنند و سامانه های که در حال حاضر اقدام به استعلام ممنوع الخروجی می کنند، ممکن است صرفا از یکی از پایگاه ها استعلام ممنوع الخروجی را بگیرند، برای رفع این مشکل تمام داده های مرتبط با ممنوع الخروجی به نیروی انتظامی منتقل خواهد شد. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی پاسخ دهند .