دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شناسنامه فنی ساختمان، سندی بوده که در زمان صدور پروانه ساختمان، صادر می شود و دربردارنده اطلاعاتی، نظیر مشخصات مهندسین ناظر و مشخصات نما است. نحوه صدور این شناسنامه، با ارائه مدارکی از جمله، گواهی عدم خلافی ملک، کپی سند مالکیت و سایر موارد، به سازمان نظام مهندسی و گرفتن تائیدیه مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی می باشد.

 

ساختمان سازی و پیش فروش واحدهای پیش ساخته، یکی از کسب و کارهای رایج امروزه می باشد که افراد زیادی، به آن، مشغول بوده و از طریق آن، کسب درآمد می نمایند. از همین رو، ضروری است تا انجام این امر، با اخذ مجوز ها و مدارک، از نهادهای صلاحیت دار، نظیر شهرداری صورت گیرد تا تخلفات در این زمینه، به حداقل برسد.

یکی از مهم ترین مدارکی که اخذ آن، هنگام صدور پروانه ساخت، از شهرداری، ضروری می باشد، شناسنامه فنی ساختمان است. ماده 22 قانون پیش فروش ساختمان ها نیز بر اهمیت این موضوع و ضرورت دریافت آن، تاکید می نماید. از آن جا که نحوه صدور این شناسنامه، مدارک و پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد، بهتر است تا از قواعد و قوانین حاکم بر آن، مطلع بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که شناسنامه فنی ساختمان چیست و مدارک لازم برای اخذ آن چه می باشد؛ سپس، نحوه صدور این شناسنامه و تفاوت آن را با شناسنامه فنی و ملکی بگوییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید. 

شناسنامه فنی ساختمان چیست

ساختمان سازی، قواعد و ضوابط مخصوص به خود را داشته و نیازمند این است که سازندگان آن، در هر مرحله، اقدام به اخذ مجوزهای لازم قانونی، برای انجام این امر نمایند. یکی از اقدامات رایج در زمینه ساختمان سازی، پیش فروش ساختمان و آپارتمان، با تنظیم قراردادهای مربوط به این زمینه است که این امر نیز نیازمند دریافت مجوزهای قانونی ذکر شده، در قانون پیش فروش ساختمان، از جمله، شناسنامه فنی ساختمان می باشد.

ماده 22 قانون پیش فروش ساختمان، در خصوص صدور شناسنامه فنی ساختمان، مقرر می دارد: " شهرداری‌ ها مکلفند، هنگام صدور پروانه ساختمان، برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل، با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق، با شماره مسلسل، صادر و به متقاضی تسلیم نمایند." بر اساس این ماده، مرجع صادر کننده شناسنامه فنی ساختمان، شهرداری ها می باشند. 

سوالی که مطرح می شود، این است که شناسنامه فنی ساختمان چیست و نحوه صدور این سند، چگونه و با استفاده از چه مدارکی می باشد؟ در پاسخ به این سوال که شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ باید گفت، شناسنامه فنی ساختمان، سندی است که هنگام صدور پروانه ساختمان، دریافت می گردد و حاوی اطلاعات مربوط به ساختمان، به صورت جدول بندی شده و با جزئیات کامل، می باشد.

 اطلاعات مندرج در شناسنامه فنی ساختمان، مواردی نظیر اطلاعات مربوط به مهندسین طراح، مجری و ناظر، مشخصات مربوط به سازه ها، دیوار ها، نما ها، تراکم ساختمان، اطلاعات مربوط به معماری، اطلاعات مربوط به مشخصات تجهیزات و تاسیساتی فنی و تاسیساتی که در ساختمان، نصب شده و به کار رفته و سایر موارد، می باشد.

بر اساس دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان، شهرداری باید، برای هر واحد، شناسنامه فنی جداگانه ای صادر کند و چنانچه، پیش فروشنده یا پیش خریدار، متقاضی دریافت نسخه ای از شناسنامه فنی ساختمان باشند، شهرداری یا مراجع قانونی صادر کننده آن، باید این شناسنامه را در اختیار متقاضی، قرار دهند.

پس از توضیح در این خصوص که شناسنامه فنی ساختمان چیست، در ادامه مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای دریافت این شناسنامه و نحوه صدور آن، صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض ساختمان، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

 

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان

در قسمت قبل، توضیح دادیم که شناسنامه فنی ساختمان چیست و گفتیم که این شناسنامه، هنگام صدور پروانه ساختمان، توسط شهرداری، صادر می گردد. پس از توضیح در خصوص این پرسش که شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مدارک لازم، برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان صحبت کنیم و سپس، نحوه صدور آن را بگوییم.

همانطور که دریافت سند رسمی، نیازمند ثبت نام در سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت و داشتن مدارکی و اطلاعاتی، همچون، سند، آدرس پستی و مواردی از این دست می باشد، دریافت شناسنامه فنی ساختمان نیز نیازمند داشتن مدارک مخصوص به این امر است. مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان، عبارتند از:

داشتن گواهی عدم خلافی ملک

داشتن اصل یا کپی شناسنامه مالک

داشتن اصل یا کپی سند رسمی مالکیت

داشتن اصل یا کپی کارت ملی

 

برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه استعلام پروانه ساختمان کلیک کنید.

 

گواهی عدم خلافی ملک، مدرکی می باشد که نشان می دهد، ملک مورد نظر، تا زمان درخواست این گواهی، مورد تایید بوده، بر خلاف اصول ساختمان سازی مورد نظر شهرداری ساخته نشده و هیچ گونه تخلفی، بر خلاف اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی، نداشته است. این گواهی، معمولا، به درخواست سازنده یا مالک، صادر می گردد.

پس از توضیح اینکه شناسنامه فنی ساختمان چیست و مدارک لازم برای اخذ آن، چه می باشد، در ادامه، قصد داریم، در خصوص مراحل و نحوه صدور این شناسنامه، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضی دریافت آن باید، چه مراحلی را طی کرده تا موفق به گرفتن شناسنامه فنی ساختمان گردد.

 

نحوه و مراحل گرفتن شناسنامه فنی ساختمان

همانطور که در پاسخ به پرسش شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ گفتیم، این شناسنامه، یک نوع از سند است که در آن، اطلاعات مربوط به ساختمان، نظیر مشخصات مربوط به تاسیسات و تجهیزات فنی به کار رفته در آن، اطلاعات مربوط به مهندسین ناظر و طراح، اطلاعات مربوط به آسانسور و سایر موارد، به صورت جدول، ارائه می شود و نحوه صدور و مراحل دریافت مخصوص به خود را دارد. لذا، در این بخش از مقاله، خواهیم گفت که مراحل و نحوه صدور شناسنامه فنی ساختمان چیست. این مراحل عبارت است از:

دریافت فرم پیش نویس اطلاعات فنی از سازمان نظام مهندسی و وارد کردن اطلاعات در آن.

ارائه فرم تمکیل شده به سازمان نظام مهندسی 

ارائه مدارک مورد نیاز 

تعیین ناظر، از سوی سازمان نظام مهندسی، برای تایید تطبیق اطلاعات وارد شده در فرم پیش نویس با ساختمان

ارائه تائیدیه از سوی مهندس ناظر تعیین شده از سمت سازمان نظام مهندسی

پس از توضیح اینکه مراحل و نحوه صدور شناسنامه فنی ساختمان چیست، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره تفاوت شناسنامه فنی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی که دو اصلاح مشابه هستند، ولی با یکدیگر، تفاوت هایی اساسی دارند، صحبت کرده و بگوییم که وجه تمایز میان آن ها، چه مواردی می باشد.

 

 

تفاوت شناسنامه فنی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی

پس از توضیح در این باره که مراحل و نحوه صدور شناسنامه فنی ساختمان چیست، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص تفاوت میان شناسنامه فنی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی صحبت کرده و وجه تمایز این دو را ذکر کنیم. قبل از بیان تفاوت این دو اصلاح، لازم است تا بگوییم که شناسنامه فنی و ملکی چیست.

بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی، سندی است که باید در زمان دریافت گواهی پایان کار و پس از پرداخت عوارض ساختمان، اخذ شود. این سند، علاوه بر اطلاعاتی که در شناسنامه فنی ساختمان، درج می شود، دربردارنده اطلاعاتی در خصوص رعایت قوانین مرتبط با شهرسازی و ساخت و ساز نیز می باشد. بر اساس این تعریف، در پاسخ به این پرسش که تفاوت میان شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان چیست ؟ باید گفت: 

قانون ناظر بر شناسنامه فنی ساختمان، قانون پیش فروش ساختمان می باشد و قانون ناظر بر شناسنامه فنی و ملکی، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.

شناسنامه فنی و ملکی، علاوه بر اطلاعات شناسنامه فنی ساختمان، اطلاعاتی در خصوص رعایت قوانین مرتبط با شهرسازی و ساخت و ساز را نیز در خود دارد.

زمان اخذ شناسنامه فنی ساختمان، هنگام صدور پروانه ساختمان است و زمان دریافت شناسنامه فنی و ملکی، هنگام اخذ گواهی پایان کار می باشد.

از آن جا که اخذ پایان کار، یکی از مهم ترین مراحل، در ساختمان سازی بوده و تاثیر مستقیمی، در رابطه با گرفتن سند دارد و برخی اوقات، سازندگان، از اخذ این گواهی، استنکاف می ورزند، مطالعه مقاله زیر که در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، با عنوان دادخواست الزام به اخذ پایان کار، توصیه می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شناسنامه فنی ساختمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شناسنامه فنی ساختمان پاسخ دهند.