دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / مالیات حق العمل کاری

مالیات حق العمل کاری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مالیات حق العمل کاری، مالیاتی بوده که حق العمل کاران، به موجب قانون مالیات، موظف به پرداخت آن هستند. نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری، با ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی و وارد کردن اطلاعات لازم بوده و ارسال صورت معاملات فصلی، حداکثر تا  45 روز بعد از پایان هر فصل، از جمله شرایط ثبت مالیات حق العمل کاری می باشد.

 

بر اساس قانون تجارت، حق العمل کار، شخصی می باشد که با نام خودش، اما با پول و حساب دیگری، اقدام به انجام معامله می کند و در مقابل آن، حق العمل خود را دریافت می نماید. حق العملکاری، در جامعه امروزه و با گسترش تکنولوژی، امری بسیار رایج بوده و از نمونه های بارز آن، شرکت های واسطه خرید و فروش اینترنتی هستند که به نام خود، جنس و کالای آمر یا صاحب کالا را معامله کرده و بنا بر توافق، حق العمل خود را بر می دارند.

با توجه به قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و نامه شماره د/230/11894 به تاریخ 1398/03/08، صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، حق العمل کاران، در برخی موارد، ملزم به پرداخت مالیات و ثبت مالیات حق العمل کاری، بر اساس شرایط و شیوه نامه مخصوص انجام این امر می باشند و در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهند شد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که مالیات حق العمل کاری چیست و شرایط و نحوه ثبت آن، چگونه است و سپس، نکات مربوط به این موضوع را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مالیات حق العمل کاری چیست

قبل از توضیح در این خصوص که مالیات حق العمل کاری چیست و نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری چگونه می باشد، باید در خصوص حق العمل کار و حق العمل کاری، از منظر قانون تجارت، صحبت کرده و نکات مربوط به این موضوع را بگوییم؛ سپس، به این پرسش پاسخ دهیم که مالیات حق العمل کاری چه بوده و شرایط و نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری، به چه شکل خواهد بود.

ماده 357 قانون تجارت، حق العمل کاری را این گونه تعریف می کند: "حق‌ العمل‌ کار، کسی است که به اسم خود، ولی به حساب دیگری (‌آمر)، معاملاتی کرده و در مقابل، حق‌ العملی دریافت می‌ دارد." بر اساس این ماده، حق العمل کار همانند دلال، یک واسطه بوده که صرفا، با نام خود، اما، با حساب دیگری، کاری را انجام داده و کمیسیون یا حق العمل خود را دریافت می کند. 

حق العمل کاری، با انعقاد قرارداد، میان آمر و حق العمل کار، آغاز می گردد و معمولا، می تواند، به این علت باشد که آمر، تمایلی به فاش کردن نام خود، در معاملات ندارد یا در خصوص موضوع قرارداد، از تخصص کافی، برای انجام آن، برخوردار نبوده و ترجیح می دهد که یک فرد متخصص، تحت عنوان حق العمل کار، نسبت به انجام آن، اقدام کند. 

قرارداد حق العمل کاری، یک عقد جایز بوده و بر اساس قانون تجارت، یک عمل تجاری ذاتی می باشد. البته، تاجر محسوب شدن حق العمل کار، در صورتی خواهد بود که وی، شغل معمول خود را حق العمل کاری قرار داده باشد. همانطور که گفتیم، حق العمل کار، با نام خود و به حساب آمر، اقدام به معامله کرده و بنابراین، ید او، ید امانی خواهد بود.

از آنجا که مطابق قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی افراد، مشمول پرداخت مالیات هستند، این سوال مطرح می شود که آیا حق العمل کار، موظف به پرداخت مالیات بوده یا خیر و با مراجعه به چه مواد و بخشنامه هایی، می توان، از موارد لزوم، شرایط و نکات نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری مطلع شد؟

برای بررسی مالیات حق العمل کاری و نکات مربوط به موارد لزوم و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی حق العمل کاری، باید به ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم و نامه شماره د/230/11894، به تاریخ 1398/03/08، صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، مراجعه کرد. ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، مقرر می دارد:

"اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، موظف به ثبت‌ نام در نظام مالیاتی می‌ شوند، مکلف‌ اند برای انجام معاملات خود، صورت حساب، صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت حساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه، درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند. عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود، برای دیگران ...، حسب مورد، مشمول جریمه می شود." 

نامه شماره د/230/11894 به تاریخ 1398/03/08، صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، اشاره می کند، در فروش کالا، نیازی نسیت که آمر، صورت حساب فروش ذکر شده در آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، مصوب 1394 را صادر کند. بر اساس این بخشنامه، صورت حساب باید، توسط حق العمل کار صادر شده و باید، در سامانه صورت معاملات فصلی، ثبت گردد.

مالیات فصلی یا صورت معاملات فصلی، یکی از انواع مالیات بوده که با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و قانون مالیات های مستقیم، صاحبان برخی مشاغل، باید، به صورت فصلی، یعنی در دوره های سه ماهه، اقدام به خود اظهاری مالیاتی نموده و به نسبت درآمد خود، مالیات متعلقه را بپردازند که حق العمل کاران، یکی از گروه هایی هستند که ملزم به پرداخت مالیات فصلی می باشند.

مالیات حق العمل کاری، در واقع، مالیاتی بوده که حق العمل کاران، باید با وارد کردن اطلاعات خود، در سامانه صورت معاملات فصلی و وارد کردن لیست خرید ها، فروش ها و درصد کمیسیون خود، بپردازند که در ادامه، شرایط و نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری را در سامانه مخصوص آن، توضیح می دهیم. 

 

نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری

در قسمت قبل، توضیح دادیم که مالیات حق العمل کاری چیست و بر اساس کدام قوانین و بخشنامه ها، حق العمل کار، باید، نسبت به پرداخت این نوع از مالیات، اقدام کند. همچنین، گفتیم، به این مالیات، مالیات فصلی می گویند که باید، از طریق سامانه ارسال معاملات فصلی، به آدرس ttms11.tax.gov.ir و بر اساس، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، پرداخت گردد. در این قسمت، قصد داریم، درباره نحوه ثبت حق العمل کاری برای مالیات، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر می باشد:

1 ابتدا، برای طی کردن مراحل نحوه ثبت حق العمل کاری برای مالیات، عبارت "سامانه صورت معاملات فصلی" یا آدرس ttms11.tax.gov.ir را که از زیر مجموعه های سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی می باشد، در مرورگر خود، جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید. سپس، اطلاعات خود را که شامل نام کاربری و رمز عبور می باشد، وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید. در صورتی که نام کاربری و رمز عبور ندارید، ابتدا، با ثبت نام در سامانه tax.gov.ir، نسبت به دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام نمایید.

 

مالیات حق العمل کاری

 

2 سپس، برای ادامه مراحل نحوه ثبت حق العمل کاری برای مالیات، با توجه به خدمتی که خواهان دریافت آن هستید، یکی از گزینه های گزارش فروش، گزارش خرید و موارد دیگر را انتخاب کنید.

 

نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری

 

3 در این مرحله از مراحل نحوه ثبت حق العمل کاری برای مالیات، بر اساس نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، در صفحه جدید، گزینه ایجاد را انتخاب کنید. 

 

شرایط ثبت مالیات حق العمل کاری

 

4 پس از ورود به صفحه ای مانند صفحه زیر، گزینه ثبت رکورد جدید را انتخاب نمایید.

 

ثبت مالیات حق العمل کاری

 

5 پس از ورود به صفحه ای مانند صفحه زیر، برای ادامه مراحل نحوه ثبت حق العمل کاری برای مالیات، اطلاعات مربوط به قرارداد های خود را وارد کنید.

 

نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری

 

6سپس، در صورت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، گزینه ثبت نهایی را انتخاب نمایید. 

 

شرایط ثبت مالیات حق العمل کاری

 

پس انتخاب گزینه ثبت نهایی، کد رهگیری، جهت پیگیری های بعدی، به فرد، داده خواهد شد. شایان ذکر است، عدم دریافت این کد، به این معنا بوده که مراحل و نحوه ثبت حق العملکاری برای مالیات، به درستی، انجام نگرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه ارسال معاملات فصلی، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود. 

 

نکات مربوط به ثبت مالیات حق العمل کاری

در قسمت های قبل، در خصوص مالیات حق العمل کاری، توضیح دادیم و گفتیم که نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری، در سامانه سازمان امور مالیاتی، به چه شکل می باشد. پس از توضیح در خصوص موارد فوق، در این قسمت، قصد داریم، درباره نکات و شرایط مربوط به ثبت مالیات حق العمل کاری صحبت کنیم که به شرح زیر است:

ارسال اطلاعات در این سامانه، 3 ماهه می باشد.

هر فرد، 45 روز بعد از پایان فصل، فرصت دارد تا صورت معاملات فصلی خود را ارسال نماید.

هر فرد، پس از ارسال اطلاعات و ثبت نهایی، تنها، یک مرتبه، فرصت ویرایش اطلاعات خود را دارد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص شرایط  ثبت فاکتورهای خرید برای مالیات که بخشی از مراحل ثبت حق العمل کاری برای مالیات، توسط حق العمل کاران می باشد، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، پیشنهاد می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات حق العمل کاری در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات حق العمل کاری پاسخ دهند.