دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / بورس ارز

بورس ارز

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بورس ارز یا Foreign Exchange شامل بازاری است که ارزها در مقابل یکدیگر معامله می شوند. در گذشته بانک ها تنها ارکان بورس ارز محسوب می شدند، اما امروزه شرایط به گونه ای شده است که شرکت های بزرگ و حتی مردم عادی هم می توانند در بازار بورس ارز معاملات خود را انجام دهند. از مزیت های بازار بورس ارز می توان به انعطاف پذیری و کنترل فردی آن اشاره کرد.

بازار بورس ارز (Foreign Exchange) به بازاری می گویند که ارزها در مقابل یکدیگر معامله شده و به نوعی میزان ارزش آنها در مقابل هم باعث پویایی بازار می شود. معاملات بازار بورس تا سال 1998 میلادی تنها از طریق تلفن انجام می شد و پس از آن با عرضه نرم افزار متاتریدر بازار بورس ارز به صورت عام گسترش پیدا کرد و نحوه برقراری ارتباط دنیا با بازار ارز از طریق این نرم افزار انجام شد. 

بازار بورس ارز از نظر گردش مالی بزرگترین بازار مالی جهان محسوب می شود و حجم سرمایه زیادی چیزی نزدیک به (7 میلیارد دلار در روز) در آن قرار دارد. به علاوه به علت پویایی و قابلیت نقد شوندگی بالای آن، لازم است تا افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارند، اطلاعات بیشتری از این بازار را بدست آورند.

اگر چه در بازار بورس ارز با وجود مفاهیم از جمله (ضریب اهرمی) این امکان فراهم شده است که هر فردی با سرمایه کم در معاملات بزرگ شرکت کرده و سود زیادی کسب کند، با این حال اگر فرد معامله گر، تحلیل گر خوبی نباشد، ممکن است در اثر سرمایه گذاری اشتباه ضررهای کلانی را متحمل شده و حتی بخش زیادی از سرمایه خود را از دست بدهد. در این مقاله توضیحات کاملی درباره بازار بورس ارز ارائه می شود. 

 

بورس ارز چیست

بورس ارز به بازاری گفته می شود که تعداد زیادی ارز رو در روی هم معامله می شوند، پویایی بازار بورس ارز وابسته به این است که ارزش این ارزها نسبت به یکدیگر سنجیده شود. در گذشته بانک به عنوان تنها بازیگر بازار بورس ارز شناخته می شد. اما امروزه شرکت ‌های بزرگ، صادرکنندگان، واردکنندگان و مردم عادی هم می توانند به بازار بورس ارز دسترسی پیدا کرده و معاملات و سرمایه گذاری خود را انجام دهند.  البته بانک های مرکزی در هر کشور در راس امور بورس ارز قرار دارند و تاثیرات مهمی را در این بازار بوجود می آورند. معامله گران می توانند با روانشناسی بازار بورس و شناخت بهتر روندها در این مارکت به سودهای بزرگی دست پیدا کنند.

 

یکی از مزیت های بازار بورس ارز قابلیت شناور بودن آن است که بسیار مورد توجه سرمایه گذاران است. جریان این بازار به طور مداوم در حال تغییر است. برای مثال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اگر فردی با خرید سهامی دچار ضرر شود، این ضرر ممکن است تا چند روز پیاپی نیز تکرار شود. ولی در بورس ارز به دلیل قابلیت شناور بودن آن، ضرر در یک ارز، ممکن است در ساعات بعد از آن با تغییر دامنه قیمت در معامله دیگر، سود چند برابری را داشته باشد که ضرر حاصل شده را به راحتی پوشش می دهد.

 

نخستین بازار اوراق بهادار جهان در سال 1460 میلادی در شهر انورس کشور بلژیک راه اندازی شد، اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام ایجاد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دلار فردایی کلیک کنید.

بورس ارز یک بورس دائمی است، این بورس برخلاف سایر بازار بورس های دنیا که ساعات مشخصی را فعال هستند در 24 ساعت شبانه روز به طور مداوم فعال است. ساعت شروع این بورس از نیوزلند آغاز شده و این چرخه مداوم تکرار می شود.

 

یکی از مزیت های عمده بازار بورس ارز حجم بالای پول در گردش در این بازار است، به طور معمول به دلیل گردش بالای 7 تریلیون دلاری در این بازار، بورس ارز به عنوان بزرگترین بازار تجاری شناخته می شود. همچنین این بازار دارای ویژگی دیگری به نام مارجین است، این بدان معناست که اگر فردی 10 هزار دلار پول در حساب خود داشته باشد می تواند معامله به اندازه یک میلیون دلار را کنترل نماید. 

انواع تحلیل بورس ارز

به طور کلی دو نوع تحلیل در بورس ارز و بورس ارز فارکس وجود دارد که با نام تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال (فنی) شناخته می شوند. در ادامه این بخش توضیحاتی درباره انواع تحلیل بورس ارز ارائه می شود.

 

تحلیل فاندامنتال (بنیادی): به بررسی رفتار قیمت و پیشبینی آن با در نظر گرفتن عوامل تغییر دهنده، تحلیل بورس ارز بنیادی یا فاندامنتال می گویند. این عوامل تغییر ممکن است بر اساس تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و غیره باشد. مثلا فرض کنید قصد دارید جفت ارز EUR/USD (دلار و یورو) را مورد بررسی قرار دهیم، برای این کار باید به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت این دو ارز توجه کنیم. این عوامل ممکن است شامل مواردی مانند نرخ بهره، تراز تجاری، میزان بیکاری، اوضاع سیاسی، چشم انداز اقتصادی آینده آنها و.. باشد. با توجه به عوامل بیشمار موثر بر قیمت ارز، جمع بندی این تحلیل برای معاملات ارزی غیر ممکن است. تحلیل بورس ارز بنیادی معمولا برای ارائه دلیل تغییرات قیمت پس از حرکت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بورس بین الملل مناطق آزاد کلیک کنید.

تحلیل تکنیکال (فنی): تحلیل بورس ارز فنی به معنای بررسی نوسانات قیمت سهام (ارز) در گذشته بوده که به کمک نمودار و برای پیش بینی حرکت بازار انجام می شود. در این نوع تحلیل سعی می کنند با استفاده از روند قیمت یک ارز در گذشته، قیمت آینده آن را پیش بینی نمایند. به طور کلی تحلیل بورس ارز تکنیکال دارای سه محور اصلی است.

 

همه چیز در نوسان قیمت خلاصه می شود یعنی مانند همان چیزی که در تحلیل بنیادی وجود دارد یعنی عوامل تاثیر گذار بر قیمت بازار بورس ارز باعث تغییرات قیمت بازار می شوند. 

 

قیمت در یک روند خاص حرکت می کند، این بدان معناست که نوسانات قیمتی در بازار بر اساس روند مشخصی سیر صعودی و نزولی خود را حفظ می کند. این تغییرات در روند ها را می توان از طریق تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد.

 

گذشته بازار مجددا تکرار می شود یعنی با بررسی نوسانات قیمت در گذشته می توان همین جریان را برای بازار بورس ارز در آینده پیش بینی کرد.  

بورس ارز فارکس

بورس ارز فارکس یک بازار مالی است که در آن سرمایه گذاران اقدام به مبادله ارز های خارجی نظیر دلار و یورو می کنند و از این طریق کسب سود می نمایند. بورس ارز فارکس یک بازار غیر متمرکز است که مکان مشخصی برای آن وجود ندارد. سرمایه گذاران با استفاده از کارگزاران بورس و پلتفرم های در دسترس به این بازار متصل می شوند و معاملات و سرمایه گذاری های خود را انجام می دهند. بازار فارکس مانند تمامی بازار های مالی موجود از سه رکن اصلی بازار جهانی، معامله گران (تریدر ها) و واسطه ها (کارگزاران) تشکیل شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شاخص نزدک کلیک کنید.

مواردی مانند تمامی ارزهای رایج دنیا نظیر دلار و یورو، طلا، نفت و شاخص های بزرگ بورس دنیا مانند داوجونز، بورس نزدک و غیره در کارگزاری های فارکس مورد معامله قرار می گیرند. در این میان کالاهای معاملاتی مانند روی، مس، نیکل، گندم، برنج، ارزهای دیجیتال و اوراق قرضه و ETF قرار دارند. 

 

در بازار بورس ارز فارکس، جفت ارزهای زیادی وجود دارد که معامله گران آنها معامله کرده و یا بر روی آنها سرمایه گذاری می نمایند. جفت ارزها بر اساس میزان محبوبیت در سه دسته اصلی، کراس و نوظهور قرار می گیرند. جفت ارزهای اصلی شامل تمامی برابری های ارزی است که دلار آمریکا در یک طرف آن قرار داشته باشد، EUR/ USD (یورو به دلار)، USD/CHF (دلار آمریکا به فرانک سوئیس) و GBP/USD (پوند انگلستان به دلار آمریکا) نمونه از جفت ارزهای اصلی هستند. 

بورس ارز دیجیتال

بورس ارز دیجیتال شامل بازاری است که به مشتریان اجازه می دهد ارزهای دیجیتال مختلف را با دارایی های دیگر نظیر پول فیات (ارز فیزیکی یا پول کاغذی) و یا سایر ارزهای دیجیتال معامله نمایند. 

 

بورس ارز دیجیتال شامل صرافی های ارز دیجیتال است. صرافی های ارز دیجیتال واسطه های مالی هستند که برای بورس ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و در عین حال دروازه مبتنی بر وب را به مشتریان به منظور مدیریت سرمایه ارائه می دهند. در صرافی های ارز دیجیتال در ازای پرداخت از طریق کارت اعتباری ارز های دیجیتال مختلفی نظیر بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، تتر و غیره مورد معامله قرار می گیرد.

 

در صرافی های ارز دیجیتال قابلیت کیف پول ارز دیجیتال فراهم شده است. این بدان معنی است که کاربران می توانند ارز های دیجیتال خریداری شده را در کیف پول صرافی نگه دارند و توکن های خود را در کیف پول ارائه شده صرافی نگه داری کنند.

 

صرافی های ارز دیجیتال به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز هستند، یک صرافی بورس ارز دیجیتال متمرکز با یک بورس اوراق بهادار سنتی قابل مقایسه است، از طرفی یک صافی غیر متمرکز وجوه کاربران را مدیریت نمی کند و معاملات را از طریق قرارداد های هوشمند تسهیل می بخشد. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بورس بین الملل کلیک کنید.

مزایا و معایب بورس ارز

برای هر بازار مالی مزایا و معایبی به صورت نسبی تعریف می شود، در بازار بورس ارز نیز با توجه به میزان کسب سود و ضرر معامله گران ریسک بالایی در این نوع بازار وجود دارد، در ادامه به بررسی مزایا و معایب بازار بورس ارز خواهیم پرداخت. 

 

مزایای بورس ارز:

 

انعطاف پذیری: ساعات کار در بازار بورس ارز شناور است، همچنین این بازار محل کار مشخصی ندارد و هر فرد تریدر در آزادی عمل کامل به عنوان مدیر خود عمل می کند.

 

کنترل فردی: در بازار بورس ارز فارکس هیچ کسی شخصی دیگری را مجبور به انجام معامله نمی کند. هر کاربر با استفاده از دانش و تجربه خود در این بازار خرید و فروش و سرمایه گذاری را انجام می دهد. 

 

وجود حساب های تمرینی: هر فرد تازه وارد در بازار بورس ارز از نظر آشنایی و تجربه سطح مبتدی به حساب می آید. برای این افراد یک حساب نمایشی در نظر گرفته می شود. تریدر مبتدی می تواند در این حساب توانایی خود را مورد سنجش قرار دهد، بدون اینکه ضرر و یا خطری برای او داشته باشد.

 

شفافیت: در بازار بورس ارز هیچ گونه حق انحصاری تعریف نشده است، به عبارتی عامل تغییر قیمت درخواست جمعی فعالان این حوزه است و هیچ کسی نمی تواند به طور انحصاری عرضه و تقاضا را در اختیار داشته باشد.

 

معایب بازار بورس ارز:

 

نمایش یک نفره: در بازار بورس ارز می توان از نظر مشاوران و مربیان در این زمینه استفاده کرد، اما با این حال فرد معامله گر باید به تنهایی معاملات خود در بازار را مدیریت نماید. این قابلیت در یک موقعیت ممکن است یک مزیت به حساب بیاید اما در شرایطی که فرد از روی احساسات و علایق خود معاملات خود را انجام دهد، باعث ضرر و زیان می شود. 

 

این بازار 24 ساعته است: بازار بورس ارز هرگز متوقف نمی شود و همین امر ممکن است بر روی سرمایه گذاران تاثیر بگذارد. هر فرد معامله گر باید در هنگام سرمایه گذاری دائما با روند تغییر بازار تغییر کند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازارهای بورس ارز در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون بازارهای مالی و بورس ارز پاسخ دهند.