دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / عقد هبه در قانون مدنی

عقد هبه در قانون مدنی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله عقد هبه چیست ، ارکان عقد هبه و شرایط صحت عقد هبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد . 

 

گاهی شاهد این هستیم که یک شخص به دیگری هدیه ای می دهد ، یعنی مالی را به رایگان به دیگری می بخشد . در عرف به این عمل که پسندیده هم هست ، هدیه دادن گفته می شود . اما در اصطلاح حقوقی این عمل نوعی عقد است که در قانون ، برخی از موضوعات مربوط به آن هم پیش بینی شده است . در اصطلاح حقوقی به این عمل عقد هبه گفته می شود . در این مقاله قصد داریم تا با مفهوم عقد هبه در قانون مدنی بیشتر آشنا شویم . به همین دلیل عقد هبه چیست ، ارکان عقد هبه و شرایط صحت عقد هبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد . 

عقد هبه چیست

به موجب ماده 795 قانون مدنی ، هبه عقدی است که به موجب آن ، یک نفر مالی را به رایگان به شخص دیگری تملیک می کند . بر اساس این ماده عقد هبه عبارت است از اینکه یک نفربه طور مجانی و رایگان مالی را به کسی می بخشد و در عوض چیزی دریافت نمی کند . این عقد در اصطلاح حقوقی عقد هبه نام دارد .

در عرف به چنین امری هدیه دادن گفته می شود . در واقع ، زمانی که کسی بطور رایگان چیزی را به شخصی می بخشد ، به آن هدیه می گویند . البته نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که عقد هبه که غالبا با تنظیم سند هبه نامه، منعقد می گردد، به دو نوع است . یکی هبه معوض و دیگری هبه غیر معوض است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هبه معوض و هبه غیر معوض کلیک کنید . 

ارکان عقد هبه

مرسوم است که برای بررسی کردن عقود ، ابتدا ارکان آن عقد را مورد بررسی قرار می دهند . با این امر ، می توانیم اطلاعات بهتری راجع به آن عقد بدست آوریم . مثلا در عقد هبه ، می توانیم سه رکن را مورد بررسی قرار بدهیم . ارکان عقد هبه عبارت است از :
واهب ؛ شخصی است که مالی را به طور رایگان به شخصی می بخشد .
متّهب ؛ عبارت است از کسی که به موجب عقد هبه مالی را به دست می آورد .
عین موهوبه ؛ عبارت است از مالی که به موجب عقد هبه به مالکیت دیگری در می آید . 

شرایط صحت عقد هبه

بر اساس مقررات قانونی عقد هبه در صورتی به طور صحیح واقع می شود و اثبات هبه، امکان پذیر است که متهب یا کسی که مال به او منتقل شده است ، عین موهوبه را قبض کند . قبض کردن یعنی اینکه مال را دریافت کند و به تصرف خودش درآورد . بر همین اساس ، عقد هبه در صورتی صحیح واقع شده است که مال به دست گیرنده برسد ؛ لذا در صورتی که مال به دست گیرنده نرسیده باشد ، هنوز عقد به طور تمام و کمال واقع نشده است و واهب یا کسی که مال را بخشیده است ، می تواند آن را پس بگیرد .

البته در هر زمانی هم که واهب بخواهد ، می تواند از هبه رجوع نماید . رجوع از هبه یعنی اینکه مالی را که بخشیده است پس بگیرد . در واقع از آن جهت که عقد هبه یک عقد جایز است ، واهب یا هبه کننده می تواند با شرایطی ، در دادگاه دعوای رجوع از هبه مطرح کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رجوع از هبه کلیک کنید .

برای مطالعه بیشتر درباره عقد هبه چیست در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد هبه چیست پاسخ دهند .