دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه صدور المثنی

گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه صدور المثنی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اقدامات بعد از مفقودی گواهینامه رانندگی، ثبت و اعلام مفقودی، در سایت گم شدن گواهینامه رانندگی و سپس، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10، جهت ثبت نام دریافت گواهینامه المثنی می باشد که برای این امر، متقاضی باید، مدارک هویتی و اطلاعات پستی خود را به همراه داشته باشد و امکان انجام آن، به صورت غیر حضوری، وجود ندارد.

 

گواهینامه رانندگی، سندی است که نشان دهنده مهارت و اجازه قانونی دارنده آن، برای هدایت خودرو و وسایل نقلیه بوده و در خصوص خودرو، به تناسب نوع ماشین، دارای انواع متفاوتی، نظیر گواهینامه پایه یک، پایه دو، پایه سه و ویژه است و هنگام رانندگی با وسایل نقلیه، باید، همراه فرد باشد.

با توجه به ضرورت همراه داشتن گواهینامه رانندگی، مفقودی آن می تواند، فرد را با مشکلات قانونی، مواجه نماید و به همین علت، به محض مفقودی، فرد باید، گم شدن آن را از طریق سایت گم شدن گواهینامه رانندگی، اعلام کرده و از طریق اینترنتی، درخواست صدور گواهینامه المثنی را داشته باشد که نحوه و مراحل ویژه ای دارد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، در خصوص اقدامات بعد از مفقودی گواهینامه رانندگی، سایت اعلام گم شدن گواهینامه و نحوه اعلام مفقودی آن، از طریق اینترنت، صحبت کرده؛ پیگیری گم شدن آن از طریق پست یافته و نحوه استعلام شماره گواهینامه مفقودی با کد ملی را توضیح داده؛ سامانه گواهینامه المثنی، نحوه ثبت نام، صدور و دریافت آن در سال 1401 به صورت حضوری و اینترنتی را بررسی کرده و درباره مدارک لازم برای گواهینامه المثنی، هزینه آن، نحوه پیگیری آن با کد ملی و کد مرسوله، توضیح دهیم.

در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی چه باید کرد

گواهینامه رانندگی که دارای انواع مخصوص به خود می باشد، یک سند مهم، برای اثبات مهارت و اجازه قانونی راندن وسایل نقلیه مختلف، توسط دارنده آن است و مفقود شدن آن می تواند، فرد را با دردسرهای جدی و مسائلی نظیر سوء استفاده و یا جعل، مواجه کند.

از این رو، ضروری است که مطلع بود، در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی چه باید کرد. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره اقدامات قانونی پس از گم شدن گواهینامه رانندگی توضیح دهیم که به شرح زیر می باشند:

در ابتدا، بهتر است فرد، به سامانه پست یافته، به آدرس postyafteh.post.ir، مراجعه کرده و در قسمت جست و جوی پیدا شده ها، نسبت به پیگیری گواهینامه مفقودی خود، اقدام نماید؛ چراکه در بسیاری موارد، یابنده گواهینامه، آن را به اداره پست، تحویل می دهد یا در صندوق های پست می اندازد. در غیر این صورت، از قسمت ثبت مفقودی، نسبت به اعلام گم شدن گواهینامه، اقدام کند.

در مرحله دوم، فرد باید، سریعا، به دفاتر پلیس +10، مراجعه کرده و درخواست صدور گواهینامه المثنی را داشته باشد و در قسمت ذکر علت درخواست صدور المثنی، مفقودی یا گم شدن گواهینامه را درج نماید.

آگهی در روزنامه رسمی، مبنی بر مفقودی گواهینامه نیز، یکی دیگر از اقداماتی است که فرد می تواند، بعد از گم شدن گواهینامه خود، انجام دهد و از خود، در خصوص سوء استفاده های احتمالی از گواهینامه مفقودی، سلب مسئولیت نماید. 

سایت اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی

پس از توضیح در خصوص اقدامات بعد از مفقودی گواهینامه، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره سایت گم شدن گواهینامه رانندگی، صحبت کرده و به معرفی امکانات آن بپردازیم؛ سپس، در قسمت بعدی، نحوه اعلام مفقودی گواهینامه از طریق اینترنت را بررسی کنیم.

 

سایت گم شدن گواهینامه رانندگی، در حال حاضر، سایت پست یافته، به آدرس postyafteh.post.ir می باشد و متقاضیان ثبت مفقودی گواهینامه باید، به آدرس فوق الذکر، مراجعه کرده و نسبت به اعلام مفقودی گواهینامه خود، اقدام کنند.

 

از دیگر امکانات سایت پست یافته یا سایت اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی، می توان به جست و جوی پیدا شده ها و پیگیری درخواست، اشاره کرد که تمامی این امکانات، با مراجعه به آدرس فوق الذکر، در اختیار متقاضیان آن، خواهد بود. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام نمره منفی گواهینامه، می توانند از طریق لینک زیر، اقدام کنند.

اعلام مفقودی گواهینامه از طریق اینترنت

یکی از سوالات رایج افراد، در زمانی که گواهینامه خود را گم می کنند، مبنی بر این است که آیا اعلام مفقودی گواهینامه از طریق اینترنت، امکان پذیر است یا خیر و در صورت امکان، نحوه آن، چگونه می باشد؟ از آنجا که پاسخ پرسش مطروحه، مثبت است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه اعلام مفقودی گواهینامه از طریق اینترنت، توضیح دهیم که مطابق مراحل زیر است: 

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سایت پست یافته، یعنی postyafteh.post.ir را، در مرورگر خود، جست و جو نموده تا به صفحه ای همانند صفحه زیر، هدایت شود و سپس، گزینه ثبت مفقودی را انتخاب کند.

 

سایت گم شدن گواهینامه رانندگی

 

در این مرحله، فرد باید، از لیست نمایش داده شده، نوع مدرک خود را که گواهینامه می باشد، انتخاب نماید. در صورتی که شخص، گواهینامه موتور سیکلت خود را گم کرده، باید، سایر مدارک موتور را انتخاب کند.

 

 اعلام مفقودی گواهینامه رانندگی از طریق اینترنت

 

در این گام، متقاضی باید، اطلاعات مورد نیاز، نظیر اطلاعات هویتی و شماره همراه خود را وارد کرده و پس از درج کد امنیتی در کادر مربوطه، بر روی دکمه ثبت، کلیک نماید.

 

 درخواست المثنی گواهینامه مفقودی

 

در ادامه، در خصوص نحوه پیگیری گم شدن گواهینامه، از طریق سایت پست یافته که وابسته به پست جمهوری اسلامی ایران است، توضیح خواهیم داد و در این باره که چه اطلاعاتی، برای انجام این امر، مورد نیاز است، صحبت خواهیم کرد.

 

پیگیری گم شدن گواهینامه از طریق پست یافته

یکی از روش هایی که می توان، اقدام به پیگیری گواهینامه گم شده نمود، پیگیری آن، از طریق سایت پست یافته است؛ چراکه در بسیاری موارد، همانطور که در تیتر یک مقاله نیز گفتیم، یابندگان گواهینامه مفقودی، آن را به ادارات پست، تحویل می دهند. لذا، در زیر، نحوه پیگیری گواهینامه مفقودی از طریق اینترنت و سایت پست یافته را ضمن یک راهنمای تصویری، ارائه خواهیم کرد:

برای ورود به سایت پست یافته، ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه، یعنی postyafteh.post.ir را در مرورگر خود، جست و جو نماید و پس از ورود به سایت، یکی از سه گزینه، جستجو با کد ملی، جستجو با مشخصات فردی یا جستجو با پلاک را انتخاب کند و با وارد کردن اطلاعات لازم، نسبت به جست و جوی گواهینامه خود، در بخش پیدا شده ها، اقدام نماید. ما به عنوان مثال، گزینه جست وجو با کد ملی را انتخاب کردیم.

 

 سایت اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی

 

در این مرحله، متقاضی باید، کد ملی خود را وارد کرده و پس از انتخاب نوع مدرک، بر روی گزینه جستجو، کلیک نماید.

 

سایت گم شدن گواهینامه رانندگی

 

یکی از مدارک لازم برای امتحان گواهینامه رانندگی، داشتن کاردکس صادره از مراکز آموزش رانندگی و برگزار کننده امتحان گواهینامه رانندگی می باشد که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مدرک و تفاوت آن با کارتکس، می توانند نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

 

استعلام شماره گواهینامه مفقودی با کد ملی

با توجه به اینکه برای درخواست صدور گواهینامه المثنی، در صورت مفقودی آن، نیاز به شماره گواهینامه گم شده می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره نحوه استعلام شماره گواهینامه مفقودی با کد ملی، توضیح دهیم که به یکی از شیوه های زیر، قابل انجام است: 

اولین شیوه، مراجعه متقاضی، به پلیس +10 می باشد که در این مراجعه، فرد باید، کد ملی خود را به همراه مدارک هویتی، به مسئول مربوطه در مرکز پلیس +10 تحویل دهد و مسئول مربوطه، پس از استعلام، شماره گواهینامه مفقودی را تحویل فرد، خواهد داد. 

شیوه دوم، بدین صورت خواهد بود که متقاضی باید، به مرکز راهور ناجا، مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی و شماره ملی خود، درخواست خود، مبنی بر دریافت شماره گواهینامه مفقودی را اعلام دارد. شایان ذکر است، این مراکز، می توانند، اقدام به صدور تائیدیه ای برای شماره گواهینامه مفقود شده، ارائه شده نمایند که در تمامی ادارات، معتبر است.

 

سامانه گواهینامه المثنی

همانطور که در قسمت ابتدایی و تیتر اول مقاله توضیح دادیم، در صورتی که فرد، گواهینامه خود را گم کند، باید هرچه سریع تر، نسبت به دریافت گواهینامه المثنی خود، اقدام کرده و در بخش علت صدور گواهینامه المثنی، علت صدور را مفقودی، درج نماید تا از مسئولیت سوء استفاده های احتمالی بعدی، پیشگیری کند.

پرسشی که این بین مطرح می گردد، این است که سامانه صدور گواهینامه المثنی چیست و متقاضیان صادر شدن گواهینامه المثنی، باید به چه سایت و سامانه ای، مراجعه کرده و درخواست صدور گواهینامه مجدد را داشته باشند؟

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، در حال حاضر، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور گواهینامه المثنی، وجود ندارد و تنها شیوه و روش صدور گواهینامه المثنی، مراجعه حضوری، به مراکز پلیس +10، ارائه مدارک لازم، پرداخت هزینه های مورد نیاز و پر کردن فرم درخواست صدور گواهینامه المثنی می باشد که در ادامه، تمامی این موارد و مراحل را به تفصیل، توضیح خواهیم داد.

 

نحوه ثبت نام، صدور و دریافت گواهینامه المثنی 1401

همانطور که در قسمت قبلی مقاله توضیح دادیم، در حال حاضر، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت نام صدور گواهینامه المثنی، وجود ندارد و بنابراین، متقاضیان صدور گواهینامه المثنی، برای ثبت نام، صدور و سپس، دریافت این گواهینامه در سال ۱۴۰۱، باید، از طریق مراجعه حضوری اقدام کنند.

مرجع مراجعه حضوری، برای ثبت نام، صدور و دریافت گواهینامه المثنی 1401، دفاتر پلیس +10 هستند که متقاضی باید، با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت نام، نظیر مدارک هویتی، به یکی از این دفاتر مراجعه کرده و فرم درخواست صدور گواهینامه المثنی را تکمیل نماید.

سپس، این مراکز، مدارک و درخواست فرد را مورد بررسی قرار داده، فیش هزینه صدور گواهینامه المثنی را صادر کرده و تحویل متقاضی می دهند. بعد از واریز هزینه ها، صدور گواهینامه المثنی فرد، در دستور کار قرار خواهد گرفت و ظرف 30 الی 40 روز کاری، به آدرس پستی وی، ارسال خواهد شد. 

 

درخواست گواهینامه المثنی اینترنتی و غیر حضوری

درخواست گواهینامه المثنی اینترنتی و غیر حضوری چگونه است؟ این پرسشی است که اغلب افرادی که گواهینامه آن ها، مفقود شده، مطرح می نمایند، لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم این پرسش را بررسی کرده و به آن، پاسخ دهیم.

همانطور که در تیتر های قبلی مقاله گفتیم، درخواست گواهینامه المثنی، به صورت مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 می باشد و در حال حاضر، سامانه اینترنتی بخصوصی برای درخواست صدور آن، طراحی و راه اندازی نشده است.

لذا، در پاسخ به پرسش مطروحه، مبنی بر اینکه درخواست گواهینامه المثنی از طریق اینترنت و به صورت غیر حضوری، چگونه است؟ باید گفت، در حال حاضر، امکان درخواست صدور مجدد گواهینامه از طریق اینترنت، وجود ندارد و تنها راه ثبت درخواست صدور، مراجعه به مراکز پلیس +10، ارائه مدارک و پرداخت هزینه های لازم، در این خصوص می باشد. در ادامه مقاله، قصد داریم در خصوص مدارک لازم برای صدور گواهی نامه رانندگی المثنی، توضیح دهیم.

 

مدارک لازم برای صدور گواهی نامه رانندگی المثنی

با توجه به اینکه امکان صدور گواهینامه المثنی، صرفا در صورت ارائه مدارک لازم برای انجام این امر، امکان پذیر می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، مدارک لازم برای صدور گواهینامه رانندگی المثنی را مورد بررسی قرار دهیم که به شرح زیر می باشد:

مدارک هویتی، از قرار اصل یا کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی (شایان ذکر است که افرادی که تا کنون، اقدام به ثبت نام و دریافت کارت ملی ننموده اند، باید، ابتدا نسبت به ثبت نام کارت ملی هوشمند، اقدام کرده و کپی برابر اصل رسید ثبت نام خود را به جای کارت ملی، ارائه دهند.)

مدارک مربوط به تعیین گروه خونی، فیش واریز هزینه های صدور گواهینامه المثنی و ارائه استعلام های لازم از پلیس راهنمایی رانندگی.

اطلاعات پستی صحیح و در دسترس؛ چراکه پس از ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی، گواهینامه فرد، ظرف 30 الی 40 روز کاری، به آدرس پستی که فرد، حین ثبت نام، ارائه نموده، ارسال خواهد شد و بدیهی است که در صورت نامعتبر بودن اطلاعات پستی، گواهینامه صادره، به اداره پست، مرجوع می گردد. شایان ذکر است که در گذشته، ارائه عکس سه در چهار نیز ضروری بود که امروزه، به دلیل تجهیز دفاتر پلیس +10، از فرد، عکس بیومتریک، گرفته خواهد شد.

 

هزینه صدور گواهینامه رانندگی المثنی

صدور گواهینامه المثنی، رایگان نبوده و متقاضی باید، پس از ثبت درخواست خود برای صدور و ارائه مدارک لازم این امر، نسبت به پرداخت هزینه های مربوط به صدور گواهینامه رانندگی المثنی، اقدام کند؛ چراکه در این صورت، حتی با طی کردن تمامی مراحل، درخواست فرد، رسیدگی نشده و گواهینامه جدید، برای وی، صادر نخواهد شد.

هزینه صدور گواهینامه رانندگی المثنی، سالانه، توسط دولت، تعیین و طی یک بخشنامه، به مراجع ذی صلاح، ارسال می گردد. در حال حاضر، یعنی در سال 1401، هزینه صدور گواهینامه المثنی، مبلغی در حدود 200 تا 210 هزار تومان می باشد.

شایان ذکر است، هزینه، باید در روز درخواست صدور گواهینامه، در دفاتر پلیس +10، پرداخت گردد. با توجه به اینکه جعل گواهینامه رانندگی، جرم بوده و برای مرتکب، مجازات در پی خواهد داشت، علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

 

پیگیری صدور گواهینامه المثنی با کد ملی

پس از ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی، شخص باید، منتظر بماند تا گواهینامه، برای وی، ارسال گردد. در صورتی که متقاضی، تمایل به پیگیری وضعیت صدور گواهینامه المثنی خود داشته باشد، می تواند، از طریق اینترنت و با کمک کد ملی خود، نسبت به این امر، اقدام کند که نحوه انجام آن، مطابق مراحل زیر است:

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا، به نشانی najatracking.post.ir را در مرورگر خود، جست و جو نماید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود و نوع سند خود را گواهینامه انتخاب نماید.

 

 اعلام مفقودی گواهینامه رانندگی از طریق اینترنت

 

در این بخش، فرد باید، کد ملی خود را وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، بر روی گزینه جستجو، کلیک کند.

 

 درخواست المثنی گواهینامه مفقودی

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری گواهینامه می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید، با همین عنوان آمده است، اقدام نمایند. در ادامه، درباره پیگیری گواهینامه با کد مرسوله پستی، توضیح خواهیم داد.

 

پیگیری گواهینامه المثنی با کد رهگیری مرسوله پستی

یکی از شیوه های پیگیری گواهینامه رانندگی المثنی، پیگیری آن، با کد رهگیری مرسوله پستی می باشد که این امر، از طریق اینترنت و از طریق پیامک، امکان پذیر خواهد بود و در این بخش، به توضیح آن، خواهیم پرداخت که مطابق مراحل زیر می باشد: 

 پیگیری گواهی نامه رانندگی با کد مرسوله پستی، از طریق اینترنت

برای پیگیری گواهینامه رانندگی با کد مرسوله پستی و از طریق اینترنت، متقاضی باید، آدرس سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست، یعنی tracking.post.ir را در مرورگر خود، جستجو نماید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود و با وارد کردن کد مرسوله خود، از وضعیت گواهینامه ارسالی، آگاه گردد.

 

سایت اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی

 

 پیگیری گواهی نامه رانندگی با کد مرسوله پستی، از طریق پیامک

برای پیگیری گواهینامه رانندگی با کد مرسوله پستی، از طریق پیامک، متقاضی باید، با افزودن حرف R به ابتدای کد مرسوله خود، آن را به سرشماره پیامکی 2000441، ارسال کند تا اطلاعات وضعیت ارسال گواهینامه، برای وی، فرستاده شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی و درخواست المثنی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اعلام گم شدن گواهینامه رانندگی و درخواست المثنی پاسخ دهند.