دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / تعهد نامه همسر

تعهد نامه همسر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

تنظیم تعهدنامه اخلاقی همسر ، در مواردی کاربرد دارد که زن یا شوهر ، قصد داشته باشند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تکمیل فرم مربوطه ، یک نمونه متن تعهدنامه اخلاقی همسر تنظیم نموده تا به موجب آن ، تعهد نمایند که اقداماتی را در رابطه با طرف مقابل ، انجام داده یا از انجام اعمالی ، خودداری نمایند که تعهد شوهر یا تعهد زن ، ممکن است ضمانت های اجرایی نیز داشته باشد .

 

اصل بر این است که زوجین ، به تعهدات اخلاقی خود ، پایبند بمانند ؛ بی آنکه نیازی به ثبت این تعهدات در جای خاصی باشد . با این حال ، از آن جهت که ممکن است طرفین ، قصد داشته باشند نسبت به پایبندی به این تعهدات ، اطمینان حاصل نمایند ، این امکان پیش بینی شده است که تعهدنامه اخلاقی همسر را در دفاتر اسناد رسمی ، به ثبت رسانید .

تعهدنامه های اخلاقی همسر ، ممکن است از سوی هر کدام از زوجین ، اعم از زن یا شوهر ، ارائه شده و در خصوص موضوعات مختلفی نیز ، تنظیم گردند . همچنین ، از آن جهت که ارائه چنین تعهداتی ، عواقب حقوقی خاصی در پی خواهد داشت ، آشنایی با نحوه تنظیم تعهدنامه زن و تعهدنامه مرد یا شوهر در محضر و نکات حقوقی مربوط به آن ، برای هر یک از زوجین ، پر اهمیت است .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که تعهدنامه اخلاقی همسر اعم از زن یا شوهر چیست و تنظیم آن ، چه عواقبی دارد . سپس ، هزینه و متن تعهدنامه اخلاقی مرد به زن یا بالعکس را توضیح داده و یک نمونه متن تعهد نامه ترک اعتیاد را ارائه خواهیم نمود . در خاتمه نیز ، فرم تعهدنامه اخلاقی شوهر را برای دانلود ، ارائه خواهیم کرد .

تعهد نامه اخلاقی همسر چیست

الزامات ناشی از زندگی زناشویی ، تا حد زیادی ، اخلاقی است ؛ به این معنا که اخلاق ، سبب پایبندی طرفین ، به مفاد تعهدات شرعی ، قانونی و عرفی خواهد شد ؛ فلذا زیر پا گذاشتن برخی از این تعهدات ، ضمانت اجرای حقوقی نداشته و اصولا ، جرم ، محسوب نمی شود . با این حال ، گاهی ، در صورت نقض چنین تعهداتی ، زوجین ، برای اطمینان از اینکه تعهدات ، توسط طرف مقابل ، به صورت دقیق ، اجرا می شوند ، اقدام به اخذ تعهد نامه اخلاقی از همسر می نمایند .

لذا در پاسخ به این سوال که تعهد نامه اخلاقی همسر چیست ، باید گفت که هر کدام از زوجین ، اعم از زن یا شوهر ، می توانند به صورت رسمی ، تعهد نامه اخلاقی از همسر خود اخذ نمایند تا به واسطه آن ، طرف مقابل ، به لحاظ حقوقی نیز ، به یک سری از تعهدات اخلاقی ، پایبند شده و به این واسطه ، نتواند از تعهدات قراردادی خود ، امتناع نماید .

در این حالت ، شوهر یا زن ، متعهد می شود که موارد مذکور در تعهد نامه زوجین را بی چون و چرا ، انجام داده و از آن ، سرپیچی نکند . در غیر این صورت ، ممکن است که در صورت سرپیچی از تعهد زن یا تعهد مرد ، ضمانت های اجرایی ذکر شده در متن تعهدنامه اخلاقی همسر ، در خصوص وی ، اعمال گردد که بسته به موضوع تعهدنامه مرد و زن ، این ضمانت های اجرایی ، متفاوت است .

عواقب تعهد محضری اخلاقی همسر

گاهی ، در پی بروز مشکلات خانوادگی میان زوجین ، از قبیل خیانت ، ممکن است که یکی از زوجین ، قصد داشته باشد از همسر خود ، تعهد محضری اخلاقی اخذ نماید تا به این ترتیب ، طرف مقابل را به مفاد تعهدات اخلاقی خود ، یعنی وفاداری به همسر ، الزام نماید . در این حالت ، ممکن است این سوال مطرح شود که عواقب تعهدنامه محضری اخلاقی همسر چیست و در صورتی که متعهد ، قصد داشته باشد با مراجعه به محضر ، یک نمونه متن تعهد نامه اخلاقی همسر امضا نماید ، به چه نکاتی باید توجه داشته باشد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا تعهد محضری اخلاقی همسر ، یک اثر حقوقی مهم دارد و آن هم این است که شخص متعهد ، علی الاصول ، می بایست به تعهدات مورد پذیرش در آن سند ، پایبند بماند . لکن در صورتی که مجددا تعهدات مندرج در سند تعهدنامه ، زیر پا گذاشته شود ، ضمانت اجرای کیفری یا حقوقی خاصی متوجه فرد نخواهد شد .

مگر اینکه در متن تعهد محضری اخلاقی همسر ، ضمانت اجرای تخلف از متن تعهدنامه ، مورد پیش بینی قرار گرفته باشد . مثلا ، در صورتی که زن ، متوجه برقراری رابطه نامشروع توسط شوهر شده باشد ، می تواند در متن تعهدنامه اخلاقی محضری ، وی را به وفاداری ، ملزم نماید ؛ اما باید توجه داشت که این امر ، به هیچ وجه جلوی خیانت مجدد مرد را نمی گیرد .

بلکه اگر زن ، حین تنظیم تعهدنامه اخلاقی محضری ، شرط کرده باشد که در صورت خیانت مجدد مرد ، وی حق طلاق خواهد داشت ، در این صورت ، عواقب تعهد زن یا تعهد مرد ، آن است که اگر شوهر ، دوباره مرتکب رابطه نامشروع بشود ، زوجه ، وکالت و حق طلاق خواهد داشت .

البته ، حین تنظیم تعهدنامه اخلاقی همسر ، این نکته را باید مد نظر قرار داد که مفاد تعهد نامه زن و مرد ، حاوی اقراری بر علیه خود متعهد نباشد ؛ چرا که این امر ، عواقب حقوقی خاصی دارد . به عنوان نمونه ، اگر مرد ، در زمان تنظیم تعهد اخلاقی ، اقرار بر ارتکاب زنا یا رابطه نامشروع کند ، ممکن است در صورت نقض آن تعهد ، بعدها زن بتواند به استناد این تعهد محضری ، علیه مرد ، شکایت کیفری مطرح نماید .

هزینه تعهد نامه اخلاقی مرد و زن

تعهد اخلاقی مرد به زن و یا تعهد اخلاقی زن به مرد ، ممکن است به دو صورت ارائه شود . در روش اول ، زن و شوهر ، تعهدنامه اخلاقی خود را بر روی یک برگه عادی و به صورت دستنویس ، تنظیم می کنند و در صورت لزوم ، علاوه بر زن و مرد ، شهودی نیز ، ذیل آن را امضا می کنند . این سند ، نوعی سند عادی محسوب می شود . اما باید توجه داشت که در صورت مفقود شدن این سند عادی ، دیگر نمی توان به آن استناد نمود .

به همین دلیل ، بسیاری از افراد ، برای تنظیم متن تعهد زن و شوهر ، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند تا فرم تعهدنامه محضری را تکمیل نمایند . در این صورت ، سند تنظیم شده در این دفاتر ، نوعی سند رسمی محسوب می شود که نمی توان آن را انکار نموده یا نسبت به آن ، اظهار تردید نمود .

اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد ، آن است که تنظیم تعهدنامه اخلاقی محضری مرد و زن در دفترخانه ، نیازمند پرداخت هزینه می باشد که این هزینه ، بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در همان سال ، محاسبه می شود . لذا برای اطلاع از هزینه تعهد نامه اخلاقی مرد و زن ، باید به نرخ جدول اعلام شده برای همان سال ، مراجعه نمود که در سال 1401 ، هزینه تعهد نامه اخلاقی مرد و زن ، مبلغ یکصد هزار تومان می باشد .

 

متن تعهد نامه اخلاقی زن به مرد

ممکن است در شرایط مختلفی ، زن ، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و اقدام به ارائه تعهد اخلاقی محضری نماید . به عنوان نمونه ، در پی بروز جرم خیانت زن شوهردار ، ممکن است برای جلوگیری از طلاق ، طرفین ، تصمیم بگیرند تا با مراجعه به محضر ، یک تعهد نامه اخلاقی زن تنظیم نمایند تا به این ترتیب ، کانون خانوادگی ، همچنان حفظ گردد .

در چنین شرایطی ، زن ، می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ، مفاد تعهدات خود را به صورت محضری ، به ثبت رساند و در صورت لزوم ، یک ضمانت اجرا نیز ، در آن قید شود تا در صورت ارتکاب مجدد خیانت ، شوهر بتواند مورد مذکور در تعهدنامه زن را عملیاتی نماید . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم برای آشنایی بیشتر مخاطبین محترم ، یک نمونه متن تعهدنامه اخلاقی زن به مرد را ارائه نماییم .

 

اینجانب ....................... فرزند ...................... به شماره شناسنامه ......................... ، اعلام می دارم که علی رغم علاقه قلبی به همسر و فرزندانم ، متاسفانه مرتکب یک بار خیانت به همسرم شده ام . لذا در کمال پشیمانی ، تعهد می نمایم که دیگر این عمل ناپسند را انجام نداده و در صورتی که خلاف این موضوع رفتار نمایم ، شوهرم حق خواهند داشت به هر نحو که صلاح دانسته ، عمل نموده و حضانت فرزندان را به عهده بگیرند .

 

دانلود متن تعهد نامه اخلاقی زن به مرد
  • متن تعهد نامه اخلاقی زن به مرد
  • حجم فایل: 208KB
  • منبع: دینا

 

پس از اینکه تعهدنامه اخلاقی زن به شوهر تنظیم شد ، در صورت تخلف از مفاد تعهد زن ، شوهر می تواند به استناد آن ، شرط مذکور در تعهد نامه را به مورد اجرا گذارد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات این موضوع ، می توانید مقاله زیر را نیز ، مطالعه نمایید .

 

نمونه متن تعهد نامه ترک اعتیاد

تعهدات اخلاقی زوجین ، محدود به موارد خاصی نمی باشد ؛ با این حال ، هنوز هم یکی از پر کاربردترین موارد تنظیم تعهدنامه اخلاقی ، تعهد بر ترک اعتیاد از جانب شوهر می باشد . باید دانست که یکی از مواردی که ممکن است به زن ، حق طلاق بدهد ، اعتیاد مرد می باشد ؛ به حدی که زندگی خانوادگی را دچار خدشه کند .

به همین دلیل ، قبل از اینکه زن ، به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست طلاق بدهد ، می تواند برای یک بار ، به شوهر خود فرصت داده و از وی ، تعهدنامه اخلاقی شوهر مبنی بر ترک اعتیاد اخذ نماید و ضمن آن ، شرط کند که در صورتی که مرد ، به تعهدات خود پایبندی نشان نداد ، از وی جدا شود . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه متن تعهدنامه ترک اعتیاد از جانب شوهر را نیز ، ارائه نماییم .

 

بسمه تعالی

اینجانب ........................ ، فرزند .................. ، به شماره شناسنامه ................ ، ضمن اظهار ندامت نسبت به رفتار گذشته خود ، در کمال صحت و سلامت عقل ، رسما تعهد می نمایم که اقدامات لازم جهت ترک وابستگی به مواد مخدر را انجام داده و نسبت به همسر و فرزندانم ، با حسن معاشرت کامل رفتار نمایم . در غیر این صورت ، زوجه می تواند در قبال عدم انجام این تعهد ، به نحوی که صلاح می داند ، عمل نموده و به استناد وکالت بلاعزل در طلاق ، خود را مطلقه کرده و حضانت فرزندان را نیز ، به عهده گیرد .

 

 

دانلود متن تعهد نامه ترک اعتیاد
  • متن تعهد نامه ترک اعتیاد
  • حجم فایل: 416KB
  • منبع: دینا

 

در صورتی که زوج ، از عمل کردن به مفاد تعهد خود امتناع نماید ، زوجه می تواند ضمانت اجرای مندرج در متن تعهد نامه مرد را به مورد اجرا گذارد . پیشنهاد می شود در تکمیل این موضوع ، مقاله زیر را نیز ، مطالعه نمایید .

 

فرم تعهد نامه اخلاقی شوهر

زمانی که زوجین ، قصد دارند یک نمونه متن تعهد نامه اخلاقی زن یا شوهر تنظیم نمایند ، می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی ، مراجعه و با اخذ نوبت ، در موعد مقرر ، در آن محل حاضر شوند . سپس ، با ارائه مدارک هویتی و نیز ، پرداخت هزینه ها مطابق تعرفه ، می توانند مفاد تعهدات اخلاقی مرد یا زن را بر روی فرم تعهد نامه اخلاقی همسر ، نگارش و ذیل آن را امضا نمایند .

بنابراین ، برای تنظیم تعهدنامه اخلاقی از طرف زن یا شوهر ، کافی است به این دفاتر مراجعه و مطابق نمونه فرم موجود در این دفاتر ، تعهد نامه اخلاقی همسر را تنظیم نمود . در همین راستا ، قصد داریم علاوه بر موارد پیش گفته ، یک نمونه فرم تعهد نامه اخلاقی شوهر  را نیز ، ارائه نماییم که فایل pdf آن نیز ، برای دانلود ، در ادامه قرار گرفته است .

 

بسمه تعالی

جناب آقای .......................... در تاریخ .................................. در دفترخانه شماره ....................... حاضر گردیده و ضمن اظهار ندامت نسبت به رفتار گذشته خود ، در کمال صحت و سلامت عقل ، تعهد دادند که دیگر اقدام به ضرب و شتم ، کتک زدن و یا توهین به همسر خود نخواهند نمود و از این به بعد ، نسبت به ایشان ، با حسن معاشرت رفتار خواهند نمود و در غیر این صورت ، زوجه می تواند اقدامات لازم را از طریق مراجع قضایی ، انجام داده و علیه ایشان ، شکایت کیفری مطرح نماید .

 

دانلود فرم تعهد نامه اخلاقی شوهر
  • فرم تعهد نامه اخلاقی شوهر
  • حجم فایل: 416KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تنظیم متن تعهد نامه اخلاقی همسر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تنظیم متن تعهد نامه اخلاقی همسر پاسخ دهند .