دینا / خانواده / طلاق / شرایط رجوع در طلاق رجعی

شرایط رجوع در طلاق رجعی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

رجوع در طلاق رجعی، به این معنا است که پس از جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه، مرد در مدت عده، به هر نحوی، پشیمانی و اراده خود بر بازگشت به زندگی با همسرش را به وی، اظهار دارد که از شرایط رجوع در طلاق رجعی، اظهار اراده بر بازگشت، توسط مرد، در مدت عده طلاق، می باشد.

 

قانون گذار، طلاق را به عنوان راهی برای پایان دادن به عقد نکاح دائم، توسط زوجین در نظر گرفته و برای آن، انواعی پیش بینی نموده اما با این وجود، حفظ کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، همواره مدنظر قانونگذار بوده است.

 

به همین مناسبت، در مواردی که طلاق از نوع رجعی است، مرد می تواند با رعایت شرایطی، بدون نیاز به ازدواج مجدد و جاری شدن صیغه محرمیت، به زندگی مشترک با همسر سابق خود برگردد و همین امر، ضرورت اطلاع از اینکه شرایط رجوع در طلاق رجعی چیست را ایجاب می نماید.

 

از این رو در مقاله حاضر، قصد داریم پس از توضیح در خصوص مفهوم رجوع در طلاق رجعی، شرایط بازگشت و پشیمانی از این طلاق را مورد بررسی قرار داده و در آخر نیز به پرسش آیا در طلاق رجعی مرد می تواند ازدواج کند پاسخ دهیم. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله همراه ما باشند.

رجوع در طلاق رجعی چیست

در پاسخ به این پرسش که مقصود از بازگشت و رجوع در طلاق رجعی چیست، لازم به توضیح است که بر اساس قانون، یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی می باشد که در آن، مرد از حق طلاقی که دارد، استفاده نموده و با ثبت دادخواست، از دادگاه صالح، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را دارد.

 

طلاق رجعی، در مقابل طلاق بائن قرار داشته و بر اساس ماده 1148 قانون مدنی، "در طلاق رجعی، برای شوهر، در مدت عده، حق رجوع است." بنابراین، در طول مدت عده، مرد می تواند از طلاق رجوع کند؛ به این نوع طلاق که به درخواست مرد بوده و در آن، حق پشیمانی و بازگشت به همسر خود در مدت عده را دارد، طلاق رجعی گفته می شود.

 

برخلاف طلاق رجعی، طلاق بائن بوده که در طلاق بائن، مرد، حق رجوع و اظهار پشیمانی و بازگشت به زن را بعد از طلاق، نخواهد داشت؛ مگر در موارد بخصوص، نظیر اینکه در طلاق خلع بائن، زن، از فدیه یا بذل خود، در مدت عده، رجوع نماید که در این صورت، حق رجوع از طلاق نیز برای مرد، ایجاد خواهد شد و در صورت تمایل، می تواند از طلاق، رجوع کند.

 

پس از ذکر مقدمات بالا، می توان گفت که مقصود از رجوع در طلاق، به معنای اظهار اراده مرد به بازگشت به زندگی مشترک با همسر می باشد، آن هم پس از اینکه حکم طلاق، در دادگاه صادر شده و صیغه طلاق، در محضر جاری گردیده است و شایان ذکر می باشد که این رجوع، صرفا در مدت عده، امکان پذیر است.

 

رجوع در طلاق رجعی، به این معنا است که پس از صدور حکم طلاق و پس از اینکه در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، صیغه طلاق جاری شد، مرد، در مدت عده، به هر نحوی، پشیمانی و اراده خود بر بازگشت به زندگی با همسرش را به وی، اظهار دارد که در این صورت، زن و مرد، بدون نیاز به جاری شدن صیغه محرمیت، مجددا به زوجیت یکدیگر در خواهند آمد و مرد ملزم است که این رجوع را به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، اطلاع دهد.

 

ذکر این نکته مهم، ضروری است که؛ صرف اظهار پشیمانی و تمایل به بازگشت از طرف مرد، برای محرمیت مجدد زوجین، کافی است و قبول یا عدم قبول زن، در پذیرش رجوع مرد در طلاق رجعی، تاثیری در این امر، نخواهد داشت.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چیستی رجوع از طلاق، می توانند نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند. در ادامه مقاله، قصد داریم در این خصوص که شرایط رجوع در طلاق رجعی چیست​ و تحت چه شرایطی، پشیمانی و بازگشت در طلاق رجعی، ممکن است، توضیح دهیم.

شرایط رجوع در طلاق رجعی

شرایط رجوع در طلاق رجعی چیست؟ این پرسش اغلب مردانی است که پس از جاری شدن صیغه طلاق رجعی، قصد بازگشت به زندگی مشترک با همسر سابق خود را دارند. لذا، در این بخش، توضیح خواهیم داد که شرایط رجوع در طلاق رجعی چیست. این شرایط، عبارتند از:

 

اولا، رجوع از طلاق رجعی، صرفا به خواست و اراده مرد صورت می پذیرد و در این میان، تمایل زن به بازگشت یا عدم پذیرش بازگشت و رجوع مرد، موثر نمی باشد؛ پس حتما، مرد باید اظهار اراده بر رجوع از طلاق نماید.

 

دوما ، رجوع از طلاق رجعی از سوی مرد، با هر گفتار یا عملی که نشانگر قصد رجوع و بازگشت از طلاق باشد، قابل انجام خواهد بود؛ مانند اینکه مرد کلامی محبت آمیز نسبت به همسر به کار ببرد که نشانگر قصد او بر ادامه زندگی باشد، یا همسر را لمس کرده و بگوید که قصد رجوع از طلاق را دارد یا به صراحت، اراده خود بر بازگشت را اعلام کند. 

 

سوما اینکه رجوع از طلاق رجعی، صرفا در طول مدت زمان عده طلاق رجعی امکان پذیر است؛ لذا اگر زن و مرد، بعد از پایان مدت عده طلاق رجعی بخواهند با هم زندگی کنند، چون مدت عده به پایان رسیده است، مجددا باید به محضر مراجعه کرده تا صیغه محرمیت برای آن ها، خوانده شود و عقد دائمی آن ها، ثبت گردد.

 

نهایتا ذکر این نکته ضروری است که در رجوع از طلاق رجعی، نیازی به خواندن صیغه محرمیت مجدد و ثبت نکاح دائم در محضر نمی باشد و صرف اعلام رجوع در مدت عده، موجب محرمیت می گردد، اما بر اساس قانون، رجوع از طلاق، بایستی حتما به ثبت برسد؛ قانونگذار، مردان را موظف کرده است که ظرف یک ماه از تاریخ رجوع، اقدام به ثبت آن نمایند و در غیر این صورت، ممکن است به علت عدم ثبت رجوع از طلاق، مجازات شوند.

آیا در طلاق رجعی مرد می تواند ازدواج کند

پیش از این در خصوص طلاق رجعی و شرایط رجوع در طلاق رجعی توضیحاتی ارائه شده است اکنون قصد داریم تا به بررسی این امر بپردازیم که آیا در طلاق رجعی مرد می تواند ازدواج کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که رابطه زوجین در عده طلاق رجعی کاملا شبیه به ایام زوجیت است.

 

بنابراین، در عده طلاق رجعی مرد در صورتی می تواند ازدواج مجدد نماید که از زوجه و یا از دادگاه اذن ازدواج مجدد داشته باشد در غیر این صورت مرد اجازه ازدواج مجدد در دوران عده را ندارد؛ اما در مقابل طلاق رجعی, در عده طلاق بائن اعم از خلع و مبارات مرد حق ازدواج مجدد را دارد و نیازی به اخذ اجازه از زوجه یا دادگاه نمی باشد.

 

حق ازدواج مجدد مرد در دوران عده طلاق یکی از مهمترین تفاوت های طلاق رجعی و بائن می باشد. علاوه بر مورد مذکور، طلاق بائن و رجعی تفاوت های دیگری نیز دارند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت طلاق رجعی و بائن مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط رجوع در طلاق رجعی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط رجوع در طلاق رجعی پاسخ دهند.