دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / نمونه قرارداد همکاری

نمونه قرارداد همکاری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری بدین نحو است که بخش ابتدایی، به بیان موضوع و مشخصات طرفین، بخش میانی، به تعیین حقوق و تعهدات آن ها و قسمت انتهایی، به نگارش تضمینات، موارد فسخ و... اختصاص می یابد. در این راستا، طرفین می توانند با مطالعه نمونه متن و نیز، نکات حقوقی آن، به نگارش قرارداد خود بپردازند.

 

مطابق ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌ اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. این قراردادها انواع مختلفی داشته و به دو قسم، عقود معین و نامعین تقسیم بندی می شوند که یکی از انواع عقود نامعین، قرارداد همکاری است.

به منظور نگارش یک قرارداد همکاری در هر کسب و کاری، لازم است که طرفین در ابتدا، با نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری آشنایی داشته و از نکات حقوقی آن اطلاع داشته باشند. همچنین، دانلود و مطالعه نمونه قراردادهای آماده در این زمینه، نیز می تواند به آشنایی هر چه بیشتر افراد با ساختار و بخش های مختلف قرارداد همکاری بیانجامد.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری چگونه می باشد؛ به بیان نکات حقوقی آن بپردازیم. سپس در انتها، امکان دانلود pdf متن نمونه قرارداد همکاری برای علاقمندان فراهم خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری

یکی از راه های قانونی که قانون گذار، برای افزایش رشد فعالیت کسب و کارها و هم چنین، رونق اقتصادی در نظر گرفته است، تنظیم قرارداد همکاری میان شرکا یک بنگاه یا کسب و کار مورد نظر می باشد. قراردادهای همکاری می توانند در زمینه های مختلف منعقد گردیده که از جمله آن می توان به قرارداد همکاری در زمینه املاک، ساخت و ساز، تولید محصول و... اشاره نمود.

 

طرفین نمونه قرارداد همکاری می توانند شخص حقیقی یا حقوقی بوده و از این نظر، محدودیتی در نوع شخص، متوجه افراد نیست. در این میان، ممکن است که اشخاصی قصد شروع یک همکاری و تنظیم قرارداد برای آن را داشته، اما با چگونگی نگارش آن آشنایی نداشته باشند؛ به همین دلیل، در این بخش، نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری ارائه گردیده که به شرح زیر می باشد:

 

اولین بخش هر نمونه قرارداد همکاری، اختصاص به بیان موضوع قرارداد و مشخصات طرفین دارد. در این قسمت طرفین می بایست به طور دقیق مشخص نمایند که موضوع همکاری آن ها چه می باشد. همچنین، در صورتی که طرف قرارداد، شخص حقوقی بوده، لازم است که مشخصات نماینده نگارش شود.

 

بخش بعدی مقاله، به عنوان بدنه قرارداد شناخته می شود. در این قسمت، طرفین می بایست به موضوعاتی نظیر آورده و سرمایه، مدت قرارداد، محل اجرا و سود و سهم هر یک از شرکا پرداخته و در رابطه با آن، تعیین تکلیف نمایند. هم چنین، در این بخش لازم است که تعهدات و تکالیف طرفین به طور دقیق، بیان گردیده، زیرا بسیاری از اختلافات نمونه قراردادهای همکاری، ناشی از عدم انجام تعهد در زمان مشخص شده و مطابق با استاندارهای تعیین شده، می باشد.

 

بخش انتهایی قرارداد همکاری، اختصاص به بیان موارد فسخ و انحلال، تضمینات قراردادی و هم چنین فورس ماژور دارد. علاوه بر این، لازم است که در این بخش، به این موضوع نیز اشاره شود که در صورت بروز اختلاف، شیوه حل فصل اختلافات قراردادی به چه نحوی است. شیوه های حل و فصل اختلافات قراردادی شامل سازش، داوری، مذاکره و... می باشد.

 

نکات حقوقی نمونه قرارداد همکاری

در قسمت گذشته، در رابطه با نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری، توضیحاتی بیان گردید و ساختار و بخش های مختلف آن، معرفی شد. یکی از نکات حائز اهمیت در این خصوص، این است که حتما، برای آغاز همکاری، قرارداد کتبی نوشته شده و به انعقاد قرارداد شفاهی اکتفا نشود. همچنین، لازم است که در این زمینه، نکات حقوقی نیز مد نظر قرار گیرد. به همین جهت، این بخش از مقاله به بیان نکات حقوقی نمونه قرارداد همکاری اختصاص داده شده است.

 

اولین و مهم ترین نکته حقوقی در خصوص انعقاد نمونه قرارداد همکاری، این است که طرفین، پس از انعقاد قرارداد، به مفاد آن، ملزم می باشند و لازم است که آن را رعایت نمایند. ماده 10 قانون مدنی، در این رابطه بیان می دارد: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌ اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد؛ نافذ است.»

 

مفهوم مخالف قسمت اخیر ماده فوق این است که، اگر نمونه قرارداد همکاری، متضمن عملی خلاف قانون باشد، نافذ نیست. همچنین، همانطور که پیش تر بیان شد؛ بهتر است که در متن قرارداد، محل اجرای آن نیز ذکر شود. در غیر این صورت، محل اجرا، همان محل تنظیم عقد است. ماده 280 قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد :«انجام تعهد باید در محلی که عقد واقع شده به عمل آید؛ مگر این که بین متعاملین قرارداد مخصوصی باشد یا عرف و عادت ترتیب‌ دیگری اقتضا نماید.»

 

در علم حقوق، عقود و قراردادها به دو دسته عقود نامعین و معین تقسیم بندی می گردند. عقود معین به عقودی گفته می شود که در قانون، دارای عنوان و نامی مشخص بوده و قواعد و تشریفات اختصاصی برای آن، توسط قانون گذار وضع شده است که از جمله آن می توان به عقد بیع، اجاره، وکالت و... اشاره نمود.

 

 اما عقود نامعین، عقودی هستند که در قانون، عنوان و شکل به خصوصی برای آن وجود نداشته و به عبارتی، کلیه قراردادهای خصوصی میان افراد، در صورتی که شرایط صحت عمومی قراردادها، در آن ها رعایت گردد و مخالف شرع و قوانین آمره نباشند، قرارداد نامعین هستند. از آن جایی قرارداد همکاری، جزو عقود نامعین می باشد؛ آنچه طرفین بر سر آن در متن نمونه قرارداد همکاری توافق می نمایند، منشا تعهدات آنان به حساب می آید.

 

دانلود pdf متن نمونه قرارداد همکاری

در قسمت های قبلی، پیرامون نحوه تنظیم قرارداد همکاری و نکات حقوقی حاکم بر آن توضیحاتی ارائه گردید. از آن جا که قرارداد همکاری از جمله عقود نامعین می باشد، آنچه طرفین بر سر آن توافق نموده، منشا تعهدات آنان محسوب می گردد. به همین دلیل لازم است که طرفین، با دانلود pdf متن نمونه قرارداد همکاری با نحوه نگارش این قراردادها آشنا شوند.

 

به منظور آشنایی علاقمندان با محتوا و مندرجات متن نمونه قرارداد همکاری، در جدول زیر، امکان دانلود pdf متن نمونه قرارداد همکاری فراهم شده است، با این حال طرفین قرارداد می بایست علاوه بر دانلود و مطالعه متن زیر، با توجه به شرایط خود مواردی را به آن افزوده یا کم نمایند و صرفا به دانلود نمونه متن های آماده اکتفا نکنند.

 

دانلود pdf متن نمونه قرارداد همکاری
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 292 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه نوشتن نمونه قرارداد همکاری پاسخ دهند.