دینا / حقوقی / کار و استخدام / هزینه خدمات کاریابی

هزینه خدمات کاریابی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

محاسبه قیمت فعالیت کاریابی مشاغل یا همان هزینه خدمات کاریابی داخلی و خارجی، با کسر درصدی از حقوق کارجو، انجام می شود و می تواند حداکثر (۳۰%) حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در آن سال در کاریابی های داخلی، معادل یک ماه یا (۳۰%) حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرمای خارجی، یا (۵%) مبلغ قرارداد کاری کارجو در آزادکاری، باشد.

 

امروزه، افراد بسیاری، متقاضی پیدا کردن مشاغل مناسب با درآمد خوب، نزد کارفرماهای مورد اعتماد بوده و همین امر، سبب می گردد، به دفاتر کاریابی های داخلی و خارجی، برای پیدا کردن شغل، من جمله مشاغل آزادکاری یا همان فریلنسری، مراجعه کنند.

مراجعه به این دفاتر، مزایای بسیاری دارد و در کنار استفاده این مزایا، افراد موظف هستند قیمت فعالیت کاریابی مشاغل توسط کاریابی داخلی و خارجی را بپردازند که نحوه محاسبه مخصوص به خود را دارد و نرخ و تعرفه آن، بر اساس آخرین تصویب نامه هیئت وزیران در هر سال، تعیین می گردد.

لذا، در این مقاله، پس از بررسی نحوه محاسبه  قیمت فعالیت و هزینه خدمات کاریابی داخلی و خارجی، در خصوص درصد و میزانی که در صورت پیدا شدن شغل، کارجو باید به دفاتر کاریابی داخلی، خارجی و برای مشاغل آزاد کاری و فریلنسری بپردازد، بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران در ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ و تا زمان نگارش این مقاله، توضیح داده خواهد شد.

هزینه فعالیت کاریابی های داخلی و خارجی چگونه محاسبه می شود؟

هزینه فعالیت کاریابی های داخلی و خارجی چگونه محاسبه می شود؟ این امر، پرسش اغلب افرادی است که قصد دارند تا از طریق کاریابی ها، اقدام به جستجوی شغل نموده و در صورت پیدا شدن شغل مناسب، مشغول به فعالیت گردند.

لذا در این بخش از مقاله، به طور اجمالی، چگونگی محاسبه قیمت فعالیت کاریابی مشاغل و هزینه خدمات کاریابی داخلی و خارجی برای مشاغل مختلف، از جمله آزادکاری (فریلنسری) که طبق قانون کار فریلنسری، قواعد مخصوص خود را دارد، بررسی می گردد و در تیترهای بعدی، به تفصیل، در خصوص هریک، توضیح داده خواهد شد.

بر اساس آخرین تصویب نامه هیئت وزیران در مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۳، پیرامون تعیین نرخ تعرفه فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی داخلی و خارجی، در پاسخ به چگونگی محاسبه هزینه خدمات کاریابی داخلی و خارجی، برای مشاغل مختلف، من جمله مشاغل آزادکاری (فریلنسری)، باید گفت، این امر با کسر درصدی از حقوق کارجو، انجام می شود که کسر و درصد، بسته به شرایط، متغییر است و می تواند؛

 حداکثر سی درصد (۳۰%) حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در آن سال، حداکثر معادل یک ماه حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرمای خارجی، حداکثر سی درصد (۳۰%) حقوق پرداختی یا اعلامی ماهانه از سوی کارفرمای خارجی یا حداکثر معادل پنج درصد (۵%) مبلغ قرارداد کاری کارجو، باشد.

هزینه فعالیت کاریابی های داخلی

برای بررسی، هزینه فعالیت کاریابی داخلی، باید، بند اول تصویب نامه هیئت وزیران، در خرداد 1402، در خصوص تعیین نرخ تعرفه و قیمت فعالیت کاریابی های غیر دولتی داخلی و خارجی را مد نظر قرار داد. بند اول تصویب نامه مذکور، در خصوص هزینه خدمات کاریابی داخلی مقرر می دارد:

 

"۱- نرخ فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی داخلی، برای ارائه خدمات مندرج در بند (الف) ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی، بدون داشتن پروانه کار موضوع تصویب نامه مورخ 1401/11/24 و بکارگیری (اشتغال) یکساله و بیشتر کارجو در واحد پذیرنده نیروی کار، حداکثر معادل یک ماه حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرما، تعیین می شد. در هر حال میزان سهم پرداختی کارجو، حداکثر سی درصد (۳۰%) حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در آن سال می باشد."

 

بنابراین، بر اساس این تصویب‌ نامه، هزینه خدمات کاریابی داخلی، حداکثر معادل یک ماه حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرما تعیین می‌ شود و سهم پرداختی کارجو، حداکثر سی درصد 30% حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در آن سال خواهد بود.

هزینه فعالیت کاریابی های خارجی

هزینه فعالیت کاریابی های خارجی نیز همچون قیمت فعالیت کاریابی های داخلی، در تصویب نامه هیئت وزیران، در خصوص تعیین نرخ تعرفه و هزینه خدمات کاریابی غیر دولتی داخلی و خارجی، ذکر گردیده است و برای بررسی آن، باید بند دوم تصویب نامه را مد نظر قرار داد. 

 

"۲- نرخ فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی خارجی برای ارائه کلیه خدمات مندرج در جزء های (۱) تا (۴) بند (ب) ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی یاد شده و بکارگیری (اشتغال) یکساله و بیشتر کارجو در کشور نیروپذیر، حداکثر معادل یک ماه حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرمای خارجی می باشد.

تبصره- در صورت شناسایی و اعلام فرصت شغلی مورد نیاز در کشورهای نیروپذیر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ فعالیت دفاتر کاریابی خارجی برای اعزام نیرو به کشورهای نیروپذیر، حداکثر سی درصد (۳۰%) حقوق پرداختی یا اعلامی ماهانه از سوی کارفرمای خارجی می باشد."

 

بنابراین، در هزینه فعالیت کاریابی های خارجی، دو حالت، متصور است؛ اول اینکه، دفاتر کاریابی غیر دولتی خارجی، کار را در کشورهای نیروپذیر، برای کارجو، پیدا کنند که در این حالت، تعرفه، حداکثر معادل یک ماه حقوق پرداختی یا اعلامی از سوی کارفرمای خارجی است.

دوم اینکه، شناسایی و اعلام فرصت شغلی مورد نیاز در کشورهای نیروپذیر، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صورت گرفته باشد که در این صورت، هزینه دفاتر کاریابی خارجی برای اعزام نیرو به کشورهای نیروپذیر، حداکثر سی درصد (۳۰%) حقوق پرداختی یا اعلامی ماهانه از سوی کارفرمای خارجی می باشد.

 

هزینه فعالیت کاریابی های مشاغل آزادکاری (فریلنسری)

هزینه فعالیت کاریابی های مشاغل آزادکاری (فریلنسری)، در بند سوم تصویب نامه هیئت وزیران، مصوب سوم خرداد ماه 1402 که در خصوص تعیین نرخ تعرفه و هزینه فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی داخلی و خارجی تعیین تکلیف می کند، تصریح شده است. بند سوم این تصویب نامه، مقرر می دارد:

 

"۳- نرخ خدمات مرتبط با معرفی مشاغل آزادکاری (فریلنسری) خارج از کشور به کارجویان، حداکثر معادل پنج درصد (۵%) مبلغ قرارداد کاری می‌ باشد." بنابراین، هزینه فعالیت کاریابی های مشاغل آزادکاری (فریلنسری)، ، حداکثر معادل پنج درصد (۵%) مبلغ قرارداد کار کارجو خواهد بود و نه بیشتر.

 

علاقمندان به دانلود pdf تصویب‌نامه تعیین نرخ تعرفه فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی داخلی و خارجی 1402، می توانند از طریق باکس دانلودی که در زیر، ارائه می گردد، اقدام نمایند.

 

فایل دانلود pdf تصویب‌نامه تعیین نرخ تعرفه فعالیت دفاتر کاریابی غیر دولتی داخلی و خارجی 1402
  • حجم: 1.23 MB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه فعالیت کاریابی های داخلی و خارجی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه فعالیت کاریابی های داخلی و خارجی پاسخ دهند.