دینا / حقوقی / مالکیت / اثبات مالکیت با شهادت شهود

اثبات مالکیت با شهادت شهود

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اثبات مالکیت با شهادت شهود، منوط بر این است که شهود، از شرایطی چون اهلیت و عقل، برخوردار باشند و در صورتی که مالکیت، با شهادت کذب اثبات گردد، می توان با ثبت نمونه دادخواست اثبات مالکیت و درخواست صدور رای ابطال سندی که مالکیت بر مال موضوع آن، با شهادت کذب اثبات شده، از محکمه، تقاضای رسیدگی داشت.

 

مالکیت و حقوق مالکانه، یکی از مهم ترین مسائل در دنیای حقوق و همچنین از جمله مسائلی است که دعاوی حقوقی بسیاری پیرامون آن مطرح می گردد و بدون اغراق می توان گفت بخش زیادی از پرونده های مطروحه در دادگاه های حقوقی به این مهم، اختصاص دارد.

از این رو مساله اثبات مالکیت و آشنایی با شیوه های انجام آن، نقشی مهم و اساسی در برنده شدن پرونده های حقوقی مربوط به این موضوع داشته و از آنجا که از جمله رایج ترین روش های اثبات مالکیت، اثبات این امر با شهادت شهود است، ضرورت اطلاع از قواعد و شرایط این امر از منظر قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی، همچنین قانون ثبت، ایجاب می گردد.

لذا در مقاله حاضر، اثبات مالکیت با شهادت شهود در دادگاه های حقوقی، مدارک لازم و شروط مد نظر دادگاه برای این امر، همچنین، عواقب اثبات مالکیت با شهادت کذب بررسی شده و نمونه دادخواست در این زمینه، همچنین نمونه رای ابطال سند رسمی با شهادت شهود، به صورت فایل دانلود، ارائه گردیده است.

اثبات مالکیت با شهادت شهود در دادگاه حقوقی

اثبات مالکیت با شهادت شهود در دادگاه حقوقی، در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته و مورد پذیرش است و با توجه به اهمیت این موضوع، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، با استناد به متن قوانین مختلف، این امر بررسی و مستندات قانونی آن، ارائه می گردد.

قانون گذار، در قانون آیین دادرسی مدنی، در ماده ۲۳۰ این قانون، شهادت شهود را به عنوان ادله اثبات دعوا در دعاوی مختلف، من جمله در دعاوی مالی یا دعاوی که مقصود از آن ها مال می باشد، مورد پیش بینی قرار داده است. این ماده، در صدر و بند ب خود، در این راستا مقرر می دارد:

" در دعاوی مدنی (حقوقی) تعداد و جنسیت گواه، همچنین ترکیب گواهان با سوگند به ترتیب ذیل می‌باشد: ... ب-دعاوی مالی یا آنچه که مقصود از آن مال می‌باشد از قبیل دین، ثمن مبیع، معاملات، وقف، اجاره، وصیت به نفع مدعی، غصب، جنایات خطائی و شبه عمد که موجب دیه است با گواهی دومرد یا یک مرد و دو زن."

 بنابراین می توان نتیجه گرفت که اثبات مالکیت با شهادت شهود در دادگاه حقوقی، مورد پذیرش است، منوط بر اینکه مدارک لازم و شروط دادگاه و قانون در این خصوص، موجود باشند که در ادامه، در خصوص هرکدام از موارد مذکور یعنی مدارک و شروط دادگاه، به طور جداگانه، صحبت خواهد گردید.

مدارک لازم برای اثبات مالکیت با شهادت شهود

مدارک لازم برای اثبات مالکیت با شهادت شهود، از جمله رایج ترین پرسش های افرادی است که می خواهند با شهادت شهود، مالکیت خود را بر یک مال منقول یا غیرمنقول، اعم از ماشین، خانه، زمین و ملک، اثبات کنند. لذا در زیر، مدارک لازم برای اثبات مالکیت با شهادت شهود، ارائه می گردد:

وجود شهود و همچنین، مدارک هویتی فرد و شهود وی؛

استشهادیه؛

 فایل ورد دادخواست اثبات مالکیت با شهادت شهود که با کمک وکیل و یا شخصا و با استفاده نمونه دادخواست های موجود تنظیم شده است؛

هرگونه رای دادگاه یا سند و مدرک مثبت مالکیت فرد یا مثبت پرداخت وجه برای آنچه فرد مدعی مالکیت آن است؛ به عنوان مثال، در صورتی که فرد برای اثبات مالکیت، علاوه بر شهود، می خواهد از سند عادی ای که در دست داشته استفاده کرده و اقدام به اثبات مالکیت با سند عادی نماید، ارائه اصل یا کپی برابر اصل سندی عادی مربوط به مالکیت فرد بر مال منقول یا غیر منقول، ضروری خواهد بود؛

 نام کاربری و رمز عبو سامانه ثنا که برای ثبت نام آن، به صورت حضوری و از طریق دفاتر خدمات قضایی یا به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به adliran.ir اقدام شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات درباره روش های اثبات مالکیت می توانند مقاله زیر را مورد مطالعه قرار دهند.

شروط دادگاه برای شهادت اثبات مالکیت

شروط دادگاه برای شهادت اثبات مالکیت، در این تیتر بررسی می گردند. شایان ذکر است این شروط، با استناد به قوانینی چون قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، ذکر می شوند. شروط دادگاه برای شهادت اثبات مالکیت از منظر دو قانون مذکور، عبارتند از:

اولین شرط، وجود دو مرد یا یک مرد و دو زن برای شهادت است البته، در شرایطی که خواهان نمی تواند بینه شرعی ارائه دهد، این امکان پیش بینی شده که با معرفی یک گواه مرد یا دو زن، به ضمیمه یک سوگند، ادعای خود را اثبات کند. شایان ذکر است این شرط، با استناد به صدر و بند ب ماده ۲۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است.

قانون مدنی، در ماده 1258 خود دلایل اثبات دعوا را بر شمرده که یکی از آن ها، شهادت است.

بر اساس ماده 1313 قانون مدنی، می توان گفت که شهادت در اثبات مالکیت، تنها در صورتی مورد قبول واقع خواهد شد که "در شاهد، بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت مولد" وجود داشته باشد. بر اساس این ماده از قانون مدنی، "عدالت شاهد باید، با یکی از طرق شرعی برای دادگاه احراز شود" و شاهد نباید، اشتغال به شغل تکدی داشته یا نفع شخصی به صورت عین یا منفعت یا حق در دعوی داشته باشد.

 باید در نظر داشت که مستفاد از ماده 1314 قانون مدنی، اگر شاهد برای اثبات مالکیت، به سن ۱۵ سال تمام نرسیده‌ باشد، شهادت وی فقط ممکن است برای مزید اطلاع استماع شود و تنها در صورتی شهادت طفلی که به 15 سال تمام قمری نرسیده برای اثبات مالکیت یا سایر موارد، پذیرفته خواهد شد که قانون، ‌شهادت این قبیل اطفال را معتبر شناخته باشد.

بر اساس ماده 1317 قانون مدنی، "شهادت شهود باید مفادا متحد باشد. بنابراین اگر شهود به اختلاف شهادت دهند، قابل اثر نخواهد بود."

از دیگر شروط دادگاه برای شهادت اثبات مالکیت این است که شهادت با قطع و یقین و از روی قطع و یقین بیان شود و نه از روی تردید و شک و در معنی، موافق با دعوا باشد (مخالفت آن در لفظ با دعوا در صورتی که در معنا موافق دعوا است، بلا اشکال است.)

 

اثبات مالکیت با شهادت کذب

در صورتی که اثبات مالکیت با شهادت کذب صورت گیرد بسته به موقعیت و روند و مرحله ای که پرونده در آن قرار دارد، طرف مقابل می تواند اقدام به جرح گواه یا همان شهود نموده، اقدام به تنظیم و ثبت نمونه دادخواست و ارسال آن از دفاتر خدمات قضایی، نماید و صدور رای ابطال سند رسمی که با شهادت کذب شهود، مالکیت در خصوص آن به اثبات رسیده را از محکمه، تقاضا نماید و یا اقدام به ثبت شکواییه شهادت کذب کرده و پس از اثبات این امر، ابطال رای صادره بر اساس شهادت کذب را از دادگاه داشته باشد.

مقصود از جرح گواه این است که طرف مقابل، ادعا کند شاهد، یکی از شرایط قانونی برای شهادت را ندارد. مهلت جرح گواه، تا پیش از ادای شهادت می باشد. 

برای شکایت کیفری شهادت کذب یا ثبت دادخواست برای تقاضای صدور حکم به ابطال رای به مالکیت و ابطال سند مالکیت ناشی از شهادت کذب شهود نیز فرد باید، پس از تنظیم دادخواست و شکواییه خود با کمک وکیل یا نمونه دادخواست و شکواییه های موجود، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و با ارائه اطلاعات و مدارک لازم، دادخواست یا شکواییه خود را ثبت و به مرجع صالح ارسال دارد.

در ادامه یک نمونه دادخواست اثبات مالکیت با شهادت شهود، همچنین یک نمونه رای ابطال سند رسمی با شهادت شهودی که به دروغ شهادت داده اند، ارائه خواهد شد تا خوانندگان محترم، حسب مورد، از هر کدام از نمونه دادخواست و نمونه رای ارائه شده کمک گرفته و مراتب پرونده حقوقی خود در خصوص اثبات مالکیت با شهادت شهود را پیش ببرند.

 

نمونه دادخواست اثبات مالکیت با شهادت شهود

از آنجا که داشتن نمونه دادخواست اثبات مالکیت با شهادت شهود، می تواند برای متقاضیان این امر بسیار کمک کننده باشد، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، فایل دانلود نمونه دادخواست در این خصوص با استناد به شهادت شهود و کپی سند غیررسمی یا قولنامه، ارائه شده تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن استفاده کرده و با اندکی تغییر، دادخواست خود را پیرامون اثبات مالکیت با شهادت شهود، تنظیم کنند. 

 

نمونه دادخواست اثبات مالکیت با شهادت شهود
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 198 KB
  • منبع: دینا

 

در مواردی که افراد قصد دارند با قولنامه یا همان سند عادی تنظیم شده به صورت دست نویس یا در فرم های از پیش آماده بنگاه ها، اقدام به اثبات مالکیت کنند، باید از نحوه و مراحل انجام این امر، آگاه باشند که مطالعه مقاله قسمت بیشتر بخوانید، به علاقمندان کسب اطلاعات در این خصوص توصیه می گردد.

 

نمونه رای ابطال سند رسمی با شهادت شهود

از آنجا که در قانون و رویه قضایی دادگاه ها، سند رسمی، با شهادت شهود، قابل ابطال است، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، یک نمونه رای ابطال سند رسمی با شهادت شهود با مراجعه به سامانه ملی آرای قضایی به آدرس ara.jri.ac.ir، ارائه می گردد تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن استفاده نمایند.

 

نمونه رای ابطال سند رسمی با شهادت شهود
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 522 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط اثبات مالکیت با شهادت شهود در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و شرایط اثبات مالکیت با شهادت شهود پاسخ دهند.