دینا / حقوقی / ثبت احوال / گواهی ولادت الکترونیک

گواهی ولادت الکترونیک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در حال حاضر، امکان صدور گواهی ولادت الکترونیک برای افراد وجود نداشته و متقاضیان، برای دریافت گواهی ولادت می بایست همانند روند سابق، به صورت حضوری به بیمارستان محل تولد نوزاد مراجعه نموده و مطابق با دستورالعمل آن و ارائه مدارک مورد نیاز به دریافت این گواهی و یا استعلام آن با کد ملی از اداره ثبت اقدام نمایند.

 

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به کلیه افراد و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است. یکی از وظایف مهم این سازمان، ثبت گواهی ولادت افراد می باشد.

 

به منظور تسریع در فرآیند صدور ثبت گواهی ولادت و نیز کاهش مراجعات حضوری، سازمان ثبت احوال کشور در سال جاری اعلام نمود که ایجاد بستر ثبت الکترونیک گواهی ولادت از جمله برنامه های این سازمان خواهد بود. از آن جایی که این امر برای اولین بار، در کشور رخ می دهد، ممکن است که افراد با گواهی ولادت الکترونیک آشنایی نداشته و از خود سوال نمایند که چگونه می توان این گواهی الکترونیکی را دریافت نمود.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ پرداختن به این موضوع که دریافت گواهی ولادت الکترونیک چگونه است و مدارک لازم برای آن چه می باشد؛ به این سوال بپردازیم که گواهی ولادت را از کجا و چگونه بگیریم. سپس در خصوص  استعلام گواهی ولادت با کد ملی و گواهی ولادت اتباع خارجی صحبت خواهیم کرد و در نهایت دستورالعمل صدور این گواهی ارائه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

دریافت گواهی ولادت الکترونیک

مطابق با ماده 19 قانون ثبت احوال، مصوب سال 1355، ماما یا پزشکی که در حین ولادت حضور و در زایمان دخالت داشته، مکلف به صدور گواهی ولادت و ارسال یک نسخه آن به ثبت احوال‌ محل در مهلت اعلام شده می‌ باشد. بنابراین، یکی از وظایف این سازمان، ثبت گواهی ولادت اشخاص است.

 

در این راستا، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام نموده است که به منظور گسترش دولت الکترونیک و هویت دیجیتال، و هم چنین، افزایش ضریب اطمینان از اطلاعات هویتی، ثبت به هنگام و نیز پوشش کامل رویدادهای حیاتی، این سازمان در تلاش است که بستر ثبت الکترونیک ولادت را فراهم آورد.

 

با بهره داری از این بستر و نرم افزار، امکان دریافت الکترونیکی گواهی ولادت و انجام فرآیند اعلام و ثبت رویدادهای حیاتی در نظام ثبت احوال به صورت کاملا الکترونیکی، فراهم خواهد گردید. این امر به این معنی است که دریافت الکترونیکی گواهی ولادت به صورت مستقیم از بیمارستان و سپس انتقال آن به ادارات ثبت احوال، می باشد.

 

با این حال، در حال حاضر و تا زمان نگارش این مقاله هنوز سامانه درخواست گواهی ولادت برای دریافت گواهی ولادت الکترونیک، راه اندازی نشده و تمامی مراحل این امر، صرفا به صورت حضوری، با ارائه مدارک لازم و طی مراحل اداری، امکان پذیر می باشد. در صورت راه اندازی سامانه دریافت و چاپ گواهی ولادت الکترونیک، متن مقاله به روز رسانی شده و آدرس سایت، ذکر خواهد گردید.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ولادت الکترونیک

در قسمت گذشته، دریافت گواهی ولادت الکترونیک توضیح داده شده و بیان گردید که در صورت الکترونیکی شدن صدور گواهی ولادت، افراد می توانند از طریق سامانه و نرم افزار، نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح مدارک لازم برای دریافت گواهی ولادت الکترونیک بپردازیم.

 

همانطور که در بخش قبلی مقاله توضیح داده شد، بنابر اعلام سازمان ثبت احوال کشور، به زودی نرم‌ افزار لازم برای الکترونیکی شدن گواهی ولادت آماده خواهد شد. با توجه به اینکه تاکنون و تا زمان نگارش این مقاله هنوز سایت و یا نرم افزاری در این خصوص از سوی ثبت احوال، برای درخواست گواهی ولادت الکترونیک معرفی نشده، نمی توان به طور قطع درباره مدارک لازم صدور گواهی ولادت آنلاین، صحبت نمود.

 

با این که هنوز بستر لازم برای دریافت گواهی ولادت الکترونیک ایجاد نشده است، افراد می توانند به منظور دریافت گواهی ولادت به صورت حضوری به بیمارستانی که کودک در آن متولد شده است، مراجعه نمایند. احتمال می رود که بعد از ایجاد سامانه، برای دریافت گواهی ولادت الکترونیک نیز به اسنادی مانند مدارک لازم برای صدور گواهی ولادت حضوری نیاز باشد. به منظور دریافت این گواهی به صورت حضوری، مدارک و اسناد زیر؛ مورد نیاز می باشد که عبارتند از:

 

اصل و کپی شناسنامه پدر و مادر نوزاد

اصل و کپی کارت ملی پدر و مادر نوزاد

کد پستی محل اقامت

 

همچنین علاوه بر مدارک، قید شده در قسمت فوق، کارت مراقبت نوزاد، کارت ترخیص نوزاد، گواهی انجام تست غربالگری، گواهی شنوایی سنجی و کارت ترخیص مادر نیز ممکن است، مورد نیاز واقع شود. والدین نوزاد می توانند جهت دریافت گواهی ولادت، به واحد صدور گواهی ولادت بیمارستان محل تولد مراجعه نمایند.

گواهی ولادت را از کجا و چگونه بگیریم

همانطور که پیش تر بیان شد، گواهی ولادت؛ برگه ای است که تولد یک نفر را تایید می کند. در این راستا سازمان ثبت احوال در حال ایجاد بستری است که از طریق آن، افراد بتوانند گواهی ولادت را به صورت الکترونیک دریافت نمایند. یکی از سوالاتی که در این میان، مطرح می شود این است که گواهی ولادت را از کجا و چگونه بگیریم؟

 

به منظور پاسخگویی به این پرسش، لازم است که در ابتدا؛ به این نکته اشاره شود که در حال حاضر و تا زمان نگارش این مقاله، سامانه ای برای دریافت و چاپ گواهی ولادت الکترونیک راه اندازی نشده و امکان صدور گواهی ولادت الکترونیک وجود نداشته و تمامی اقدامات، باید با مراجعه حضوری انجام شود.

 

همانطور که پیش تر اشاره شد، برای دریافت گواهی ولادت، متقاضی می بایست بعد از متولد شدن نوزاد، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز نظیر شناسنامه پدر و مادر به بیمارستانی که نوزاد در آن متولد شده؛ مراجعه نماید. واحد صدور گواهی بیمارستان نیز با مطابقت دادن شناسنامه پدر و مادر نوزاد و بر مبنای برگه تولدی که در بلوک زایمان ثبت می شود؛ گواهی ولادت را در فرم های مخصوص ثبت احوال برای متقاضی صادر می کند. 

 

پس از دریافت گواهی ولادت، متقاضی می بایست به مدت 15 روز پس از تاریخ تولد نوزاد، جهت دریافت شناسنامه به مرکز ثبت احوال منطقه سکونت خود مراجعه نماید تا شناسنامه به نام نوزاد صادر شود. به افراد توصیه می شود که جهت دریافت شناسنامه در روزهای ابتدایی تولد اقدام نموده و آن را به روزهای پایانی موکول ننمایند.

 

استعلام گواهی ولادت با کد ملی

مطابق با ماده 12 قانون ثبت احوال، ولادت هر طفل در ایران اعم از این که پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند؛ باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام شود و ولادت‌ اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مامور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام‌ می گردد. یکی از مسائلی در حوزه ولادت افراد مطرح می شود، بحث استعلام گواهی ولادت با کد ملی است.

 

در خصوص این که آیا امکان استعلام گواهی ولادت با کد ملی، طبق دستورالعمل آن امکان پذیر می باشد یا خیر، می توان بیان نمود که در حال حاضر، چنین امکانی، در سایت های مرتبط با ثبت احوال نظیر سامانه اصلی ثبت احوال به نشانی sabteahval.ir و سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سامانه سهیم) به آدرس sahim.sabteahval.ir فراهم نشده است.

 

با این حال، این امکان برای افراد فراهم می باشد که به منظور استعلام گواهی ولادت با کد ملی؛ به صورت حضوری به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و پس از ارائه مدارک و اطلاعات لازم، نظیر کد ملی، درخواست استعلام گواهی ولادت با کد ملی را داشته باشند.

 

 گواهی ولادت اتباع خارجی 

مطابق با ماده 12 قانون ثبت احوال، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند؛ باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام شود. بنابراین، افراد تبعه خارجی که فرزندان آن ها در ایران متولد می شوند، نیز می بایست گواهی ولادت طفل خود را از طریق ثبت آن در اداره ثبت احوال، به اطلاع ماموران این نهاد برسانند. والدین اتباع خارجی که دارای مدارک اقامتی معتبر بوده و فرزند آن ها در بیمارستان متولد می شود، می توانند با مراجعه به بیمارستان محل تولد نوزاد، گواهی ولادت فرزند خود را دریافت نمایند.

 

افراد تبعه خارجی فاقد مدارک اقامتی معتبر، می توانند برابر دستورالعمل شماره 35453/12/2-5/5/93 معاونت اسناد هویتی سازمان، برای طفل متولد شده خود در ایران، با ارائه مدارک مورد نیاز؛ گواهی ولادت را از اداره ثبت احوال دریافت نمایند. این امر، منوط به تایید امور اتباع خارجه نیرو انتظامی می باشد. مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی ولادت اتباع خارجی به شرح زیر می باشد:

 

 گذرنامه، پروانه اقامت یا دفترچه پناهندگی معتبر در زمان ولادت و تنظیم سند هویتی

تاییدیه پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی

گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما و در صورت نداشتن گواهی ولادت، شهادت 2 نفر شاهد

پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

 

بنابر این، در صورت عدم اعتبار مدارک اقامتی پدر و مادر خارجی طفل، با تایید امور اتباع خارجه نیروی انتظامی، نسبت به ثبت ولادت فرزندان اتباع خارجی متولده در ایران، در اداره ثبت احوال محل تولد اقدام می شود و این افراد می توانند، گواهی ولادت ویژه اتباع خارجی اطفال خود را به صورت حضوری؛ دریافت نمایند.

 

دستورالعمل صدور گواهی ولادت 

در بخش های قبلی مقاله در خصوص دریافت گواهی ولادت الکترونیک، مدارک و نحوه این گواهی صحبت نموده و در خصوص روند دریافت گواهی ولادت اتباع توضیحاتی را ارائه نمودیم. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به توضیح دستورالعمل صدور گواهی ولادت بپردازیم.

 

در خصوص نحوه و دستورالعمل صدور گواهی ولادت و احکام و ضواط حاکم بر آن، متقاضیان می بایست به فصل سوم قانون ثبت احوال؛ یعنی مواد 12 تا 21 مراجعه نمایند. در این مواد، کلیه احکام و شرایط صدور گواهی ولادت برای افراد، به همراه شرح موارد خاص، ارائه گردیده است که افراد می توانند متن آن را از طریق مراجعه به جدول زیر، مطالعه نمایند.

 

دستورالعمل صدور گواهی ولادت
  • نویسنده: مجلس شورای اسلامی
  • حجم: 404 KB
  • منبع: سایت اداره ثبت احوال

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی ولادت الکترونیک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون گواهی ولادت الکترونیک پاسخ دهند.