دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک

راه ندادن مرد به منزل

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

حکم ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، مواجه شدن زوجه با دعاوی ای همچون ممانعت از حق و مجازات آن خواهد بود و نحوه اثبات عدم اجازه توسط زن برای ورود همسرش به منزل مشترک، از طریق تماس با پلیس و اخذ صوت جلسه از مامور حاضر در صحنه یا با کمک استشهادیه محلی، شهادت شهود و سایر ادله اثبات دعوا می باشد.

 

 برخی بانوان، مدعی اند که در پی دعاوی خانوادگی و مسائلی از این دست و هنگامی که با همسر خود دچار چالش و اختلاف هستند، زن می تواند شوهر را از خانه بیرون کند و پس از اخراج زوج، اقدام به راه ندادن همسر به منزل مشترک نماید.

 

اغلب در این شرایط، مردان از نحوه اثبات عدم اجازه توسط زن برای ورود زوج به منزل مشترک و اقداماتی که باید در پی چنین رفتاری انجام شود، بی خبر بوده و همین امر، سبب تضییع حقوق آن ها و ناموفق بودن در دعاوی مطروحه در خصوص ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک می گردد.

 

لذا در مقاله حاضر، حکم تعویض قفل منزل توسط زن​، اقداماتی که پس از مواجه شدن با این امر باید انجام شوند و نحوه اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، بررسی و نمونه شکواییه این موضوع، ارائه شده است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این امر می توانند، ادامه مقاله را دنبال نمایند.

حکم تعویض قفل منزل توسط زن

سوالاتی چون آیا زن می تواند شوهر را از خانه بیرون کند و پس از اخراج زوج، بر راه ندادن همسر به منزل پافشاری نماید؟ اغلب از سوی مردان متاهل، مطرح می گردد و بسیاری از آقایان، خواهان دانستن این امر هستند که حکم تعویض قفل منزل توسط زن چیست؟

 

در خصوص پرسش های اولیه مبنی بر اینکه آیا زن می تواند شوهر را از خانه بیرون کند و پس از اخراج زوج، بر راه ندادن همسر به منزل پافشاری نماید، باید گفت، چنانچه ملک، تماما به نام زن بوده یا اجاره نامه به طرفیت زوجه منعقد شده باشد، او می تواند با تعویض قفل منزل یا از هر طریق مشروع دیگری، اقدام به بیرون کردن شوهر از خانه نموده و پس از اخراج زوج، بر راه ندادن همسر به منزل، پافشاری نماید.

 

در شرایط فوق، علی رغم غیر اخلاقی محسوب شدن عمل رخ داده، تبعات حقوقی بخصوصی، در انتظار زوجه نخواهد بود و مرد تنها می تواند با تهیه منزل مشترک و اسباب و اثاثیه لازم برای زندگی (از این جهت که این موارد، از مصادیق نفقه بوده و بر عهده مرد می باشند)، از زن دعوت به عمل آورد که در منزل تهیه شده، زندگی کند و در صورت ممانعت زن از انجام این امر و عدم تمکین با عذری غیر موجه، از پرداخت نفقه وی، خودداری نماید.

 

اما، در فرضی که منزل، به موجب سند رسمی یا سند غیر رسمی از آن مرد بوده یا اجاره نامه به اسم وی نوشته شده باشد یا به طریق قانونی، حق تصرف در ملک را داشته و یا با زن، در ملک، شراکت مشاعی دارد، حکم تعویض قفل منزل توسط زن و ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، می تواند مواجه شدن با؛

 

دعوای ممانعت از حق باشد و زن را با نتایجی چون، مجازات حبس یک ماه تا یک سال، رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق رو برو سازد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.

در صورت ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک چه باید کرد؟

در پاسخ به این پرسش که در صورت ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک چه باید کرد؟ باید گفت، اقدامات، بسته به اینکه زن مالک خانه است یا در آن حق تصرف دارد یا مرد، متفاوت است. در شرایطی که زوج و زوجه، شراکت مشاعی داشته یا مرد مالک است و حق تصرف در ملک را دارد:

 

در گام اول، مرد باید با 110 تماس گرفته و تقاضای ارسال مامور، برای تنظیم صورت جلسه را نماید و پس از آن، چنانچه زن، همچنان اقدام به ممانعت نمود، در گام اول، بهتر است که مرد، اقدام به تنظیم اظهارنامه نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات قضایی به زن، ارسال کند.

 

چنانچه زن، همچنان بر ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، پافشاری نمود، مرد می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تشکیل حساب کاربری ثنا از طریق این دفاتر یا سایت adliran.ir، اقدام به ثبت شکواییه ممانعت از حق نماید و از مرجع صالح، تقاضای رسیدگی داشته باشد.

 

در شرایطی که مرد، هیچگونه شراکت مشاعی ای در ملک با همسر خود نداشته باشد یا ملک به نام زن بوده و یا زوجه، به هر طریق قانونی از حق تصرف در خانه برخوردار است، مرد باید اقدام به تهیه منزل با اسباب کامل و در شان زن نموده و با ارسال اظهارنامه، پیامک و یا از هر طریق دیگری، از زن، برای بازگشت به منزلی که او تهیه کرده است، دعوت به عمل آورد؛

 

در صورت پافشاری زن و عدم رفتن به منزل تهیه شده از سوی مرد، بدون عذر موجه، مرد می تواند اظهارنامه و دادخواست الزام به تمکین را ثبت کرده و چنانچه دادگاه زن را به تمکین دعوت نمود اما زن از حکم محکمه تمکین نکرد، مرد می تواند از پرداخت نفقه به زن، خودداری نماید.

نحوه اثبات جلوگیری از ورود همسر به منزل

نحوه اثبات جلوگیری از ورود همسر به منزل، با کمک ادله اثبات دعاوی و تهیه اماراتی است که قاضی را اقناع کرده و بر صدور رای به نفع مرد، متقاعد می سازد. در ادامه این تیتر، نحوه اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، بررسی می گردد.

 

اولین راه برای اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، استفاده از ادله اثبات دعوی است، بدین ترتیب که زن، اقرار بر این امر نماید که به هر طریقی، نظیر تعویض قفل در منزل یا باز نکردن درب خانه، اقدام به اخراج زوج و ممانعت از ورود وی به منزل مشترک، نموده است.

 

شهادت شهود واجد شرایط نیز از دیگر موارد نحوه اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک با کمک ادله اثبات دعوا است؛ سند یا هر نوع مکتوب معتبر دیگر و علم قاضی نیز از دیگر ادله اثبات دعوی هستند که از آن ها می توان در نحوه اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، کمک گرفت.

 

استفاده از امارات نیز می تواند از دیگر مواردی باشد که در نحوه اثبات ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک، کمک کننده خواهد بود. با این توضیح که مرد، می تواند پس از اخراج از منزل، اقدام به تهیه صورت جلسه کلانتری که توسط مامور حاضر در محل تنظیم گردیده نماید یا؛

 

استشهادیه محلی کتبی تهیه کند یا فیلم دوربین های مدار بسته ساختمان، پیامک های ارسالی بین خود و زوجه و ... را به محکمه، ارائه دهد تا در صورتی که قاضی، با کمک امارات، اقناع شده و به علم رسید، اقدام به صدور رای به نفع مرد نماید.

 

نمونه شکواییه ممانعت از ورود به منزل

داشتن یک نمونه شکواییه ممانعت از ورود به منزل توسط زوجه، بسیار به مردانی که با این دعوا مواجه هستند در جهت تنظیم صحیح شکواییه و گرفتن نتیجه مثبت، کمک خواهد کرد و از همین رو در این تیتر از مقاله، نمونه شکواییه ممانعت از ورود به منزل، توسط زوجه، ارائه می گردد.

 

نمونه شکواییه ممانعت از ورود به منزل زوج، توسط زوجه
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 439 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم ممانعت زوجه از ورود زوج به منزل مشترک پاسخ دهند.