دینا / حقوقی / ارث / سهم ارث دو زن از شوهر

سهم ارث دو زن از شوهر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سهم الارث زن از شوهر، در صورتی که مرد، صاحب فرزند باشد، یک هشتم و در غیر این صورت، یک چهارم می باشد، میزان ارث مذکور، در صورت تعدد زوجات، میان همسران دائمی مرد، به نسبت مساوی، تقسیم خواهد شد. بنابراین نحوه محاسبه یک هشتم از سهم ارث دو زن از یک شوهر، به این صورت بوده که در صورت داشتن فرزند، نیمی از یک هشتم و در صورت نبود فرزند، نیمی از یک چهارم ارث می باشد.

 

ارث، به معنای مالی می باشد که بعد از فوت شخص، به بازماندگان و وارثان او، تعلق می گیرد، عامل تعلق ارث نیز قرابت سببی و نسبی می باشد. تقسیم ارث یا سهم الارث در حقوق کشور ما، با توجه به قواعد مطروح در قانون مدنی و با رعایت طبقات و درجات ارث، انجام می پذیرد. 

 

یکی از موارد تعلق سببی ارث، ارث زوجه می باشد. در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، سهم الارث زوجه، در صورتی که مرد، فرزند داشته باشد، یک هشتم و در صورتی که مرد، فرزندی نداشته باشد، یک چهارم، تعیین شده است، اما در مواردی که مرد، بیش از یک همسر دائم، داشته باشد، میزان سهم الارث نیز تغییر خواهد کرد. 

 

در همین راستا، در این مقاله، قصد داریم، ابتدا سهم ارث زن از شوهر و سهم الارث دو زن از یک شوهر را توضیح داده و در ادامه، سهم ارث دو زن از شوهر درصورت داشتن فرزند و میزان سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر  و همچنین در آخر نحوه محاسبه یک هشتم ارث دو زن از شوهر را بررسی نماییم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه مقاله، با ما، همراه باشید.

سهم ارث زن از شوهر

تعلق ارث به بازماندگان متوفی، علاوه بر نسب، به جهت سبب نیز می باشد. تعلق ارث به جهت نسب، بر اساس طبقات ارث می باشد. طبقات و درجات ارث، در قانون مدنی، برگرفته از شرع مقدس است که در آن، وراث نسبی و خونی متوفی، دسته بندی شده اند.

 

همانطور که گفته شد، قرابت سببی که موجب توارث طرفین از یکدیگر می شود، رابطه زوجیت می باشد، بنابراین، زوج از زوجه و زوجه از زوج، ارث خواهند برد. ارث در رابطه زوجیت، در ماده 864 قانون مدنی، مورد پیش بینی، قرار گرفته است. این ماده بیان می دارد: "از جمله اشخاصی که به موجب سبب، ارث می برند، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری، زنده باشند."

 

ماده 940 قانون مدنی در مورد سهم ارث زن از شوهر بیان میدارد، زوجین تنها در صورتی از یکدیگر، ارث می برند که در رابطه زوجیت دائم باشند. بنابراین، ارث در عقد موقت محقق نمی شود. گرچه، زوجین می توانند نسبت به یک سوم اموال خود، برای یکدیگر، وصیت نمایند. شرط دیگر توارث زوجین از یکدیگر، حیات آنها، در زمان فوت دیگری می باشد. 

 

البته، سهم الارث زن از شوهر با حصول شرایط فوق، در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند، متفاوت می باشد. بر اساس احکام قانون مدنی، در صورتی که مرد، فرزندی نداشته باشد، سهم الارث زن، یک چهارم خواهد بود و در صورتی که فرزند داشته باشد، سهم الارث زن، یک هشتم می باشد.

سهم الارث دو زن از یک شوهر

همانطور که گفته شد، زن در رابطه زوجیت دائمی، بر اساس سهم الارث مصوب در قانون مدنی از همسر خود، ارث می برد، اما سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که آیا چند همسری، روی این سهم الارث، تاثیری دارد یا خیر؟ از آنجا که برخی از مردان، اقدام به ازدواج مجدد نموده و همسر دوم، اختیار می نمایند، در این بخش، بررسی خواهیم نمود که سهم الارث زن با وجود همسر دیگر مرد، چه مقدار است.

 

سهم مرد از ارث زن فوت شده خود، بسته به اینکه زن، فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، متفاوت است. میزان سهم الارث زوج از زوجه، در صورت داشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک چهارم از ترکه زن و در صورت نداشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک دوم ترکه زن، خواهد بود.

 

در پاسخ به سوال سهم الارث دو زن از یک شوهر ، ماده 942 قانون مدنی، بیان نموده است "در صورت تعدد زوجات، ربع یا ثمن ترکه که تعلق به زوجه دارد، بین همه آنان، بالسویه تقسیم می شود." همانگونه که در این ماده، مشخص شده است، اگر مرد، دو زن دائم یا بیشتر داشته باشد، میزان سهم الارثی که به لحاظ قانونی به همسران او، تعلق می گیرد، میان آنها، تقسیم می شود.

سهم ارث دو زن از شوهر در صورت داشتن فرزند

در بخش های قبل، سهم الارث زن را بررسی نموده و در ادامه، سهم الارث او در صورت تعدد زوجات و وجود دو زن از یک شوهر یا بیشتر را بررسی نمودیم. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که با توجه به تفاوت در سهم الارث زن در صورت داشتن و نداشتن فرزند، سهم الارث زن، در صورت چند همسری و تعدد زوجات، چگونه خواهد بود. در این بخش، سهم ارث دو زن از یک شوهر درصورت داشتن فرزند را بررسی خواهیم نمود.

 

همانطور که گفته شد، چنانچه مردی، دو زن داشته باشد و در عین حال، فرزند هم داشته باشد، سهم الارث زن، یک هشتم خواهد بود. با توجه به ماده 942 قانون مدنی، می بایست یک هشتم ارث به نسبت مساوی، میان همسران دائمی مرد، تقسیم شود. بنابراین، در صورت وجود دو زوجه، هر یک، نیمی از یک هشتم کل ارث را خواهند برد.

 

بنابراین در قانون مدنی ما سهم ارث دو زن از شوهر در صورت داشتن فرزند، یک هشتم و در صورتیکه مرد فرزند نداشته باشد یک چهارم خواهد بود، اما سهم ارث دو زن از شوهر در صورت داشتن فرزند نیمی از یک هشتم خواهد بود. 

 

میزان سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر

در بخش قبل، ارث زوج و زوجه و سهم الارث زوجات در صورت داشتن فرزند را بررسی نمودیم. سوالی که در این بخش، مطرح می شود آن است که میزان سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر، چگونه محاسبه می شود. در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

ماده 864 قانون مدنی در مورد ارث زن از شوهر بیان می کند: "از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند". پس اگر زن دوم در زمان فوت شوهر زنده باشد و در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد، زن دوم نصف یک چهارم ارث می برد.

 

با توجه به ماده 942 که همسران را دارای ارث یکسانی از شوهر می داند، بنابراین در صورت نبودن فرزند، یک چهارم از ترکه به نسبت مساوی، میان همسران، تقسیم شده و همسر دوم نیز به اندازه سایر همسران، ارث خواهد برد. 

 

بنابراین، در میزان سهم الارث زن دوم در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد، زن نصف یک چهارم از شوهر ارث می برد. یعنی اگر شوهر در زمان فوت هیچ فرزندی نداشته باشد، زن دوم از اموال مرد نصف یک چهارم ارث می برد. در غیر اینصورت نصف یک هشتم ارث خواهد برد. نیمی دیگر به زن اول تعلق خواهد گرفت.

 

گاها ممکن است این سوال برای مخاطبان پیش بیاید که آیا زن دوم از زن اول ارث می برد؛ باید بیان نمود تقسیم ارث بین ورثه دارای شرایط و ضوابط خاصی است. قانونگذار طبق ماده 862 قانون مدنی طبقاتی که قابلیت ارث بری را دارند، به ترتیب بیان نموده که مطابق با این ماده زن دوم از زن اول ارث نخواهد برد و فقط آنچه که طبق قانون مشخص شده، قابلیت ارث بری را خواهد داشت.

 

نحوه محاسبه یک هشتم ارث دو زن از شوهر

میزان ترکه ای که متوفی از خود به جای می گذارد، پس از استخراج بدهی ها و وصیت متوفی، تحت عنوان سهم الارث به هر یک از بازماندگان متوفی، که شرایط قانونی را داشته باشد، منتقل می شود. اما سوالی که در این بخش مطرح می شود آن است که نحوه محاسبه یک هشتم ارث دو زن از شوهر چگونه است؟

 

در گذشته زن تنها می توانست، از بنای ملک، ارث ببرد و از زمین، ارث نمی برد، اما اکنون، ماده 946 قانون مدنی، چنین مقرر نموده است که «زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول، اعم از عرصه و اعیان، ارث می برد». بنابراین، اکنون از زمین و بنا، ارث خواهد برد.

 

با توجه به ماده 942 قانون مدنی، باید یک هشتم ارث به نسبت مساوی، میان همسران دائمی مرد، تقسیم گردد. بنابراین، در صورت وجود دو زن، هر یک، نیمی از یک هشتم کل ارث را خواهند برد. لازم به ذکر است، صاحب فرزند بودن یا نبودن زوجه، ملاک نبوده، بلکه فرزند داشتن مرد، ملاک خواهد بود.

 

ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد، که در این اینجا بحث ارث مردی که دو زن دارد و نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن مطرح می شود. اگر مرد دو زن دائم داشته باشد، میزان سهم الارث که از نظر قانونی به زن تعلق می گیرد، میان آن دو تقسیم می شود. 

 

بنابراین اگر مردی دو زن داشته باشد و دارای فرزند هم باشد، سهم الارث هر کدام از زنها نصف یک هشتم خواهد بود که نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن به این صورت خواهد بود که این یک هشتم میان دو زن به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. حالا اگر مردی فرزندی نداشته باشد، سهم الارث هر کدام از زنها نصف یک چهارم می باشد، به این صورت که این یک چهارم میان دو زن به طور مساوی تقسیم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سهم ارث دو زن از یک شوهر در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سهم ارث دو زن از یک شوهر پاسخ دهند.