دینا / تجاری / مالیات / کد اقتصادی اشخاص حقیقی

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

کد اقتصادی اشخاص حقیقی، کد نشان دهنده قانونی بودن فعالیت اقتصادی مشمولین مالیات بوده و امکان دریافت خدمات مالیاتی، همچنین رصد مودی، توسط سازمان امور مالیاتی را تسهیل می کند. دریافت این کد و استعلام با کد ملی آن، از طریق پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی، میسر می باشد.

 

سازمان امور مالیاتی کشور که وظیفه نظارت بر مشمولین مالیات و جلوگیری از تخلفات و جرایم در این حوزه را بر عهده دارد، می کوشد تا با پیش بینی سیاست های مختلف و اجرا سازی طرح های اقتصادی، نظام مالیاتی کشور را بهبود بخشد و عدالت مالیاتی را تامین نماید.

 

تخصیص کد اقتصادی به اشخاص حقیقی، از جمله سیاست های مذکور بوده که دریافت آن، مستلزم ثبت نام مودی در سامانه ثبت نام پیش بینی شده برای این امر و ارائه مدارک مورد نیاز می باشد و از آنجا که عدم دریافت این کد، فرد را با جرایم مالیاتی روبرو می کند، ضروری است تا تمام اشخاص حقیقی مشمول مالیات، از نحوه و مراحل اخذ کد اقتصادی، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، چیستی کد اقتصادی اشخاص حقیقی، مدارک لازم برای دریافت، نحوه ورود به سامانه پیش ثبت نام این کد و دریافت سریع آن از طریق اینترنت بررسی گردیده و در خصوص استعلام با کد ملی کد اقتصادی اشخاص حقیقی، توضیح داده شده است.

کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست و برای چه کسانی الزامی است؟

در پاسخ به این پرسش که کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست و برای چه کسانی الزامی است؟ باید گفت، کد اقتصادی اشخاص حقیقی، یک کد انحصاری است که پس از ثبت نام مودی و تشکیل پرونده مالیاتی در tax.gov.ir به مودی، داده می شود.

 

این کد، سبب قانونی شناخته شدن فعالیت اقتصادی مودی، بهره مندی او از برخی تسهیلات و خدمات مالیاتی نظیر دریافت کارتخوان، همچنین، تسهیل نظارت سازمان امور مالیاتی بر عملکرد مالیاتی وی می گردد و باید در فرم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، همچنین، تمامی صورت حساب ها، فاکتورها، دفاتر و.... مودی، ثبت گردد. نکته مهم اینکه، عدم تشکیل پرونده مالیاتی و نداشتن کد اقتصادی، مودی را با جرایم مالیاتی، روبرو خواهد کرد.

 

در پاسخ به این قسمت از پرسش مطروحه، مبنی بر اینکه دریافت و اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی، برای چه کسانی الزامی است؟ باید گفت، مالکینی که ملک خود را اجاره می دهند و بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات، محسوب می شوند؛ اشخاص حقیقی ای که ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند و هر شخصی که قانون مالیات مستقیم، او را مشمول مالیات تشخیص داده و ملزم به ثبت اظهارنامه مالیاتی بداند، باید برای دریافت کد اقتصادی، اقدام کند.

 

شایان ذکر است، در سال 1401، صحبت از صدور کد های اقتصادی جدید و به روز کردن کد های اقتصادی قدیمی شد؛ بدین صورت که شماره ملى شخص حقیقی، به اضافه سه رقم شناسه پرونده مالیاتی تخصیص یافته از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، کد اقتصادی جدید اشخاص حقیقی، لحاظ گردد.

 

به موجب بخشنامه کد اقتصادی جدید و اطلاعیه های صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، کد اقتصادی جدید مشمولینی که دارای کد های قدیمی بودند، از دو طریق ارسال پیامک و ثبت در درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir، قسمت پرونده های مالیاتی، به آنها، اطلاع رسانی گردید.

 

بر اساس بخشنامه مربوط به کد های اقتصادی جدید اشخاص حقیقی، در تمامی "صورتحساب های فروش کالا و ارائه خدمات، اعم الکترونیکی یا فیزیکی، قراردادها و سایر اسناد مشابه" باید، شماره اقتصادی جدید ارائه کننده خدمت یا کالا و خریدار، درج شود. 

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

پس از توضیح در خصوص چیستی کد اقتصادی اشخاص حقیقی و افرادی که ملزم به دریافت آن هستند، همچنین، ذکر نکاتی در خصوص تغییر کد های اقتصادی قدیمی به کد های اقتصادی جدید در سال 1401، در این تیتر از مقاله، مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت که عبارتند از:

 

 تصویر پروانه کسب

قبض پرداخت مالیات

قبض پرداخت حق تمبر به دارایی

مدارک هویتی، اعم از کارت ملی و شناسنامه و عکس سه در چهار

کپی سند ملک یا اجاره‌ نامه محل فعالیت اقتصادی افراد

 

اشخاص حقوقی، از جمله شرکت ها نیز ملزم به داشتن کد اقتصادی بوده و بر اساس بخشنامه سال 1401، کد اقتصادی جدید اشخاص حقوقی، شناسه ملی ۱۱ رقمی اشخاص حقوقی که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به آن ها اختصاص یافته می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره کد اقتصادی شرکت می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.

ورود به سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

برای دریافت کد اقتصادی، مودی باید، اقدام به ثبت نام و پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی نماید. برای ورود به سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی، مودی باید آدرس tax.gov.ir را جستجو کرده و گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را انتخاب کند.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در گام بعدی، مودی باید، از قسمت پایین صفحه، بر روی گزینه قرمز رنگ ورود به ثبت نام، کلیک کند.

 

سامانه ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

پس از ورود به سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و طی مراحل فوق الذکر، شخص حقیقی، می تواند، برای مرحله بعدی دریافت کد اقتصادی، اقدام کرده و سریعا، کد اقتصادی اشخاص حقیقی را از طریق اینترنت، دریافت کند که در ادامه، نحوه و مراحل آن، توضیح داده خواهد شد.

 

نحوه ثبت نام و دریافت سریع کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق اینترنت

نحوه ثبت نام و دریافت سریع کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق اینترنت، پرسش بسیاری از مودیان مالیاتی است. به همین جهت، در این تیتر از مقاله، این موضوع، ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح داده خواهد شد. برای ثبت نام، ابتدا فرد باید دو مرحله مذکور در تیتر قبلی مقاله را طی کرده و وارد سامانه پیش ثبت نام گردد؛

 

یعنی، آدرس tax.gov.ir را جستجو و بر روی گزینه ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیک، کلیک کند و در صفحه جدید، گزینه ورود به ثبت نام را انتخاب نماید. پس از انتخاب گزینه ورود به ثبت نام، فرد با صفحه ای مشابه صفحه زیر، روبرو خواهد شد که باید پس از درج کد امنیتی، نوع مودی را حقیقی، تعیین کرده، کد ملی خود را در کادر مربوطه بنویسد و بر روی گزینه ورود به ثبت نام، کلیک کند.

 

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

 

پس از ورود به صفحه ثبت نام، برای تکمیل مراحل پیش ثبت نام، مودی باید، از قسمت پایین صفحه، بر روی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک کند.

 

ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در گام بعدی، مودی باید، نوع پیش ثبت نام خود را تعیین، شماره همراه به نام خود، کد پستی اقامتگاه قانونی محل فعالیت اقتصادی و تصویر امنیتی را در کادر مربوطه درج کرده و بر روی گزینه پیش ثبت نام جدید، کلیک کند.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این مرحله، فرد باید کد پیامک شده به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه، وارد کند.

 

سامانه ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این قسمت، شخص باید اطلاعات مورد نیاز، نظیر تاریخ تولد و تابعیت خود را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و بر روی گزینه استعلام اطلاعات کلیک کند.

 

 استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

 

در این مرحله، اطلاعات مودی، به وی، نمایش داده خواهد شد و در صورت مشاهده موردی به رنگ قرمز، مودی باید، نسبت به اصلاح آن، اقدام کند.

 

 ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این گام، مودی باید اطلاعات اجباری که شامل مواردی نظیر اطلاعات هویتی و اقامتی می باشد را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و بر روی دکمه ثبت کلیک کند.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این قسمت، فرد باید، اطلاعات مربوط به محل اقامتگاه قانونی خود را برروی نقشه، تعیین کند.

 

 سامانه ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این گام، مودی باید، تعیین کند که مشمول مالیات ارزش افزوده می باشد یا خیر.

 

 استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

 

در این مرحله، اطلاعات ثبت نامی فرد، به وی، نمایش داده می شوند که در صورت صحیح بودن، او باید با کلیک بر روی گزینه تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری، موافقت خود با صحت اطلاعات را اعلام کند.

 

 ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این مرحله، شماره رهگیری ثبت نام کد اقتصادی شخص حقیقی، صادر می گردد و در صورت تایید اطلاعات وی در سازمان مالیاتی، کد اقتصادی او تعیین و نام کاربری و رمز عبور وی برای ورود به سامانه، به او پیامک می گردد.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

 وکالت اخذ کد اقتصادی، در مواردی کاربرد دارد که شخص حقیقی، نمی تواند برای دریافت کد اقتصادی، اقدام نماید و از یک وکیل، می خواهد که امور مربوط به این امر را پیگیری نماید. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص وکالت اخذ کد اقتصادی می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.

 

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

برای استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی، سازمان امور مالیاتی، گزینه ای را در سایت tax.gov.ir مورد پیش بینی قرار داده است که نحوه و مراحل استعلام با کد ملی کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق آن، با جستجوی tax.gov.ir، کلیک بر روی گزینه سایر خدمات مالیاتی و سپس، انتخاب استعلام شماره اقتصادی، آغاز می گردد.

 

 سامانه ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این گام، فرد برای استعلام با کد ملی کد اقتصادی شخص حقیقی باید، تصویر امنیتی و کد ملی شخص حقیقی مد نظر خود را در کادرهای مربوطه، وارد کند و بر روی گزینه استعلام، کلیک نماید.

 

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

 

از دیگر راه های استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی، مراجعه به سامانه evat.ir و انتخاب گزینه بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

 

ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در این مرحله، فرد باید، عنوان مودی را حقیقی تعیین کرده، کد ملی، شماره اقتصادی قدیم و شماره اقتصادی جدید را در کادرهای مربوطه، وارد کند و پس از درج حاصل جمع اعداد تصویر امنیتی در کادر مربوطه، بر روی گزینه آغاز جستجو، کلیک نماید.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام و استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت نام و استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی پاسخ دهند.