دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / سامانه اصالت خودرو

سامانه اصالت خودرو

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

با ورود و دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو افراد می توانند نسبت به ممنوع‌ المعامله بودن یا نبودن اتومبیل، موارد استفاده از بیمه، سرقتی بودن خودرو و به طور کل اصالت یک وسیله نقلیه، مطلع شوند و به این ترتیب، ریسک های موجود در زمینه خرید و فروش خودرو را کاهش دهند.

 

خودرو از جمله وسایل نقلیه ای می باشد که به کرات، مورد خرید و فروش واقع می شود. یکی از مسائلی که در حوزه نقل و انتقال خودرو مطرح می شود، بحث اصالت آن می باشد. اصالت خودرو از این جهت حائز اهمیت است که به کمک آن می توان نسبت به ممنوع المعامله بودن یا نبودن و نیز، سرقتی بودن خودرو، اطمینان حاصل نمود.

 

در این میان، ممکن است که این سوال برای افراد مطرح شود که سامانه تشخیص اصالت خودرو چیست و چگونه می توان نسبت به دریافت استعلام از این سامانه اقدام نمود. از طرف دیگر؛ اطلاع از نحوه ورود و آدرس این سامانه، امری ضروری برای اخذ استعلام اصالت خودرو می باشد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سامانه اصالت خودرو چیست و کاربرد و مزایای آن چه می باشد؛ به شرایط و نحوه ورود به این سایت بپردازیم. سپس در خصوص نحوه دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو صحبت خواهیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سامانه اصالت خودرو چیست؟

تشخیص اصالت خودرو از جمله موارد مهم در هنگام انعقاد قرارداد خرید و فروش خودرو می باشد که از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی و کیفری، برای طرفین معامله خودداری می نماید. در صورتی که طرفین معامله، قبل از انعقاد قرارداد، نسبت به تایید اصالت خودرو اقدام ننمایند؛ ممکن است که با مشکلات عدیده ای از جمله سرقتی بودن خودرو یا قطعات آن، نداشتن بیمه و ... رو به رو شوند.

 

به منظور سهولت هر چه بیشتر شهروندان در تشخیص اصالت خودرو، فرمانده کل انتظامی کشور، در سال جاری، از رونمایی سامانه ای، تحت عنوان سامانه اصالت خودرو خبر داد. یکی از سوالات متدوالی که ممکن است در این میان، برای افراد مطرح شود این است که سامانه اصالت خودرو چیست؟ و آدرس آن چه می باشد؟

 

در پاسخ به پرسش فوق باید بیان نمود که سامانه اصالت خودرو، سامانه ای است که افراد با مراجعه به آن می توانند نسبت به ممنوع‌ المعامله بودن یا نبودن، موارد استفاده از بیمه، سرقتی بودن خودرو و به طور کل اصالت یک وسیله نقلیه، مطلع شوند. علی رغم اعلام رونمایی از این سامانه، تاکنون نشانی و آدرس این سامانه از سوی مراجع ذی صلاح اعلام نشده است. به محض مشخص شدن نشانی سایت اصالت خودرو اطلاع رسانی در این مقاله صورت خواهد گرفت.

کاربرد و مزایای سامانه اصالت خودرو

در بخش پیشین مقاله به این سوال پاسخ دادیم که سامانه اصالت خودرو چیست؛ و در این خصوص، بیان نمودیم که با وجود اعلام فرمانده کل انتظامی مبنی بر راه اندازی این سامانه، تاکنون نشانی و سایتی در خصوص سامانه اصالت خودرو اعلام نگردیده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح کاربرد و مزایای سامانه اصالت خودرو بپردازیم.

 

در خصوص کاربرد و مزایای سامانه اصالت خودرو باید بیان نمود که افراد و کلیه اشخاصی که تمایل به خرید و فروش خودرو دارند، می توانند با مراجعه به سامانه تشخیص اصالت خودرو، از مواردی نظیر ممنوع المعامله بودن یا نبودن وسیله نقلیه، موارد استفاده از بیمه و نیز، سرقتی بودن یا نبودن خودرو و به طور کل، جزئیات اصالت خودرو مطلع شوند.

 

به کلیه افراد توصیه می شود که به محض اعلام جزئیات سامانه اصالت خودرو، نسبت به استعلام اصالت خودروهای مورد معامله اقدام نموده و بدون انجام استعلامات در این سامانه، هیچ خرید و فروش خودرویی انجام نشود تا از مشکلاتی که برای خریداران خودرو به وجود می‌آید، جلوگیری گردد.

نحوه ورود به سامانه اصالت خودرو

در قسمت های قبلی مقاله، ماهیت و چیستی سامانه اصالت خودرو و کاربرد و مزایای آن بیان گردید و توضیح داده شد که افراد با ورود به این سامانه، می توانند از مواردی نظیر ممنوع المعامله بودن یا نبودن اتومبیل اطلاع پیدا نمایند.

 

نکته قابل توجه در این زمینه این است که به منظور استفاده از خدمات سایت اصالت خودرو، افراد می بایست با مراحل و نحوه ورود به سامانه اصالت خودرو آشنا باشند. به همین دلیل در این قسمت از مقاله، فرآیند ورود به سامانه اصالت خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.

 

همانطور که پیش تر اشاره شد، با وجود اعلام فرمانده کل انتظامی کشور، مبنی بر ایجاد و رونمایی از سامانه اصالت خودرو، تاکنون نشانی و آدرس اینترنتی آن از سوی مراجع اعلام نشده است. به محض مشخص شدن آدرس و نشانی این سایت، اطلاعات لازم در این خصوص، در متن مقاله اعلام شده و نحوه ورود به سایت، با راهنمای تصویری در این مقاله قرار خواهد گرفت.

 

نحوه دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو

با ایجاد و راه اندازی سامانه اصالت خودرو، افراد می توانند به شیوه کاملا غیر حضوری و آنلاین، اقدام به استعلام اصالت خودرو نمایند. یکی از سوالت متدوالی که ممکن است در این زمینه، برای مخاطبان مطرح شود این است که نحوه دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو به چه صورتی می باشد؟

 

در پاسخ به پرسش فوق، باید بیان نمود که آدرس سامانه اصالت خودرو هنوز معین نشده است، لذا در حال حاضر، مشخص نیست که افراد به چه صورتی می توانند نسبت به دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو اقدام نمایند. به محض اعلام نشانی سایت و معین شدن آن، نحوه دریافت استعلام از سایت اصالت خودرو به همراه راهنمای تصویری در این مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

با این وجود، به کاربران توصیه می شود که برای تشخیص اصالت خودرو، تا زمان راه اندازی سامانه، مدارک آن نظیر سند مالکیت، اسناد هویتی مالک و... را بررسی نموده و از صحت اطلاعات مندرج در این اسناد، با مشخصات وسیله نقلیه اطمینان حاصل نمایند.

 

هم چنین افرادی که دارای خودروهای ساخت ایران خودرو می باشند، می توانند برای اطمینان از صحت اصالت خودرو و بررسی اتومبیل توسط کارشناس به سایت customer.ikco.ir مراجعه نموده و پس از اخذ نوبت اینترنتی، در ساعت و تاریخ مشخص شده به آدرس معین گردیده، مراجعه نمایند.

 

علاوه بر این، بنابر اعلام وزارت صمت، امکان تشخیص قطعات اصلی خودرو برای همه افراد فراهم شده است و کلیه افراد می توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به استعلام اصالت قطعات خودروی اقدام نمایند. برای استعلام قطعات خودرو از این سایت، اشخاص می بایست به اطلاعاتی نظیر نوع شناسه و شناسه کالا دسترسی داشته تا بتوانند نسبت به استعلام اقدام نماید. قطعات بدون شناسه، در حکم کالای قاچاق محسوب می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ورود و دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورود و دریافت استعلام از سامانه اصالت خودرو پاسخ دهند.