دینا / تجاری / مالیات / کد مالیاتی

کد مالیاتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

کد مالیاتی، یک کد ده رقمی است که از سامانه امور مالیاتی اخذ شده و دریافت آن برای ثبت نام کارتخوان ضروری می باشد. در صورتی که فرد کد رهگیری مالیاتی خود را فراموش یا مفقود نموده باشد، می تواند نسبت به استعلام شماره رهگیری پرونده با کد ملی اقدام کند.

 

یکی از وظایفی که دولت بر دوش افراد، اعم از حقیقی و حقوقی قرار داده است، پرداخت مالیات می باشد. به منظور شفاف سازی و اطمینان از پرداخت مالیات، سازمان امور مالیاتی، افراد را موظف نموده است که نسبت به دریافت کد رهگیری مالیاتی اقدام نماید.

 

یکی از سوالات متداولی که در این میان، برای افراد مطرح می شود این است که کد رهگیری مالیاتی چیست و از طریق چه سامانه ای می توان نسبت به دریافت آن اقدام کرد. از طرف دیگر؛ اطلاع از مدارک و نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی، امری ضروری در این خصوص می باشد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که کد رهگیری مالیاتی چیست و مدارک و سامانه آن چه می باشد؛ به نحوه ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی بپردازیم. سپس در خصوص مشاهده و دریافت کد مالیاتی با کد ملی صحبت خواهیم کرد و ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان و فرآیند استعلام شماره پرونده آن ارائه خواهد شد. در نهایت نیز، فراموشی شماره رهگیری و نیز، ورود به سامانه امور مالیاتی با کد رهگیری توضیح داده می شود.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

دستگاه پوز یا کارتخوان یا پایانه فروش، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌ های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

 

یکی از موارد ضروری به هنگام دریافت دستگاه کارتخوان، اخذ کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در این راستا، یکی از سوالات متداولی که برای افراد مطرح می شود این است که کد رهگیری مالیاتی چیست؟

 

کد رهگیری مالیاتی، یک کد ده رقمی است که پس از طی نمودن مراحل و فرآیند ثبت نام کد رهگیری مالیاتی در سامانه tax.gov.ir در اختیار متقاضی قرار می گیرد. بدون داشتن این کد، امکان دریافت دستگاه کارتخوان برای متقاضی امکان پذیر نخواهد بود. این کد پس از ثبت و تایید اطلاعات و احراز هویت متقاضی در سامانه سازمان مالیات برای فرد، صادر شده و بدون تغییر باقی خواهد ماند.

مدارک لازم برای گرفتن کد مالیاتی

در قسمت گذشته به این پرسش پاسخ دادیم که کد رهگیری مالیاتی چیست و در این خصوص، بیان نمودیم که این کد، یک کد 10 رقمی می باشد که پس از ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیات به فرد تعلق می گیرد. در این قسمت قصد داریم تا به توضیح مدارک لازم برای گرفتن کد مالیاتی بپردازیم که به شرح زیر می باشد:

 

اطلاعات هویتی فرد نظیر کارت ملی، شناسنامه، عکس سه در چهار

کپی قبض پایانی محل فعالیت و جواز کسب

کپی کارت بازرگانی و کد بیمه کارگاه

کپی وکالت‌ نامه‌ (در صورت لزوم)

کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی

پیش ثبت نام مالی

اطلاعات مربوط به محل کسب نظیر اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت

کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض

شماره همراه به نام

 

اشخاص حقوقی و شرکت ها که نیز قصد دریافت کد مالیاتی دارند؛ می بایست علاوه بر مدارک فوق، اسنادی نظیر مدارک شرکت (شامل اساسنامه، شرکت نامه، مهر شرکت و...)، روزنامه آخرین تغییرات، مدارک هویتی اعضای شرکت، فیش ابطال تمبر مالیاتی، گواهی امضا و قبوض شرکت را نیز به همراه داشته باشند.

ورود به سامانه درخواست پیش ثبت نام کد رهگیری مالیاتی

همانطور که پیش تر بیان کردیم، سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی، به نشانی tax.gov.ir می باشد که زیر نظر سازمان امور مالیات فعالیت می نماید. افراد به منظور ورود به سامانه درخواست پیش ثبت نام کد رهگیری مالیاتی، ابتدا می بایست آدرس آن یعنی tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شوند.

 

کد مالیاتی

 

پس از ورود به این سایت؛ شخص می تواند با کلیک بر روی بخش مورد نظر از خدمات مختلف سامانه استفاده نماید. این سامانه، علاوه بر ارائه خدمات در خصوص کد رهگیری مالیاتی، دارای امکانات دیگری در حوزه ارائه اظهارنامه، استعلام بدهی مالیاتی، ارسال صورت معاملات و ... نیز می باشد. 

 

نحوه ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی

همانطور که پیش تر اشاره شد، به منظور دریافت کد رهگیری مالیاتی، شخص باید به سامانه امور مالیاتی وارد شده و در آن ثبت نام نماید. از آن جا که ممکن است برخی افراد با نحوه ثبت نام در سامانه آشنایی نداشته باشند به همین منظور، این قسمت از مقاله به بیان مراحل و نحوه ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی اختصاص داده شده است.

 

به منظور ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی شخص در  ابتدا می بایست آدرس سامانه سازمان مالیاتی به نشانی tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شود. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، شخص باید گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الترونیک را انتخاب نماید.

 

دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان

 

پس از انتخاب این گزینه، صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای کاربر نمایش داده می شود که شخص باید گزینه، گزینه «ورود به ثبت نام‌» را انتخاب کند.

 

استعلام شماره رهگیری پرونده با کد ملی

 

در مرحله بعدی، فرد باید بر روی دریافت اطلاعات کاربری کلیک نموده و اطلاعات خواسته شده اعم از شماره ملی یا شناسه ملی و نوع شخصیت، تاریخ تولد و شماره همراه خود را تکمیل کند. سپس تا حد امکان این اطلاعات به صورت برخط و سیستمی بررسی شده و در کمتر از سی دقیقه نام کاربری و کلمه عبور برای شخص متقاضی پیامک می گردد.

 

کد رهگیری مالیاتی

 

پس از آن؛ شخص باید ورود به درگاه ملی خدمات مالیات را انتخاب کرده و رمزی که به تلفن همراه ارسال شده است را در قسمت مربوطه وارد کند.

 

کد مالیاتی

 

پس از ورود به درگاه ملی لازم است که شخص گزینه "ایجاد پرونده مالیاتی جدید" را انتخاب نماید.

 

دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان

 

در مرحله بعدی، باید شماره موبایلی که فرد در مراحل قبل وارد کرده را تایید کند. برای این کار باید کد چهار رقمی که برای فرد پیامک می‌ شود؛ در کادر داخل صفحه نوشته شود. بعد از وارد کردن کد تایید، باید روی دکمه «ثبت کد فعالسازی و ادامه» کلیک شود تا شخص به مرحله بعدی برود.

 

استعلام شماره رهگیری پرونده با کد ملی

 

در ادامه؛ شخص باید مشخصات خود را بر اساس اطلاعات دقیق کارت ملی وارد کند. برای رفتن به مرحله بعدی، باید روی دکمه «استعلام اطلاعات و ادامه» کلیک شود.

 

کد رهگیری مالیاتی

 

در قسمت بعدی اطلاعات فرد استعلام گرفته می‌ شود و شخص می‌ توانید موارد ثبت شده در پایگاه داده سازمان امور مالیاتی را ببیند. در قسمت پایین صفحه، بخشی با عنوان نواقص اطلاعاتی است. در این قسمت، موارد قرمز رنگ نواقص پرونده مالیاتی فرد هستند که باید آن‌ ها را رفع کند.

 

کد مالیاتی

 

برای مثال در صورتی که نقص «نوع شغل شما هنوز مشخص نشده است» برای فرد نمایش داده شود باید با توجه به اینکه فرد به صورت انفرادی ثبت نام کرده؛ نوع شغل انفرادی خود را مشخص کند.

 

دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان

 

همچنین، در صورتی که خطای «ثبت محل اقامتگاه قانونی روی نقشه انجام نشده است» برای فرد نشان داده شود وی باید، محل کسب و کار خود را روی نقشه مشخص کند.

 

استعلام شماره رهگیری پرونده با کد ملی

 

 بعد از این که فرد تمام موارد موجود در قسمت نواقص اطلاعاتی را انجام داد، دکمه قرمز رنگ «تایید نهایی اطلاعات» ظاهر می‌ شود.

 

کد رهگیری مالیاتی

 

در ادامه، صفحه جدید برای فرد باز می‌ شود. در قسمت بالای این صفحه، یک کد ده رقمی با عنوان شماره پیگیری نوشته شده است که همان کد رهگیری مالیاتی می باشد.

 

کد مالیاتی

 

 به افراد توصیه می شود که این کد را حتما در برگه ای یادداشت کنند. در قسمت پایین صفحه هم اطلاعاتی که فرد در مراحل پیشین وارد کرده، نمایش داده شده است. در این مرحله، کار پیش ثبت نام فرد تمام شده و باید منتظر تایید اطلاعات از طرف سازمان امور مالیاتی باشد..

 

مشاهده و دریافت کد مالیاتی با کد ملی

در برخی موارد، این مسئله برای فرد پیش می آید که کد رهگیری مالیاتی که برای شخص ارسال شده در دسترس نبوده یا مفقود شده است؛ در این حالت سوالی که برای اشخاص پیش می آید این است که آیا امکان دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی وجود دارد یا خیر و اگر پاسخ به این سوال، مثبت است؛ نحوه دریافت مجدد آن چگونه است؟

 

 

پاسخ به این پرسش باید بیان نمود که بله؛ امکان مشاهده و دریافت کد مالیاتی با کد ملی وجود دارد. به این منظور شخص می بایست به سایت یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیک به نشانی register.tax.gov.ir مراجعه کرده و شماره تلفن همراه و شناسه ملی یا کد ملی خود را وارد کند. سپس با درج کلمه امنیتی، پیامک شماره رهگیری برای فرد پیامک می شود.

 

دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان

 

توجه به این نکته ضروری است که هر زمان، شخص کد رهگیری خود را فراموش نمود؛ می تواند با وارد نمودن اطلاعات خواسته شده، نظیر کد ملی و شماره تلفن همراه نسبت به بازیابی کد رهگیری خود اقدام نماید.

 

ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

در قسمت های پیشین مقاله، در خصوص چیسیتی و ماهیت کد رهگیری مالیاتی، سامانه و مراحل ثبت نام آن صحبت نموده و بیان نمودیم که افراد می توانند در صورت فراموشی نسبت به بازیابی رمز خود اقدام نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح مراحل ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان بپردازیم.

 

در توضیح فرایند ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان، باید بیان داشت که مراحل نام نویسی این کد، کاملا مشابه مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی است، که در تیتر های پیشین راهنمای ثبت نام آن ارائه گردید و در این خصوص تفاوتی با ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان ندارد.

 

بنابراین، افراد می توانند با ورود به سامانه امور مالیاتی و انتخاب گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک از صفحه اصلی سایت، نسبت به انجام مراحل ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان اقدام نمایند. توجه به این نکته ضروری است که برای کارتخوان، دریافت کد رهگیری الزامی است.

 

استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی و شناسه ملی

یکی از سوالات متداولی که در رابطه با کد رهگیری مالیاتی برای افراد مطرح می شود این است که آیا امکان  استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی و شناسه ملی برای افراد وجود دارد یا خیر؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، این قسمت از مقاله، به بیان فرآیند استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی و شناسه ملی پرداخته می شود.

 

به منظور استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی و شناسه ملی شخص در ابتدا می بایست نشانی register.tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد نموده و به صفحه اصلی این سایت مطابق با تصویر زیر وارد شود.

 

استعلام شماره رهگیری پرونده با کد ملی

 

بعد از ورود به این سایت، شخص می تواند با وارد نمودن شناسه ملی، که برای اشخاص حقیقی همان کد ملی است و نیز، شماره تلفن همراه نسبت به استعلام کد رهگیری مالیاتی خود اقدام نماید.

 

فراموشی شماره رهگیری پرونده الکترونیک در نظام مالیاتی

به کاربران توصیه می شود که کد رهگیری مالیاتی ده رقمی خود را در برگه ای یادادشت نموده تا از فراموشی و مفقود شدن آن خودداری نمایند. در این میان ممکن است که برخی افراد، با موضوع فراموشی شماره رهگیری پرونده الکترونیک در نظام مالیاتی رو به رو شوند.

 

در صورتی که فرد با فراموشی شماره رهگیری پرونده الکترونیک در نظام مالیاتی، رو به رو شود می تواند با ورود به سایت register.tax.gov.ir و وارد نمودن کد ملی و شماره تلفن همراه، نسبت به بازیابی کد رهگیری مالیاتی خود اقدام نمایند.

 

توجه به این نکته ضروری است که شماره تلفنی که در این قسمت وارد می شود، می بایست همان شماره تلفنی باشد که فرد در مرحله ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی وارد کرده است. بنابراین، امکان درج شماره دیگر، ولو به نام متقاضی، در این قسمت وجود ندارد.

 

ورود به سامانه امور مالیاتی با کد رهگیری

در بخش های پیشین مقاله، به توضیح نحوه بازیابی و استعلام شماره رهگیری مالیاتی پرداخته و در این خصوص بیان نمودیم که افراد می توانند با ورود به سامانه register.tax.gov.ir نسبت به استعلام کد رهگیری مالیاتی و بازیابی آن اقدام نمایند.

 

یکی دیگر از پرسش هایی که ممکن است در این میان، برای افراد مطرح شود این است که آیا امکان ورود به سامانه امور مالیاتی با کد رهگیری وجود دارد یا خیر؟ و به عبارت دیگر، آیا برای ورود به سامانه امور مالیات، وارد کردن شماره رهگیری مورد نیاز است؟ 

 

در پاسخ به این پرسش باید بیان نمود که برای ورود به سامانه امور مالیاتی به کد رهگیری نیازی نبوده و برای ورود به این سامانه و هم چنین، ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی، داشتن شماره ملی و رمز کفایت می نماید. بنابراین برای ورود به سامانه امور مالیاتی به کد رهگیری نیازی نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کد رهگیری مالیاتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت کد رهگیری مالیاتی پاسخ دهند.