دینا / کیفری / سرقت / اعلام سرقت گوشی

اعلام سرقت گوشی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مراجعه به کلانتری و گزارش سرقت، ثبت شکواییه سرقت از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا از طریق سایت adliran.ir و در نهایت، مراجعه به اپراتور سیم کارت، برای سوزاندن خط تلفن همراه و شماره گیری کد های دستوری هر اپراتور، از جمله شیوه های اعلام سرقت گوشی و مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده​، می باشند.

 

 

یکی از کالاهایی که امروزه، افراد هزینه های گزافی را بابت آن، پرداخت می نمایند، گوشی تلفن همراه است که قیمت برخی از آن ها، به 100 الی 200 میلیون تومان نیز می رسد و همین امر، سببی برای افزایش انگیزه سارقین، در خصوص دزدیدن تلفن همراه و به تبع، رواج این جرم می باشد.

 

اعلام سرقت گوشی و ثبت درخواست ردیابی، از جمله مهم ترین مراحلی است که باید بلافاصله پس از دزدیده شدن تلفن همراه، صورت گیرد تا احتمال پیدا کردن گوشی دزدیده شده، افزایش یابد و به همین علت، افراد باید با طریقه اعلام سرقت گوشی و مراحل لازم این امر، آشنا باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، مراحل اعلام سرقت گوشی، مدارک لازم برای اعلام مفقودی یا سرقت، مرجعی که باید به آن، مراجعه شود، امکان یا عدم امکان اعلام سرقت به پلیس فتا، مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده، شیوه ها و کد های دستوری هر اپراتور برای ردیابی تلفن همراه دزدیده یا مفقود شده، بررسی شده است.

مراحل اعلام سرقت گوشی

مراحل اعلام سرقت گوشی، شامل مراجعه به کلانتری و گزارش سرقت، ثبت شکواییه سرقت از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا از طریق سایت adliran.ir و در نهایت، مراجعه به اپراتور سیم کارت خود (ایرانسل، همراه اول، رایتل و...)، برای سوزاندن خط تلفن همراه می باشد.

 

طریقه اعلام سرقت گوشی، از طریق مراجعه به کلانتری، بدین صورت خواهد بود که فرد باید به محض دزدیده شدن تلفن همراه اش، به نزدیک ترین کلانتری، مراجعه کرده و گزارش سرقت موبایلش را با ارائه مدارک مربوط به فاکتور خرید گوشی، شماره سریال پشت جعبه گوشی و یا کارتن گوشی، ثبت کند تا کلانتری، شکایت را ثبت و مدارک و پرونده را به دادسرا، ارسال نماید.

 

طی کردن مراحل اعلام سرقت گوشی از طریق سامانه adliran.ir، صرفا در خصوص سرقت های تعزیری ممکن است، نه سرقت ها حدی، برای این امر، فرد دارای حساب کاربری ثنا، باید adliran.ir را جستجو نموده و برروی گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، کلیک کند.

 

اعلام سرقت گوشی

 

در این مرحله، فرد باید سامانه اصلی یا پشتیبان ثنا را انتخاب کند.

 

 مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

در این گام، شخص باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و بر روی گزینه مرحله بعد، کلیک کند.

 

 پیگیری سرقت گوشی

 

در این قسمت، فرد باید رمز عبور موقت ارسال شده به تلفن همراه خود را وارد کرده تا به پورتال خویش، دسترسی یابد.

 

 مراحل اعلام سرقت گوشی

 

در این مرحله، فرد باید بر روی گزینه خدمت قضایی من، کلیک کند.

 

اعلام سرقت گوشی

 

در این گام، شخص باید بر روی گزینه سایر سامانه ها، کلیک کند.

 

مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

در این مرحله، فرد باید برروی گزینه ثبت شکواییه سرقت، کلیک کند.

 

 پیگیری سرقت گوشی

 

در این گام، شخص باید بر روی ثبت و اصلاح شکواییه، کلیک کند.

 

 مراحل اعلام سرقت گوشی

 

در این قسمت، اطلاعات فرد (شاکی)، به او نمایش داده خواهد شد و باید با تکمیل کادرهای ستاره دار قرمز به محله بعدی برود. از طریق گزینه افزودن، می توان نام اشخاص دیگر را نیز به عنوان شاکی، اضافه کرد.

 

اعلام سرقت گوشی

 

در این گام، باید اطلاعات سارق، وارد شود و در صورتی که شاکی، از سارق، اطلاعاتی ندارد، باید بر روی گزینه شخص ناشناس است، کلیک کرده و به مرحله بعدی برود.

 

 مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

در این گزینه، شخص باید موضوع شکایت را سرقت تعزیری انتخاب کرده و پس از تعیین تکلیف در خصوص تاریخ و مکان سرقت، به مرحله بعدی برود.

 

 پیگیری سرقت گوشی

 

در این مرحله، فرد باید، تحقیقات مورد تقاضا و دلایل و منضمات را مشخص کرده و به گام بعدی برود.

 

مراحل اعلام سرقت گوشی

 

در این قسمت، فرد باید شرح شکایت خود را نوشته و بر روی گزینه ثبت موقت و ادامه، کلیک کند.

 

اعلام سرقت گوشی

 

در این گام، فرد با پیغام ثبت موفقیت آمیز شکواییه سرقت، روبرو خواهد شد و به صفحه ابتدایی، باز خواهد گشت.

 

 مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

در این مرحله، فرد باید، به ترتیب، بر روی گزینه های تایید اطلاعات، اخذ امضای الکترونیک، محاسبه و پرداخت هزینه و در نهایت، ارسال دادخواست کلیک نماید تا ثبت اینترنتی شکایت سرقت گوشی، اتمام یابد.

 

در شرایطی که فرد، امکان ثبت شکایت سرقت گوشی را به صورت اینترنتی ندارد یا سرقت گوشی، سرقت حدی بوده نه تعزیری، فرد باید با در دست داشتن فایل ورد شکواییه تنظیمی در خصوص دزدیده شدن گوشی، مدارک لازم و نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری ثنا، به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و با تقدیم مدارک، پرداخت هزینه دادرسی و هزینه خدمات دفاتر، شکواییه سرقت گوشی را ثبت و به دادسرا، ارسال کند.

مدارک لازم برای اعلام مفقودی یا سرقت گوشی

 برخورداری از مدارک لازم برای اعلام مفقودی یا سرقت گوشی، احتمال پیدا شدن گوشی دزدیده شده را افزایش می دهد و داشتن برخی مدارک، برای اعلام سرقت گوشی، ضروری است. لذا در این تیتر، مدارک لازم برای اعلام مفقودی یا سرقت گوشی، ذکر شده است.

 

نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری سامانه ثنا؛

فایل شکواییه تنظیمی در خصوص سرقت گوشی که به صورت ورد، برروی رم، سی دی و... ذخیره شده است؛

فاکتور خرید گوشی، شماره سریال پشت جعبه گوشی و یا کارتن گوشی؛

مدارک هویتی معتبر شاکی، نظیر کارت ملی و شناسنامه و...

 

علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص جرم سرقت گوشی و مجازات آن می توانند مقاله پیشنهادی به همین نام در لینک بیشتر بخوانید را مورد مطالعه قرار دهند. در ادامه به این پرسش که برای اعلام سرقت گوشی به کجا مراجعه کنیم، پاسخ داده خواهد شد.

برای اعلام سرقت گوشی به کجا مراجعه کنیم

یکی از پرسش های که افراد، پس از دزدیده شدن تلفن همراه یا گوشی موبایلشان، مطرح می نمایند، مبنی بر این است که برای اعلام سرقت گوشی به کجا مراجعه کنیم؟ لذا در این تیتر از مقاله دینا، مراکز و مراجعی که باید بعد از دزدیده شدن گوشی، به آن ها مراجعه کرد تا احتمال پیدا کردن گوشی دزدیده شده افزایش یابد، ذکر شده اند که عبارتند از:

 

کلانتری برای اعلام سرقت.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه adliran.ir برای ثبت شکواییه سرقت گوشی و تقاضای صدور نامه و دستور پیگیری تلفن همراه از سوی محکمه.

دفاتر اپراتور ایرانسل، همراه اول یا رایتل برای سوزاندن سیم کارت و تقاضای رهگیری تلفن همراه با کد IME.

 

در اغلب موارد، تلفن های همراه بدون کارت و جعبه، سرقتی بوده و با توجه به اینکه خرید گوشی سرقتی، جرم است، افراد باید از خرید این گوشی ها خودداری نمایند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جرم خرید گوشی سرقتی و مجازات آن، می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.

 

اعلام سرقت گوشی به پلیس فتا

برخی افراد، گمان می کنند یکی از روش هایی که احتمال پیدا شدن گوشی دزدیده شده را افزایش می دهد، اعلام سرقت گوشی به پلیس فتا است و به همین علت، در خصوص مراحل و طریقه اعلام سرقت گوشی دزدیده شده به این مرجع، پرسش هایی را مطرح می کنند.

 

در خصوص مساله مطروحه باید گفت، وظایف پلیس فتا، در خصوص پیگیری جرایم رخ داده از طریق فضای اینترنتی و مخابراتی است و به همین سبب، این مرجع، نهادی صالح برای اعلام سرقت گوشی نیست. در صورتی که شرایط دزدیده شدن گوشی، به نحوی بوده که بخشی از پیگیری های آن، بر عهده پلیس فتا باشد، دادگاه یا دادسرا، حسب مورد، این امر را به پلیس فتا اعلام کرده و پرونده را به این مرجع، ارجاع خواهند داد.

 

البته، ذکر این نکته نیز خالی از فایده نخواهد بود که در جرایمی که رسیدگی به آن ها، در حیطه وظایف پلیس فتا است، نظیر کلاهبرداری اینترنتی و... نیز، افراد صرفا می توانند در سایت پلیس فتا، اعلام گزارش سوء استفاده نموده و در نهایت، برای شکایت اصلی، باید حسب مورد به دادسرا یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه نمایند تا پرونده آن ها تشکیل و در صورت لزوم، از طریق نهاد قضایی، به پلیس فتا، ارجاع شود.

 

مراحل پیگیری گوشی سرقتی

مراحل پیگیری گوشی سرقتی، از طریق مراجعه حضوری به دادسرا و دادگاه یا چک کردن ابلاغیه های سامانه ابلاغ ثنا، میسر می باشد. البته، استفاده از گزینه اطلاع سانی پرونده در سایت عدل ایران نیز، از دیگر راه های پیگیری روند پرونده دزدیده شدن گوشی است.

 

برای این کار، فرد باید، با مراجعه به سایت adliran.ir، گزینه سامانه اطلاع رسانی پرونده را انتخاب کند.

 

پیگیری سرقت گوشی

 

پس از انتخاب گزینه مذکور در مرحله قبل، فرد باید بر روی یکی از دو گزینه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی یا اطلاع رسانی با رمز پرونده کلیک کند. 

 

 مراحل اعلام سرقت گوشی

 

شخص باید، نام کاربری و رمز ثنای خود را وارد کرده و به مرحله بعدی برود.

 

اعلام سرقت گوشی

 

فرد باید، رمز ارسالی به شماره همراه خود را وارد کرده و به پرتال خود در این بخش از سایت عدل ایران، دسترسی یابد.

 

 مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

چنانچه شخص، در مراحل قبل، برروی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده کلیک نموده بود، باید شماره پرونده سرقت و رمز پرونده را وارد کرده و حسب مورد، بر روی خلاصه پرونده یا روند کار پرونده، کلیک کند تا از وضعیت و اتفاقات جاری در پرونده خود، مطلع گردد.

 

 پیگیری سرقت گوشی

 

چنانچه شخص، در مراحل قبل، برروی گزینه اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی کلیک کرده بود، باید با مشخص کردن بازه زمانی و تیک زدن هر دو گزینه مختومه شده و مختومه نشده، گزینه بازیابی اطلاعات را انتخاب کند.

 

 مراحل اعلام سرقت گوشی

 

پس از مشاهده لیست پرونده های بازه زمانی مشخص شده، فرد باید، پرونده سرقت تلفن همراه را باز کرده و با مشاهده روند کار پرونده یا خلاصه آن، از اتفاقات رخ داده در پرونده سرقت گوشی، مطلع گردد و به نحوی، مراحل و اتفاقات آن را پیگیری کند.

 

شایان ذکر است، در شرایطی که فردی، قصد پیگیری پرونده گوشی دزدیده شده از طریق سامانه ابلاغ ثنا را دارد، باید مطابق آنچه در راهنمای تصویری تیتر یک، ارائه شد، adliran.ir را جستجو نماید، برروی گزینه سامانه ابلاغ ثنا، کلیک کرده و یکی از دو گزینه سامانه اصلی یا سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک ثنا را انتخاب کند؛

 

نام کاربری، رمز عبور سامانه ثنا و رمز موقت ارسالی به تلفن همراه را وارد کرده و پس از ورود به صفحه شخصی، برروی گزینه ابلاغیه های جدید کلیک کند. چنانچه ابلاغی در خصوص پرونده سرقت تلفن فرد، به وی ارسال شده باشد، در پوشه ابلاغیه های جدید، قابل مشاهده خواهد بود.

 

ردیابی گوشی گم شده یا دزدیده شده

ردیابی گوشی گم شده یا دزدیده شده، به طرق مختلفی نظیر ردیابی به دستور مقام قضایی؛ ردیابی از طریق ثبت درخواست ردیابی در سامانه همیاب 24 و ردیابی از طریق ابزار Find My Device گوگل، میسر می باشد. برای ردیابی به دستور مقام قضایی، فرد باید مطابق مراحل ذکر شده در تیترهای قبل، اقدام به ثبت سرقت، نموده باشد.

 

ردیابی از طریق ابزار Find My Device گوگل، صرفا برای کسانی میسر است که از شرایط ذکر شده در ادامه، برخوردار باشند؛ حساب کاربری گوگل یا اپل آیدی، لاگین بودن تلفن همراه سرقتی در این حساب کاربری، فعال بودن قابلیت دستگاهم را پیدا کن (Find My Device) در گوشی همراه سرقتی، روشن بودن GPS، اینترنت و خود تلفن همراه، در هنگام سرقت و پس از آن.

 

برای ردیابی گوشی در سامانه همیاب 24، فرد باید آدرس hamyab24.ir را جستجو کرده و گزینه اعلام سرقت و ردیابی را انتخاب کند.

 

اعلام سرقت گوشی

 

در این گام باید اطلاعات کادرهای مربوطه را تکمیل، کد 15 رقمی IME گوشی را وارد و به مرحله بعدی برود.

 

مراحل پیگیری گوشی دزدیده شده

 

پس از تکمیل مراحل ثبت سرقت گوشی و درخواست ردیابی، سامانه همیاب 24، فعالیت خود را آغاز کرده و فرد می تواند از طریق گزینه پیگیری در همین سایت، از وضعیت درخواست خود، مطلع گردد. البته این شیوه، به هیچ عنوان، جایگزین شکایت کیفری سرقت نیست.

 

کد اعلام سرقت گوشی

اپراتورهای تلفن همراه، نظیر اپراتور تلفن همراه ایرانسل یا همراه اول، کد هایی را برای ردیابی گوشی سرقتی، مورد پیش بینی قرار داده اند که در عرف، به اشتباه، به آن ها کد اعلام سرقت گوشی، گفته می شود. در زیر، این کد ها به تفکیک، برای اپراتور ایرانسل و همراه اول، ذکر خواهد شد.

 

برای ردیابی گوشی از طریق اپراتور ایرانسل، ابتدا فرد باید سیم کارت خود را مسدود کند، 5 روز بعد، با یک خط ایرانسل، کد دستوری #6101* را شماره گیری کرده، عدد یک و سپس سایر اعداد و اطلاعات لازم، من جمله کد 15 رقمی IME را درج و ارسال کند و منتظر نتیجه استعلام باشد.

 

برای ردیابی گوشی از طریق اپراتور همراه اول نیز ابتدا فرد باید، خط تلفن همراه خود را مسدود کند و بعد از آن، کد دستوری *10*2121# را شماره گیری نماید تا با وارد کرد اعداد لازم در هر مرحله و درج کد 15 رقمی IME تلفن همراه، ردیابی گوشی او، آغاز گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل اعلام سرقت گوشی و پیگیری آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل اعلام سرقت گوشی و پیگیری آن پاسخ دهند.