دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / حسابداری مالی

حسابداری مالی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

حسابداری مالی شاخه ای از علم حسابداری است که اطلاعات مالی یک مجموعه را جمع آوری و تحلیل می کند. کاربرد و اهمیت حسابداری مالی در این است که با بررسی عملکرد مالی گذشته شرکت، مدیران را از وجود خطرات و ریسک ها آگاه می کند و به آن ها کمک می کند، عملکرد مالی قانونی داشته باشند.

 

به طور کلی علم حسابداری وظیفه ثبت، تجزیه و تحلیل و ارائه نتایج به ارکان شرکت را به عهده دارد. علم حسابداری خود انواعی دارد که حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه، حسابداری مالیاتی و حسابرسی خارجی از انواع علم حسابداری محسوب می شوند. 

 

یکی از شاخه های بسیار پر کاربرد علم حسابداری، حسابداری مالی می باشد. این نوع از حسابداری با جمع آوری و تحلیل و همچنین ارائه گزارش های مالی به مدیران و سهامداران و شرکا شرکت، کمک شایانی در راستای عملکرد بهتر و افزایش بازدهی و سود دهی شرکت و واحد تجاری می نماید. از این رو آشنایی با حسابداری مالی برای تمام شرکا و مدیران واحدهای تجاری امری حائز اهمیت می باشد.

 

لذا در این مقاله ابتدا به پرسش حسابداری مالی چیست؟ پاسخ داده می شود. سپس کاربرد و اهمیت حسابداری مالی و همچنین هدف از حسابداری مالی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن به این سوال پاسخ داده می شود که چه گزارش هایی در حسابداری مالی ارائه می شود؟ و در نهایت درباره تفاوت حسابداری مالی با سایر انواع حسابداری بحث خواهد شد.

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری علمی است که در آن اطلاعات مالی یک واحد تجاری و شرکت شناسایی، اندازه گیری و ثبت می شود. به طور کلی حسابداری زیر مجموعه ای از علم اقتصاد است. خود علم حسابداری شاخه هایی دارد. حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه، حسابداری مالیاتی و حسابرسی خارجی از زیر مجموعه های علم حسابداری محسوب می شوند. 

 

همانطور که بیان شد؛ یکی از شاخه های علم حسابداری، حسابداری مالی است. لذا در ادامه مقاله به بررسی حسابداری مالی پرداخته می شود و به این سوال پاسخ داده می شود که حسابداری مالی چیست؟ حسابداری مالی شاخه ای از علم حسابداری است که اطلاعات مالی یک مجموعه را جمع آوری و تحلیل می کند. این اطلاعات مالی به منظور استفاده سازمان ها و  ارائه گزارش های مالی تهیه و تنظیم می شوند. 

 

اطلاعات مالی در حسابداری مالی می تواند به صورت ترازنامه و حساب سود و زیان تنظیم شود. همچنین حسابدار مالی شخصی است که اطلاعات مالی را جمع آوری و از آن گزارش تهیه می کند. ارائه گزارش حسابدار مالی باید به صورت دقیق و مستند و با تجزیه و تحلیل اطلاعات و سوابق مالی صورت گیرد. 

کاربرد و اهمیت حسابداری مالی

همانطور که بیان شد، حسابداری مالی شاخه ای از علم حسابداری است که اطلاعات مالی یک مجموعه را جمع آوری و تحلیل می کند. این اطلاعات مالی به منظور استفاده سازمان ها و ارائه گزارش های مالی تهیه و تنظیم می شوند، اما کاربرد و اهمیت حسابداری مالی چیست؟

 

حسابداری مالی با اطلاعاتی که در اختیار مدیران شرکت قرار می دهد به آن ها کمک می کند تا برای افزایش بازدهی و عملکرد بهتر شرکت برنامه ریزی داشته باشند همچنین ارائه این گزارش به سرمایه گذاران کمک می کند عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

علاوه بر این موارد، حسابداری مالی با بررسی عملکرد مالی گذشته شرکت، مدیران را از وجود خطرات و ریسک ها آگاه می کند و به آن ها کمک می کند، عملکرد مالی قانونی داشته باشند. همچنین یکی دیگر از وظایف حسابداری مالی، تهیه صورت های مالی است، ارائه صورت های مالی در بسیاری از موارد از جمله اخذ وام و تسهیلات برای سازمان یا شرکت ضروری می باشد. 

هدف از حسابداری مالی

پس از شناخت حسابداری مالی و مطالعه کاربرد و اهمیت آن، اکنون در این قسمت از مقاله هدف از حسابداری مالی مورد بررسی قرار می گیرد. مدیریت مالی یکی از پر اهمیت ترین مباحث برای ادارات و شرکت ها محسوب می شود. آن ها به منظور عملکرد بهتر و بازدهی بیشتر شرکت و مجموعه درصدد جمع آوری، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت هستند و برای رسیدن به این هدف از حسابداری مالی استفاده می کنند. 

 

به طور کلی نظارت بر وجوه نقد و غیر نقد که از شرکت خارج یا به شرکت داخل می شود، بررسی صورت های مالی گذشته من جمله صورت سود و زیان، بررسی و دسته بندی هزینه ها و درآمد های شرکت، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش های مالی، بررسی تغییرات ایجاد شده در حساب های مالی از اهداف حسابداری مالی می باشد.

 

با دریافت این اطلاعات، مدیران می توانند عملکرد خود را ارزیابی و در جهت افزایش سود دهی شرکت برنامه ریزی نمایند. همچنین شرکا، سهامداران و سرمایه گزاران شرکت می توانند از عملکرد مدیران آگاه شوند. لازم به ذکر است در حسابداری مالی باید نام و هویت حسابدار و همچنین زمان انجام معاملات به طور دقیق مشخص باشد.

 

چه گزارش هایی در حسابداری مالی ارائه می شود؟

همانطور که بیان شد، یکی از اهداف مهم و اساسی حسابداری مالی بررسی صورت های مالی و ارائه گزارش های مالی می باشد. ممکن است برای افراد این سوال ایجاد شود که چه گزارش هایی در حسابداری مالی ارائه می شود؟ لذا در ادامه مقاله به این پرسش پاسخ داده خواهد شد.

 

به طور کلی گزارش های مالی به 4 دسته تقسیم می شوند. انواع گزارش های مالی در حسابداری مالی عبارت اند از: 1- ترازنامه 2- صورت حساب سود و زیان 3- صورت گردش وجوه نقد 4- صورت سود و زیان جامع. در ادامه هر کدام از این گزارش های مالی به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد.

 

ترازنامه: ترازنامه یا بیلان یا صورت وضعیت مالی، اولین صورت مالی اساسی است که وضعیت مالی یک شرکت یا واحد تجاری را در یک بازده زمانی مشخص نشان می دهد. اصولا ترازنامه در پایان یک دوره مالی تهیه می شود. در واقع ترازنامه میزان سرمایه، دارایی و بدهی شرکت را نشان می دهد و شامل بخش های دارایی، بدهی و سرمایه می باشد.

 

صورت حساب سود و زیان: یکی دیگر از صورت های مالی مهم و اساسی شرکت یا واحد تجاری صورت حساب سود و زیان است. حساب سود و زیان به طور خلاصه درآمدها و هزینه های شرکت در طی یک دوره مالی را نشان می دهد. درآمدها و هزینه ها از اجزا و بخش های حساب سود و زیان محسوب می شود.

 

صورت گردش وجوه نقد: صورت گردش وجوه نقد نیز یکی دیگر از انواع صورت های مالی شرکت یا واحد تجاری است که درباره مبالغ نقد شرکت در یک بازده زمانی مشخص گزارش می دهد و بیان می کند این مبالغ از کجا آمده و برای چه امری مصرف شده است. در واقع صورت گردش وجوه نقد، تغییرات وجه نقدی در یک واحد تجاری و در یک بازده زمانی مشخص را ارائه می هد.

 

صورت سود و زیان جامع: یکی دیگر از انواع گزارش های مالی صورت سود و زیان جامع است که در آن تمام تغییرات درآمد ها و هزینه ها اعم از تحقق یافته و تحقق نیافته را در یک بازده زمانی مشخص نشان می دهد. ارزیابی صورت سود و زیان جامع برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

تفاوت حسابداری مالی با سایر انواع حسابداری

پس از بررسی حسابداری مالی، کاربرد و اهمیت و هدف آن و همچنین گزارش های در حسابداری مالی، اکنون در این قسمت از مقاله تفاوت حسابداری مالی با سایر انواع حسابداری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

همانطور که در قسمت های پیشین مقاله بیان شد، حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه، حسابداری مالیاتی و حسابرسی خارجی از زیر مجموعه های علم حسابداری محسوب می شوند. همچنین، بیان شد؛ حسابداری مالی شاخه ای از علم حسابداری است که اطلاعات مالی یک مجموعه را جمع آوری و تحلیل می کند. این اطلاعات مالی به منظور استفاده سازمان ها و  ارائه گزارش های مالی تهیه و تنظیم می شوند، اما تفاوت آن با سایر انواع حسابداری چیست؟ در ادامه مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می شود.

 

حسابداری مدیریت به فرآیندی گفته می شود که به اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و ارائه اطلاعات به مدیران می پردازد. هدف از حسابداری مدیریت، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه اطلاعات به مدیران شرکت می باشد. در واقع حسابداری مدیریت کاملا داخلی است، در حالی که حسابداری مالی فقط برای سهامداران خارجی است. 

 

حسابداری مالیاتی به تهیه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت تعهدات مالیاتی می پردازد. در واقع حسابداری مالیاتی مربوط به حسابداری با مالیات های مستقیم می باشد، اما حسابداری مالی اطلاعات مالی یک مجموعه را جمع آوری و تحلیل می کند که این اطلاعات مالی به منظور استفاده سازمان ها و  ارائه گزارش های مالی تهیه و تنظیم می شوند. 

 

حسابداری هزینه نیز یکی از انواع حسابداری می باشد که هدف آن ارزیابی هزینه های ثابت و متغیر شرکت یا واحد تولیدی می باشد. هزینه ثابت، هزینه متغیر، هزینه های جاری و هزینه تمام شده از اقسام هزینه ها در حسابداری هزینه محسوب می شود. با این توضیحات، در تفاوت حسابداری هزینه و حسابداری مالی باید گفت حسابداری هزینه تنها به بررسی و تحلیل هزینه ها می پردازد، در حالی که حسابداری مالی کلیه اطلاعات مالی مجموعه را مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد و اهمیت حسابداری مالی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کاربرد و اهمیت حسابداری مالی پاسخ دهند.