دینا / تجاری / اسناد تجاری / سامانه چک در راه

سامانه چک در راه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سامانه چک در راه، سامانه پیامکی است که افراد از طریق آن، از مزایایی نظیر استعلام سوابق صادرکننده چک، استعلام اقلام چک، استعلام زنجیره انتقالات و ... بهره مند می شوند. نحوه و راهنمای استعلام چک در این سامانه این گونه است که فرد باید، کد دستوری مورد نظر را به سرشماره سامانه چک در راه پیامک کند.

 

به موجب ماده 310 قانون مدنی، چک نوشته‌ ای است که به موجب آن، صادرکننده وجوهی را که در نزد محال‌ علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می نماید. از آن جایی که امروزه چک، در بسیاری از معاملات و خرید و فروش ها، مورد استفاده قرار می گیرد؛ افراد به دنبال روشی هستند که از طریق آن، بتوانند نسبت به استعلام چک اقدام نمایند.

 

به منظور استعلام چک، دولت سامانه ای را تحت عنوان سامانه چک در راه ایجاد نموده تا از طریق آن، افراد بتوانند نسبت به اعتبار صادر کننده چک مطمئن شوند. به منظور استعلام چک از طریق این سامانه، افراد می بایست با نحوه و راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه آشنایی داشته باشند.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سامانه چک در راه چیست؛ به نحوه، راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه و استعلام نحوه زنجیره انتقالات و ذینفعان چک بپردازیم. سپس در خصوص مزایای این سامانه صحبت خواهیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سامانه چک در راه چیست

چک از جمله اسنادی است که بر اساس آن، صادر کننده چک به محال علیه (که عموما بانک می باشد) دستور می‌ دهد که مبلغ معینی را به دارنده چک بپردازد. مطابق با قانون جدید صدور چک، چک انواع مختلفی داشته که از جمله آن می توان به چک عادی، چک تایید شده، چک تضمین‌ شده و چک مسافرتی اشاره نمود.

 

با توجه به گسترش چک در معاملات و خرید و فروش ها، دریافت کنندگان چک، سعی دارند تا ریسک ها و خطرات ناشی از استفاده چک در معاملات را کاهش دهند، که یکی از روش های آن، استعلام چک در سامانه چک در راه می باشد. در این میان، ممکن است که این سوال برای برخی افراد مطرح شود که سامانه چک در راه چیست و به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد؟

 

سامانه چک در راه، سامانه ای است که دارندگان چک از طریق آن می توانند نسبت به اعتبار صادرکننده چک اطلاع حاصل نموده و از وضعیت چک های برگشتی (سوء اثر شده یا نشده) و نیز، مجموع مبلغ چک های تسویه نشده، مطلع شوند. 

نحوه و راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه

در قسمت گذشته، به معرفی چیستی سامانه چک در راه پرداخته و بیان نمودیم که سامانه چک در راه، در واقع سامانه ای است که توسط بانک مرکزی و به منظور سنجش میزان اعتبار چک های صادر شده توسط صادرکننده ایجاد شده است. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به توضیح نحوه و راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه بپردازیم و بیان نماییم که کدهای دستوری سامانه چک در راه چیست.

 

افراد به منظور استعلام چک در سامانه چک در راه می بایست کد دستوری مربوطه به آن را به سر شماره 4040701701 پیامک نمایند. در پاسخ به این سوال که کدهای دستوری سامانه چک در راه چیست، باید بیان نمود که کدهای دستوری مربوط به استعلام چک در سامانه چک در راه به شرح زیر می باشد:

 

استعلام وضعیت اعتباری صادر کننده چک (رنگ بندی): *1*1*

استعلام چک توسط صادرکننده: *1*2*1*

استعلام چک توسط ذینفع چک: *1*2*2*

استعلام اقلام چک: *1*3*

استعلام سوابق صادرکننده چک توسط ذی نفع یا دارنده چک: *1*4*

استعلام زنجیره انتقالات و ذینفعان چک: *1*5*

ثبت چک: *3*

تایید ثبت چک: *4*

استعلام چک جهت تایید: *5*

تایید چک: *6*

انتقال چک: *7*

تایید انتقال چک: *8*  

 

با توجه به کدهای دستوری قید شده در قسمت فوق، در صورتی که متقاضی بخواهد از سوابق صادرکننده چک مطلع شود، می بایست کد *1*4 را انتخاب کند. نحوه صحیح ارسال کد به سرشماره 4040701701 به این صورت (از راست به چپ) می باشد:

 

*1*4*کد ملی ذی نفع*شناسه 16 رقمی چک

 

با ارسال پیامک، سامانه وضعیت صادرکننده چک را برای متقاضی نمایش می دهد که مطابق با آن، چهار رنگ برای وضعیت صادرکنندگان چک در نظر گرفته شده است. این چهار رنگ شامل رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز می شود و هر کدام معنای خاص خود را دارد که به شرح زیر است:

 

رنگ سفید: صادر کننده چک فاقد هر گونه چک برگشتی بوده و یا در صورت وجود، رفع سوء اثر شده است.

رنگ زرد: صادر کننده چک دارای 1 فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ نارنجی: صادر کننده چک دارای 2 تا 4 فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ قهوه ای: صادر کننده چک دارای 5 تا 10 فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ قرمز: صادر کننده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی با بیش از مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

 

در پیامکی که از سوی سامانه چک در راه برای فرد ارسال می شود، متقاضی می تواند نام صادر کننده چک و رنگ وضعیت او را مشاهده نماید که این امر، از جمله مزایای سامانه چک در راه است. هم چنین، در صورتی که افراد تمایل به دریافت راهنمای سامانه چک در راه می باشند، می توانند شماره یک را به سرشماره 4040701701 پیامک نمایند.

 

هم چنین، امکان استعلام چک توسط صادر کننده نیز وجود دارد که به این منظور، شخص می بایست کد دستوری *1*2*1*کد ملی صادرکننده*شناسه 16 رقمی چک را به سرشماره 4040701701 پیامک کند. 

مزایای سامانه چک در راه

در بخش های پیشین مقاله به معرفی سامانه چک در راه پرداخته و نحوه و راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه را توضیح دادیم و بیان نمودیم که داشتن کد ملی ذی نفع و شناسه 16 رقمی چک، از جمله مدارک لازم برای استعلام در این سامانه می باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح مزایای سامانه چک در راه بپردازیم.

 

همانطور که پیش تر بیان نمودیم، از جمله مزایای سامانه چک در راه، اطلاع از میزان و کیفیت اعتبار شخص صادر کننده چک می باشد که مطابق با آن، برای هر درجه از اعتبار چک های صادر کننده، رنگ خاصی در نظر گرفته شده است. اگر فرد هیچ چک برگشتی نداشته باشد و یا از آن سوء اثر شده باشد، با رنگ سفید در سامانه شناخته می شود و هر چه تعداد چک های برگشتی بالاتر باشد، رنگ وضعیت از سفید به قرمز (به ترتیب زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز) تغییر پیدا می کند.

 

هم چنین، استعلام در این سامانه به صورت کاملا هوشمند و از طریق تلفن های همراه صورت می گیرد که این امر، به نوبه خود، از مزایای این سامانه بوده و در وقت و هزینه دارندگان چک صرفه جویی می نماید. هم چنین، در این سامانه امکان استعلام وضعیت اعتباری صادر کننده چک، استعلام چک توسط صادرکننده، استعلام اقلام چک، استعلام سوابق صادرکننده چک توسط ذی نفع، استعلام زنجیره انتقالات و ذینفعان چک، ثبت چک، تایید ثبت چک، انتقال چک و .... با کمک کد دستوری آن، امکان پذیر است.

 

توجه به این نکته ضروری است که امکان استعلام چک در سامانه صیاد نیز برای متقاضیان فراهم می باشد. سامانه صیاد، سامانه اینترنتی است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کند و امکان ثبت و استعلام چک صیاد را برای متقاضیان فراهم نموده است.

 

استعلام زنجیره انتقالات و ذینفعان چک

تاکنون به این پرسش که سامانه چک در راه چیست پاسخ داده شده، نحوه و راهنمای استعلام چک در سامانه چک در راه و مزایای سامانه چک در راه توضیح داده شده است در ادامه به استعلام زنجیره انتقالات و ذینفعان چک پرداخته خواهد شد.

 

همانطور که ثبت چک صیادی، استعلام، تایید و رد آن از طریق سامانه صیاد انجام می شود انتقال چک نیز در این سامانه انجام می شود انتقال چک به این منظور است که چک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود که هر دو فرد آن را تایید می کنند اما گاها چک دست به دست شده و دارای ذینفعان متفاوتی خواهد بود که اگر فردی بخواهد اطلاعات صادر کننده یا دریافت کننده نهایی چک را دریافت کند باید استعلام زنجیره انتقال چک بگیرد.

 

برای استعلام زنجیره انتقالات و ذینفعان چک هر بانک افراد باید به اینترنت بانک یا اپلیکیشن همان بانک مراجعه نمایند. همچنین افراد می توانند از طریق اپلیکیشن ساد24 در کوتاهترین زمان ممکن زنجیره انتقالات چک را استعلام بگیرند.

 

متقاضیان برای استعلام زنجیره انتقالات چک از طریق برنامه ساد 24، پس از ورود به برنامه در جهت احراز هویت ابتدا باید اطلاعات خواسته شده را در کادر مربوطه تکمیل نمایند سپس در صفحه اصلی بر روی گزینه زنجیره انتقال کلیک نمایند. در صفحه بعد باید نوع مشتری، شماره ملی، شناسه صیاد و نوع چک را مشخص کنند و سپس بر روی گزینه استعلام کلیک نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استعلام چک از سامانه چک در راه در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام چک از سامانه چک در راه پاسخ دهند.